بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

یادداشت سمیه شاکریان

                #دروازه مردگان
نوجوانهای امروزی در دنیایی فانتزی زندگی می کنند. این را می توان از نوع فیلم هایی که انتخابشان است و کتابهایی که می خوانند برداشت کرد. حتی بازی های کامپیوتری مغزها و تخیلات نوجوانان را به سمت و سوی فانتزی سوق می دهد. در سه گانه دروازه مردگان که دروازه ای است به سوی گذشته ای در زمان های دور، هم شاهد فانتزی وطنی هستیم. آنچه که مایه ارتباط نوجوانی با گذشته ها و دنیای مردگان می شود. نویسنده در این سه گانه تلاش کرده دغدغه خود از چند مساله را بیان کند. درد از دست دادن والدین، درستکاری، ستم به کودکان و بهره کشی از آنان و مسائلی از قبیل فقر فرهنگی، بهداشتی و .... 
در فرم و ساختار استفاده شده در این کتاب از عناصر فانتزی استفاده شده است. پل ورود و خروج به دنیای فراتری (حوض) . کارکرد اجتماعی و روانشناسی این داستان و خروج عنصر فانتزی د راین سه گانه به خوبی مشاهده می شود.
شخصیت پردازی، تصویر سازی و مشخصه هایی که از زمان و مکان وو خانه های آن دوران داده می شود، مخاطب را با داستان همراه می کند، گویی که با شخصیت وارد دنیای فراتری می شود و یا با او به قعر چاه می افتد و یا در مدرسه رفت و آمد می کند. همه اینها نشان از قدرت قلم نویسنده دارد. اما، چه بهتر می شد که 3 پانه در یک یا نهایتا دو جلد ارائه می شد. در جلدهای دو و سه ، داستان کش داده می شود و مخاطب در بعضی مواقع حوصله خواند را از دست می دهد. داستان دیر شروع می شود و مخاطب بعد از خواند دو سه فصل با ان موضوع مواجه می شود که در حال خواندن یک داستان فانتزی است. 
از طرفی بعضی موارد در داستان گل درشت تر به شچم می آید. مثلا شکور به رضا م یگوید که نمی تواند از فضای مدرسه دور شود اما رضی که او هم شرایط مشابه شکور را داشته و خودش دروازه را باز کرده است در شهر رفت و آمد کرده، می‌خورد و می‌آشامد و درد می‌کشد. و یا در فصل دو که قرار است دخترکان را نجات دهند، موقع ورود به ساختمان بچه دزدها صدای بچه ها شنیده می شود اما در صفحات بعدی گفته می شود که بچه ها در اتاق های دور از دسترس بودند تا کسی از حضورشان مطلع نشود. 
این کتاب مختص نوجوانانی است که به داستان فانتزی، جهان پس از مرگ و تاریخ علاقمند هستند و وجود ترس از فضاهایی ترسناک و وهم آلود آزارشان نمی دهد.
        
(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.