یادداشت فاطمه کُردی

                کاش نام کتاب«نظام حقوق مرددراسلام»میبود.
نویسنده درتکاپوی قبولاندن حق چندهمسری مردبه زنان بود، به این شکل که چنین القامینمودکه تمام حقوق آمده برای مرددربحث چندهمسری دراصل به نفع زن بوده و زن بایدفطرت خودکه پذیرای چندهمسری مردش نیست راندیده بگیرد!اوایل کتاب راباهوشمندی به خواست وحقوق عاطفی زن پرداخته تاذهن خواننده زن ناخودآگاه آنچه درواقع حقوق مرداست،به جای حقوق خودپذیرفته وحق راکاملابه مردهابدهد!کاش زن از«زن»بگویدنه مردبیایدوبرداشتهای مردانه را اززن بگویدوتعریفی به نفع وجودمردانه اززن ارایه دهد.
        
(0/1000)

نظرات

معلومه هنوز استاد مطهری رو نشناختید
پیشنهاد میکنم با سیر مطالعاتی پیش بریدکه دچار این حرف اشتباه نشید
2
بر اساس آیه ای از قران حرف های اشتباه ایشون رو رد می کنم.
شما مختار به برداشت اشتباه هستید در حالی که حرف بنده اشتباه نیست. 
هرکسی نظری داره ولی استاد ومعلم من که داره تفسیر قرآن رو کار می‌کنه،از استاد مطهری به عنوان یک فیلسوف واقعی یاد می‌کنه...
به عنوان کسی که استاد مطهری روخیلی قبول داره،پیشنهاد میکنم بیشتر با ایشون آشنا بشید...😉 
طه

1401/09/20

برخی علما مانند امام موسی صدر نیز با چند همسری مخالف بودند.
درسته!
داخل قرآن هم نوشته 
که نمی‌تونید عدالت رو برقرار کنید اینطوری.
اما حرف من استاد مطهریه که میگم ایشون واقعا خیلی محشره کتاباشون
ایشون یه فیلسوف واقعیه
الان تو کشورهای دیگه کتابهای شهید مطهری داره تدریس میشه
ولی ما قدر نمیدونیم و هنوز نشناختیم این شخصیت های بزرگ رو...):
1
مشکل ما ایرانی ها اینه که ناگهان از یک شخص بت میسازیم و هر نظر وگفتارش رو چون گفته ی فلانی است بی چون و چرا میپذیریم.آقای مطهری حتما آثار خوبی هم دارن،اما به عنوان یک انسان قرار نیست تمام استدلال هاشون از تمام مسائلصحیح باشه.این اثرشون یک توهین به شخصیت زن هست.
نظر شما محترم اما من نمیتونم از کسی بت بسازم وتمام وکمال قبولش کنم،مگر حضرات معصوم. 
مشکل اصلی ما ایرانی ها اینه که ناگهان از یک شخص یک بت میسازیم کهبی چون و چرا هر حرف و نظرش رو میپذیریم،بدون اینکه با عمق بیشتری به اون موضوع فکر کنیم.
آقای مطهری حتما آثار خوبی هم دارن اما این اثرشون بدترین اثر و توهین آمیز به شخصیت زن هست.
نظر شما محترم اما نمیتونم از انسان ها بت بسازم.
بله نظر شماهم محترمه 
ولی منِ نوجوون، راحت هرچیزیو و هر کسی رو قبول نمیکنم 
من این کتابونخوندم 
اما وقتی از افرادی که خیلی آگاه هستن،به محشربودن این کتابای شهید مطهری پی بردم و دیدم هرکسی کتابای ایشون رو خونده،واقعا آگاه شده و به فکر فرورفته و فهمیده چی به چیه،میخوام کتابای ایشون رو بخونم...
 میدونم مقام زن رو همون طور که تو اسلام گفته شده که خیلیییی بالاست🥺،تو کتابشون بیان کردن.
به هر حال بازم میگم این کتابو نخوندم.
ولی ایمان دارم به این موضوع😉.خوشحالم از هم صحبتی با شما هم وطن عزیز...🌿
1
عزیزم من راجع به کل کتابهای ایشون نظر ندادم که،فقط همین یک کتاب رو نقد کردم،اون هم به این دلیل که محتوا هیچ ربطی به عنوان کتاب نداره،و استدلال ها بی نهایت غیر منطقی و غیرقابل قبوله.به نوعی کلاه گذاشتن سر خانم هاست. 
شاید دید من و شما فرق داشته باشه به متون فلسفی ایشون ... 
چونکه به نظرم ایشون فلسفی صحبت میکنن و استدلال میارن...
و متون فلسفی رو ممکنه ماهایی که می‌خونیم دچارمغالطه بشیم و برداشتمون فرق داشته باشه
1
اتفاقا فلسفه از علایق منه،برای همین هم متوجه استدلال های سفسطه آمیز این این کتاب شدم،وگرنه مثل بقیه فقط چون نظریات ایشونه بدون تفکر می پذیرفتم.اما یاد گرفتم قبل از پذیرفتن افکار دیگران همه جانبه و عمقی بهشون فکر کنم.تمام استدلال های ایشون با سرشت خلقتی یک زن (یک زن سالم از نظر روانی)در تضاده. 
به هر حال ما هیچ کدوم آگاهی کامل نداریم
و نمی‌تونیم به اینصورت قطعی بگیم همش درسته یا غلطه و یا سفسطه آمیزه و ...

این نظرات ماعه و امیدوارم من و شما و همه به آگاهی کامل برسیم...🌿
۱. این که فرموده شد کاش زن از (زن) بگوید در زمان طاغوت چند زن مسلمان با درجه با چنین درجه علمی بوده که چنین رخ دهد؟
2. شاید فرموده شد عدم پذیزش تعدد زوجات فطری زن است خب اگر فلسفه خواندید شاید قبول داشته باشید که القسر لا یدوم اگر چنین باشد و بپذیریم وجود بهشت و جهنم و امکان ادامه زندگی خانوادگی را  قبول فطری بودن با این قاعده تعارض نمی‌خورد؟
1
۳. فرموده شد استدلال سفسطه آمیز در این موردعرض کنم که شاید قصد شهید معظم این بوده که قانع کند و از خطابه استفاده کرده و بعید می‌دانم از سفسطه و مغالطه استفاده کرده باشد. 
حسین

1402/06/26

دکتر محمد حسین هیکل نویسنده کتاب زندگانی محمد پس از ذکر آیات قرآن در باره تعدد زوجات می‌گوید:
«این آیات اکتفا به یک زن را بهتر می‌شمارد و می‌گوید: اگر می‌ترسید مطابق عدالت رفتار نکنید فقط یک زن بگیرید. ضمناً تأکید می‌کند که نمی‌توانید به عدالت رفتار کنید. اما در عین حال چون ممکن است در زندگی اجتماعی حوادثی پیش آید که تعدد زنان را ایجاب می‌کند، بدین جهت آن را به شرط عدالت روا شمرده است. محمد صلی الله علیه و آله در اثنای جنگهای مسلمانان که گروهی از آنان کشته می‌شدند و طبعاً زنانشان بیوه ماندند، بدین طریق رفتار کرد. واقعاً آیا می‌توانید بگویید که پس از جنگها و امراض عمومی و شورشها که هزارها و میلیونها اشخاص تلف می‌شوند و عده زیادی زنان بی‌شوهر می‌مانند، اکتفا به 
 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص335
2
کسی هم منکر این موارد نشده آقا، 
منتها در این کتاب موارد ذکر شده جهت ازدواج مجدد آقایون تنها و تنها به صلاح مرد هست، و قطعا که مرد توان رعایت عدالت میان چند همسر را نخواهد داشت. 
بزرگترین اشتباه جای زنان فکر کردن و تصمیم گرفتن هست. 
حسین

1402/06/26

حسین

1402/06/26

نه تعدد زوجات در مشرق ناشی از دین اسلام است و نه ترک آن در مغرب مربوط به دین مسیح است، زیرا قبل از اسلام در مشرق زمین تعدد زوجات وجود داشته و ادیان شرقی آن را مجاز کرده بودند، و در اصل دین مسیح هم نصّی بر منع تعدد زوجات وجود ندارد؛ هرچه هست مربوط به خود ملل غرب است نه دین مسیح. 
 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص335
1
اینجا ایرادی به اسلام و شرقی بودن این عمل وارد نشده 
حسین

1402/06/26

برتراند راسل در کتاب زناشویی و اخلاق فصل مربوط به نفوس، صفحه 115 می‌گوید:
«در انگلستان کنونی بیش از دو میلیون زن زائد بر مردان وجود دارد که بنا بر عرف باید همواره عقیم بمانند و این برای ایشان محرومیت بزرگی است.».
در چند سال پیش در روزنامه‌های ایران خواندیم که زنان مجرد آلمان که پس از تلفات عظیم آلمان در جنگ دوم جهانی از داشتن شوهر قانونی و کانون خانوادگی محروم مانده‌اند، رسماً از دولت آلمان تقاضا کردند که قانون تک همسری را لغو کند و اجازه تعدد زوجات بدهد. دولت آلمان ضمن یک درخواست رسمی از دانشگاه اسلامی الازهر فرمول این کار را خواست و البته بعد هم اطلاع حاصل کردیم که کلیسا سخت با این تقاضا مخالفت کرد. کلیسا محروم ماندن زنان را و در واقع شیوع فحشاء را بر تعدد زوجات، صرفاً به خاطر اینکه یک فرمول شرقی و اسلامی است، ترجیح داد. 
 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص318
4
با این وجود باز هم صدمه و آسیب ناشی از چند همسری مرد بر همسر اول و فرزندان حاصل از ازدواج اول  باقی خواهد ماند. 
یقین داشته باشید زنی که از جهت عاطفی غنی و از نظر عزت نفس و روان در سلامت باشد تحت هر شرایطی پذیرای همسر چندم شدن نخواهد بود و همچنین به روابط خارج از ازدواج هم تن نخواهدداد، حتی اگر لازم باشد نیاز فطری خود به مادر بودن را ندیده میگیرد چرا که می داند در خانواده ای که چتد همسر و چند مادر با یک پدر وجود دارد هیچ آرامشی وجود نخواهد داشت. 
زن را از زن بپرسید نه از مرد، از زنان سالم بپرسید نه از زنانی که ازدواج و روابط را بدون در نظر گرفتن پیامدهای بعدی میبینند و تن به هر ازدواج یا رابطه ای با هر شرایطی می دهند. 
حسین

1402/06/26

نیاز به تاهل در انسان _چه مرد چه زن_ وجود دارد یا خیر؟ 
چطور از صحبت من برداشت کردید که در انسان نیاز به تاهل وجود ندارد؟! 
شما اصلا متوجه منظور من نمیشید چون به شدت اصرار بر قبولاندن حرف های ناشایست این کتاب در مورد زنان دارید. 
آنچه من گفتم ساده اش میشود:«نیاز به تاهل نباید موجب آن شود که به هر شکل و از هر راهی به تاهل رسید، همچنان که در اسلام به مجرد هایی که شرایط ازدواج ندارند توصیه به حفظ پاکدامنی شده،و اگر تاکید شما صرفا بر نیاز بر تاهل است با یک همسر هم نیاز به تاهل مرد تامین می شود پس نیاز به چند همسری نیست». 
با سفسطه و دور شدن از منظور اصلی بنده نمیتونید باعث تقدس کلمات این کتاب شوید. 
والسلام 
حسین

1402/06/26

چرا سفسطه🙁
برداشتی نکردم 🙄 فقط  سوال کردم
 که درمورد مسئله _ بیشتر بودن بانوان خواستار ازدواج نسبت به مردان آماده به ازدواج _ نظرتون چیه؟
چون اگر طبق قانون تک همسری بریم جلو یه تعداد که نیاز به تاهل دارن نیازشون تامین نمیشه(منظورم بانوانی هستند که مجرد می مانند نه مردانی که به قصد تفنن زن دوم ، سوم ، چهارم میگیرند)

اگر هر مرد و هر بانو به هم دیگر اختصاص پیدا کنند در نهایت امر  طبق این آمار تعدادی از بانوان هستند که مجرد می مانند  خوب اگر قبول داشته باشیم که انسان نیازمند به تاهل هست نیاز این دسته از بانوان را چگونه باید تامین کرد؟

البته تعدد زوجات هم یک سری معایب دارد که شهید مطهری در کتاب به آن ها اشاره میکند:
"اشکالات و معایب چندهمسری‌
سعادت و خوشبختی زناشویی در گرو صفا، صمیمیت، گذشت، فداکاری، وحدت و یگانگی است و همه اینها در چندهمسری به خطر می‌افتد.
گذشته از وضع ناهنجار زنان و فرزندان دومادره، از نظر خود مرد آنقدر مسؤولیتهای تعدد زوجات سنگین و خردکننده است که روآوردن به آن پشت کردن به مسرت و آسایش است.
اکثر مردانی که از تعدد زوجات راضی و خشنودند آنها هستند که عملاً از زیر بار مسؤولیتهای شرعی و اخلاقی آن شانه خالی می‌کنند؛ زنی را مورد توجه قرار داده زن دیگر را از حساب خارج می‌کنند و به تعبیر قرآن کریم او را «کالمعلّقه» رها می‌کنند. آنچه این گونه افراد نام تعدد زوجات به آن می‌دهند در واقع نوعی تک همسری است توأم با ستمکاری و جنایت و بیدادگری.
مثل عامیانه‌ای در میان مردم رایج است، می‌گویند: «خدا یکی، زن یکی». عقیده اکثر مردان بر این بوده و هست و حقاً اگر خوشی و مسرت را مقیاس قرار دهیم و مسئله‌ را از زاویه فردی و شخصی بسنجیم عقیده درستی است. اگر در باره همه مردان صادق نباشد، در باره اکثریت مردان صادق است."
 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص337 
حیران

1402/07/06

نظرات عجیب و غریبی که اینجا خواندم، حیرت آور است. واقعا اینجا یک فضای فرهنگی کتابخوان است؟! هر اندیشمندی چندی پس از طرح نظریه خود، در آن بازنگری و اصلاح می‌کند. و شاید اگر معلم  شهید هم زنده بود چنین می‌کرد. این همه تعصب برای چه؟! البته من ایشان را دوست دارم.