یادداشت صاد
1403/10/22
مارتین واقعا خوشبینه ولی تلاشش رو قدر میشناسم، سعی کرده با سنت پسااستعماری بیاد سراغ مشروطه و نمونهای از تاریخنگاری فرودسته. کتاب به جای روایت مردان بزرگ و قصهی همیشگی تاجران قند رفته سراغ گروههای مختلف جامعه و طولی وقایع رو بررسی کرده. ایدهی کلی اینه که رتوریک اسلامی که بر عدل تکیه داره فرصتی فراهم کرده برای اقشار مختلف که با دولت وارد چانهزنی بشن. طبقه رو خوب فهمیده و تمایزها دقیق و منصفانهست، من با لوطیها و بردهها در این کتاب آشنا شدم ولی حقیقتش بخش زنانش که علاقه و تخصص منه جز خشم برای من نیاورد. فصل زنان رو میتونم در چند جمله خلاصه کنم: زنان از بسیار قبلتر از مشروطه کنشگر سیاسی بودن، از بلواهای نان حرف میزنه و اینکه عمدتا معیشت دلیلی برای اعتراض زنان بوده و به واسطهی تفاوتهایی که با دیگر گروههای جامعه داشتن شکل کنشگری منحصر به فرد خودشون رو داشتن. زنها سختتر اعدام و تنبیه بدنی میشدن و شناساییشون کار سادهای نبوده. حجاب رو، یا دقیقتر بگم، شدت واکنش به بیحجابی رو تا حد زیادی طبقاتی فهم کرده مارتین که اینم برای من جدید بود. اما اونچه اذیتم کرد اینه که به تعزیه در حضور سیاسی زنان نقش زیادی داده، زنان کنشگر شدن چون تعزیهها بیشتر شد و چون الگویی چون فاطمه و زینب داشتن که فاطمه در فدک و زینب در وقایع پس از عاشورا قسمی کنشگری سیاسی رو به نمایش گذاشتن و زن ایرانی الگو برداشته و جامعهی مردان هم قبول کردن. مارتین اینجا واقعا یه مسیحی خوشخیاله که از امکانهای روایی اسلام هیجانزده شده و یادش رفته جانب احتیاط روشتحقیقی رو رعایت کنه، اگه اسلام روایته چه تضمینی هست که این خوانش از زینب و فاطمه بیش از بقیهی خوانشها رایج بوده باشه؟ مستنداتی ارائه نشده، کاش به متن تعذیهها دسترسی میداد یا از دستنوشتهای چیزی حرف میزد که زنها، لااقل بخشی از زنها خود رو با این فیگورها یک به یک دیده بودند، ولی دریغ و صد دریغ. صفحهی پایانی فصل نتیجهگیری، برگهی شانس رو میشه و نویسنده ادعا میکنه عدالتخوانه همون شوراهایی شهری و بیناشهریه که ما قرن ۱۳ دیدیم و ریشه در سنت ایرانی داره در حالی که چند خط پایینتر ادعا میکنه اگه مشروطه شکست خورد به این دلیل بود که مردم با نهادهای جدید خو نگرفته بودن، تناقضها غمانگیز اما اجتنابناپذیرن در هر پژوهشی و در کل که بخونین، چون کمخوندیم از این قسم تاریخنگاری ولی هشدارها رو هم بردارین که از کل محتوا سرخورده نشین.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.