بریده کتابهای حماسه حسینی کیمیا غیور 1402/5/25 حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 1 0 1 فاطمه حجتی 5 روز پیش حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 27 مرد بزرگ، روحش صاحب حماسه است، خواه برای خودش کار کرده باشد یا برای یک ملت و یا برای بشریت و انسانیت کار کرده باشد و یا حتی بالاتر از انسانیت فکر کند و خودش را خدمتگزار هدفهای کلی خلقت بداند، که اسم آن را «رضای خدا» میگذارد، بدین معنی که خداوند این خلقت را آفریده و برای آن یک مسیر و هدف کلی قرار داده است؛ این راه، راه رضای خداست. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص27 0 1 فاطمه حجتی 5 روز پیش حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 22 در رثای قهرمان بگریید برای اینکه احساسات قهرمانی پیدا کنید، برای اینکه پرتوی از روح قهرمان در روح شما پیدا شود و شما هم تا اندازهای نسبت به حق و حقیقت غیرت پیدا کنید، شما هم عدالتخواه بشوید، شما هم با ظلم و ظالم نبرد کنید، شما هم آزادیخواه باشید، برای آزادی احترام قائل باشید، شما هم سرتان بشود که عزت نفس یعنی چه، شرف و انسانیت یعنی چه، کرامت یعنی چه استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص22 0 1 فاطمه حجتی 1403/9/22 حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 20 چرا باید حادثه کربلا را همیشه از نظر صفحه سیاهش مطالعه کنیم و چرا باید همیشه جنایتهای کربلا گفته شود؟ چرا همیشه باید حسین بن علی از آن جنبهای که مورد جنایت جانیان است مورد مطالعه ما قرار بگیرد؟ چرا شعارهایی که به نام حسین بن علی میدهیم و مینویسیم، از صفحه تاریک عاشورا گرفته شود؟ چرا ما صفحه نورانی این داستان را کمتر مطالعه میکنیم، درحالی که جنبه حماسی این داستان صد برابر بر جنبه جنایی آن میچربد و نورانیت این حادثه بر تاریکی آن خیلی میچربد. پس باید اعتراف کنیم که یکی از جانیهای بر حسین بن علی ما هستیم که از این تاریخچه فقط یک صفحهاش را میخوانیم و صفحه دیگرش را نمیخوانیم. جانیهای بر امام حسین آنهایی هستند که این تاریخچه را از نظر هدف منحرف کرده و میکنند. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص20 0 1 فاطمه حجتی 1403/9/22 حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 16 سرگذشتها و حادثهها و تاریخچهها هم اقسامی دارند. حادثههایی داریم غنایی، حادثههایی داریم اندرزی، حادثههایی داریم رثایی و حادثههایی داریم حماسی. یک سرگذشت تمامش فقط غناست، بوی غنا میدهد، عشق است. مجلات را شاید کم و بیش میخوانید؛ در اینها، چه حکایت واقعی، چه افسانه، چه مخلوطی از واقعیت و افسانه، همه داستان غنایی است. حالا این همه داستان غنایی به گوش این ملت برود چه از آب در میآید، من نمیدانم . . استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص16 پن: این مطلب درمورد مجلات قبل از انقلابه؛ ولی انگار استاد نشستهن پای فیلم و سریالهای امروز و سالهای اخیر، و در واکنش به اینها بیانش کردهن(((: -حرفهای بدون تاریخ انقضا 0 0 عطیه بروجردی 1403/5/19 حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 156 از شما میپرسم اصلا من و شما میفهمیم كه امر به معروف و نهی از منكر چیست و چگونه باید انجام شود؟ تا حالا كه امر به معروف و نهی از منكرهای ما در اطراف دگمه لباس و بند كفش مردم بوده است، در حول و حوش موی سر و دوخت لباس مردم بوده است! ما اصلا معروف چه میشناسیم كه چیست؟ منكر چه میشناسیم كه چیست؟ ما گاهی معروفها را به جای منكر میگیریم و منكرها را به جای معروف. بهتر اینكه ما جاهلها امر به معروف و نهی از منكر نكنیم. چه منكرها كه به نام امر به معروف و نهی از منكر به وجود نیامد. آگاهی و بصیرتمیخواهد، دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا انسان بفهمد كه چگونه امر به معروف و نهی از منكر كند، یعنی راه معروف را تشخیص بدهد، ببیند معروف كجاست، منكر را تشخیص بدهد، ریشه منكر را به دست بیاورد، از كجا آن منكر سرچشمه میگیرد. و لهذا ائمه دین فرمودهاند: جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منكر نكند. چرا؟ « لانه ما یفسده اكثر مما یصلحه ». چون جاهل هنگامی كه امر به معروف و نهی از منكر میكند، میخواهد بهتر كند بدتر میكند. و چقدر در این زمینه مثالها زیاد است. شاید شما بگوئید ما جاهلیم، پس امر به معروف و نهی از منكر از ما ساقط شد! از یكی از معصومین میپرسند : بعضی از مردم جاهلند ، در روز قیامت با اینها چگونه عمل میشود؟ میفرماید: در آن روز عالمی را میآورند كه عمل نكرده است، میگویند چرا عمل نكردی؟ جواب ندارد، باید به سرنوشت ننگین و سهمگین خود دچار شود. شخصی را میآورند و میگویند: تو چرا عمل نكردی؟ میگوید نمیدانستم، نمیفهمیدم! میگویند: «هلا تعلمت»، نمیدانم، نمیفهمم هم عذر شد؟! خدا عقل را برای چه آفریده است؟ برای اینكه بفهمی، موشكافی كنی، بروی كاوش كنی، تحقیق كنی. تو باید از آن كسانی باشی كه نه تنها اوضاع زمان خودت را درك بكنی، بلكه باید آینده را هم بفهمی و درك بكنی. 0 1 مهسا سعادتی 5 روز پیش حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 43 اگر یک ملت بیچاره و بدبخت، ایمانش را به آنچه که خودش از فلسفه زندگی دارد از دست بدهد و مرعوب یک ملت دیگر بشود، در تمام مسائل آن جور فکر میکند که دیگران فکر میکنند و اصلاً نمیتواند شخصاً در مسائل قضاوت کند. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص43 0 0 عطیه بروجردی 1403/5/5 حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 16 0 3
بریده کتابهای حماسه حسینی کیمیا غیور 1402/5/25 حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 1 0 1 فاطمه حجتی 5 روز پیش حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 27 مرد بزرگ، روحش صاحب حماسه است، خواه برای خودش کار کرده باشد یا برای یک ملت و یا برای بشریت و انسانیت کار کرده باشد و یا حتی بالاتر از انسانیت فکر کند و خودش را خدمتگزار هدفهای کلی خلقت بداند، که اسم آن را «رضای خدا» میگذارد، بدین معنی که خداوند این خلقت را آفریده و برای آن یک مسیر و هدف کلی قرار داده است؛ این راه، راه رضای خداست. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص27 0 1 فاطمه حجتی 5 روز پیش حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 22 در رثای قهرمان بگریید برای اینکه احساسات قهرمانی پیدا کنید، برای اینکه پرتوی از روح قهرمان در روح شما پیدا شود و شما هم تا اندازهای نسبت به حق و حقیقت غیرت پیدا کنید، شما هم عدالتخواه بشوید، شما هم با ظلم و ظالم نبرد کنید، شما هم آزادیخواه باشید، برای آزادی احترام قائل باشید، شما هم سرتان بشود که عزت نفس یعنی چه، شرف و انسانیت یعنی چه، کرامت یعنی چه استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص22 0 1 فاطمه حجتی 1403/9/22 حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 20 چرا باید حادثه کربلا را همیشه از نظر صفحه سیاهش مطالعه کنیم و چرا باید همیشه جنایتهای کربلا گفته شود؟ چرا همیشه باید حسین بن علی از آن جنبهای که مورد جنایت جانیان است مورد مطالعه ما قرار بگیرد؟ چرا شعارهایی که به نام حسین بن علی میدهیم و مینویسیم، از صفحه تاریک عاشورا گرفته شود؟ چرا ما صفحه نورانی این داستان را کمتر مطالعه میکنیم، درحالی که جنبه حماسی این داستان صد برابر بر جنبه جنایی آن میچربد و نورانیت این حادثه بر تاریکی آن خیلی میچربد. پس باید اعتراف کنیم که یکی از جانیهای بر حسین بن علی ما هستیم که از این تاریخچه فقط یک صفحهاش را میخوانیم و صفحه دیگرش را نمیخوانیم. جانیهای بر امام حسین آنهایی هستند که این تاریخچه را از نظر هدف منحرف کرده و میکنند. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص20 0 1 فاطمه حجتی 1403/9/22 حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 16 سرگذشتها و حادثهها و تاریخچهها هم اقسامی دارند. حادثههایی داریم غنایی، حادثههایی داریم اندرزی، حادثههایی داریم رثایی و حادثههایی داریم حماسی. یک سرگذشت تمامش فقط غناست، بوی غنا میدهد، عشق است. مجلات را شاید کم و بیش میخوانید؛ در اینها، چه حکایت واقعی، چه افسانه، چه مخلوطی از واقعیت و افسانه، همه داستان غنایی است. حالا این همه داستان غنایی به گوش این ملت برود چه از آب در میآید، من نمیدانم . . استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص16 پن: این مطلب درمورد مجلات قبل از انقلابه؛ ولی انگار استاد نشستهن پای فیلم و سریالهای امروز و سالهای اخیر، و در واکنش به اینها بیانش کردهن(((: -حرفهای بدون تاریخ انقضا 0 0 عطیه بروجردی 1403/5/19 حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 156 از شما میپرسم اصلا من و شما میفهمیم كه امر به معروف و نهی از منكر چیست و چگونه باید انجام شود؟ تا حالا كه امر به معروف و نهی از منكرهای ما در اطراف دگمه لباس و بند كفش مردم بوده است، در حول و حوش موی سر و دوخت لباس مردم بوده است! ما اصلا معروف چه میشناسیم كه چیست؟ منكر چه میشناسیم كه چیست؟ ما گاهی معروفها را به جای منكر میگیریم و منكرها را به جای معروف. بهتر اینكه ما جاهلها امر به معروف و نهی از منكر نكنیم. چه منكرها كه به نام امر به معروف و نهی از منكر به وجود نیامد. آگاهی و بصیرتمیخواهد، دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا انسان بفهمد كه چگونه امر به معروف و نهی از منكر كند، یعنی راه معروف را تشخیص بدهد، ببیند معروف كجاست، منكر را تشخیص بدهد، ریشه منكر را به دست بیاورد، از كجا آن منكر سرچشمه میگیرد. و لهذا ائمه دین فرمودهاند: جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منكر نكند. چرا؟ « لانه ما یفسده اكثر مما یصلحه ». چون جاهل هنگامی كه امر به معروف و نهی از منكر میكند، میخواهد بهتر كند بدتر میكند. و چقدر در این زمینه مثالها زیاد است. شاید شما بگوئید ما جاهلیم، پس امر به معروف و نهی از منكر از ما ساقط شد! از یكی از معصومین میپرسند : بعضی از مردم جاهلند ، در روز قیامت با اینها چگونه عمل میشود؟ میفرماید: در آن روز عالمی را میآورند كه عمل نكرده است، میگویند چرا عمل نكردی؟ جواب ندارد، باید به سرنوشت ننگین و سهمگین خود دچار شود. شخصی را میآورند و میگویند: تو چرا عمل نكردی؟ میگوید نمیدانستم، نمیفهمیدم! میگویند: «هلا تعلمت»، نمیدانم، نمیفهمم هم عذر شد؟! خدا عقل را برای چه آفریده است؟ برای اینكه بفهمی، موشكافی كنی، بروی كاوش كنی، تحقیق كنی. تو باید از آن كسانی باشی كه نه تنها اوضاع زمان خودت را درك بكنی، بلكه باید آینده را هم بفهمی و درك بكنی. 0 1 مهسا سعادتی 5 روز پیش حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 43 اگر یک ملت بیچاره و بدبخت، ایمانش را به آنچه که خودش از فلسفه زندگی دارد از دست بدهد و مرعوب یک ملت دیگر بشود، در تمام مسائل آن جور فکر میکند که دیگران فکر میکنند و اصلاً نمیتواند شخصاً در مسائل قضاوت کند. استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص43 0 0 عطیه بروجردی 1403/5/5 حماسه حسینی مرتضی مطهری 4.5 22 صفحۀ 16 0 3