بریدۀ کتاب
1403/5/24
صفحۀ 309
اگر در جامعه ای ضریب پرسشگری و تفکر انتقادی بالا برود ولی معارف دینی، با پشتوانه های عقلی تبیین نشود؛ باور به دین، خود به خود ضعیف خواهد شد، چرا که مردم سخن بدون دلیل را نمی پذیرند. اینکه می بینیم در برخی از جوامع، به موازات افزایش سطح تحصیلات علمی مردم، دینداری ضعیف تر می شود، به این دلیل نیست که دین پشتوانه عقلی ندارد؛ بلکه به این دلیل است که مروّجان دین، تبیینهای عقلی دین را که در فلسفه های الهی، با پیچیده ترین بحثهای عقلی توضیح داده شده است، به دست مردم نمی رسانند. در هر جامعه ای به تناسب افزایش سطح تحصیلات علمی، پرسشگری از مباحث دینی نیز افزایش می یابد و به همان نسبت باید تبیینهای عقلی دین هم افزایش پیدا کند.
اگر در جامعه ای ضریب پرسشگری و تفکر انتقادی بالا برود ولی معارف دینی، با پشتوانه های عقلی تبیین نشود؛ باور به دین، خود به خود ضعیف خواهد شد، چرا که مردم سخن بدون دلیل را نمی پذیرند. اینکه می بینیم در برخی از جوامع، به موازات افزایش سطح تحصیلات علمی مردم، دینداری ضعیف تر می شود، به این دلیل نیست که دین پشتوانه عقلی ندارد؛ بلکه به این دلیل است که مروّجان دین، تبیینهای عقلی دین را که در فلسفه های الهی، با پیچیده ترین بحثهای عقلی توضیح داده شده است، به دست مردم نمی رسانند. در هر جامعه ای به تناسب افزایش سطح تحصیلات علمی، پرسشگری از مباحث دینی نیز افزایش می یابد و به همان نسبت باید تبیینهای عقلی دین هم افزایش پیدا کند.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.