بریدهای از کتاب نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران: مروری بر روشنفکری در غرب، پیدایی روشنفکری در ایران و نسل اول روشنفکری مشروطه اثر شهریار زرشناس
1403/5/31
صفحۀ 38
اسپینوزا خدا و طبیعت را یکی می دانست(نحوی ماتریالیسم پنهان) و معتقد بود که علوم تجربی به عنوان ابزار شناخت طبیعت، موجب شناخت خدا نیز می گردند و در واقع طریق خداشناسی همان پوزیتیویسم است. این سخن مبنای بسیاری از ادعاهای جریان های روشنفکری غرب زده ایرانی در تفسیر پوزیتیویستی و به اصطلاح ((علمی)) دین اسلام قرار گرفته است. (از مهندس بازرگان ((نهضت آزادی)) تا ((مجاهدین خلق)) و برخی آرای عبدالکریم سروش، هر یک به طریقی مُلهم از این آرای پوزیتیویستی هستند.
اسپینوزا خدا و طبیعت را یکی می دانست(نحوی ماتریالیسم پنهان) و معتقد بود که علوم تجربی به عنوان ابزار شناخت طبیعت، موجب شناخت خدا نیز می گردند و در واقع طریق خداشناسی همان پوزیتیویسم است. این سخن مبنای بسیاری از ادعاهای جریان های روشنفکری غرب زده ایرانی در تفسیر پوزیتیویستی و به اصطلاح ((علمی)) دین اسلام قرار گرفته است. (از مهندس بازرگان ((نهضت آزادی)) تا ((مجاهدین خلق)) و برخی آرای عبدالکریم سروش، هر یک به طریقی مُلهم از این آرای پوزیتیویستی هستند.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.