دون ژوان در جهنم

دون ژوان در جهنم

دون ژوان در جهنم

جورج برنارد شاو و 1 نفر دیگر
4.2
3 نفر |
2 یادداشت

با انتخاب ستاره‌ها به این کتاب امتیاز دهید.

در حال خواندن

0

خوانده‌ام

7

خواهم خواند

4

دون ژوان اعیان زاده ای بوده است از مردم قرون وسطی، شاید. شاید هم تنها تصوری و مثالی بوده است از تجسم شور حیات و حس جسم، زائیده ی ذهن مشترک مردم در زمینه ی یک تمدن مسیحی، مانند دکتر فاوستوس، که او هم یا دانشمندی بوده است از مردم همان قرون وسطی، یا تنها تصوری و مثالی از تجسم تفکر در حیات – و او هم در زمینه ی یک تمدن مسیحی. برای همین هرگاه یادی از هر یک از این دو می رفته است با یادی از شیطان و وابستگی به دنیای دوزخی همراه بوده است، چون آن مذهب و آن تمدن توقع ایمان بی گفتگو و بی پرسش را می داشت، و هر پرسش یا هر بستگی به جسم و اندیشه را ضدیتی به مذهب و به ایمان تلقی می کرد و از آن معنی بستگی به نیروهای ضد مذهب، به شیطان را می گرفت. و این روال رایج هرجور خشک اندیش است، در هر زمان و به هر رنگ بی فکری.

یادداشت‌های مرتبط به دون ژوان در جهنم

پارمیدا

1402/05/13

حقیقت چند
            حقیقت چند وقتی‌ست حوصله نوشتن یادداشت و تحلیل و تفسیر ندارم. به همین دلیل هم کمتر اینجا هستم و البته به دلیل آپدیت جدید بهخوان که اصلا نمی‌پسندم؛ رقابتی، بازاری و غیرفرهنگی می‌دانمش. خواستم پستی بذارم و حرفم را بزنم اما باز هم حوصله‌ام نگرفت.
الان هم بیشتر قصد وراجی و طرح ابهام دارم.
این کتاب دیگر چاپ نمی‌شود. پدرم درآمد تا چند ماه پیش در یک دست‌دوم فروشی پیدایش کردم. دست دوم‌ها را دوست دارم مخصوصا آن‌هایی که اولش یا جایی از کتاب نوشته دارد. این ولی نوشته‌های عجیبی داشت. آوردن اسم چند آدم و تطبیقشان با موضوع کتاب (یک نوع اظهار تنفر). هرچه کردم نتوانستم به خودم غلبه کنم و اسم‌ها را سرچ کردم اما به جز یک اسم نسبتا رایج هیچ تطابقی پیدا نکردم و اولی هم به نظر آن نمی‌آمد.
 نوشته دیگری هم بود که تعدادی اسامی عام با کروشه‌ای با عنوان "رهایی‌ها" آن‌ها را کنار هم می‌گذاشت. اسامی این‌ها بودند: کولی، عشایر، دون ژوان، مریم مجدلیه، ساقی، رند (که با کروشه‌ای لات، عیار و و... را در برمی‌گرفت). می‌توانم شباهت نسبی همه‌ی این اسامی را درک کنم اما مریم مجدلیه برایم علامت سوال بزرگی‌ست. در وبیناری که در مورد تفاوت‌ها و تشابهات داستان‌های موجود در قرآن و اناجیل و اناجیل مشکوک شرکت کرده بودم متوجه نظر محققان دینی شدم (اسلام و مسیحیت) و با اعتقادات و ادراکات خودم هم از مذهب نگاه من به مریم مجدلیه کاملا با عرف تفاوت دارد اما با این نگاه متفاوت هم این اسم در میان این اسامی نمی‌گنجد بیشتر کنار صوفی می‌نشیند تا رند. 
مسئله دو: این چاپی که من دارم چاپ معمول این کتاب (بازتاب نگار) نیست. عکسش را می‌گذارم. این هم برایم داستانی شده. در صفحه‌ی اول تاریخ ثبت در کتابخانه‌ی ملی را به تاریخ شاهنشاهی زده که یعنی یا چاپ همان زمان است یا افست. اما کتاب هیچ اسمی از انتشاراتش ندارد. یک بی‌نام نشانی مطلق که افست‌ها هم اینطور چاپ نمی‌شوند و از خارج آمده‌ها هم نام و نشانی دارند. از طرفی پشت کتاب قیمت دارد. ۵۰۰۰ تومان. در گوگل که سرچ می‌کنم ۲، ۳ عکس از این چاپ را می‌بینم اما هیچ اطلاعاتی نمی‌دهد. در سایتی نوشته بود نشر آوین. نشر آوین را سرچ می‌کنم. نشری پیدا می‌کنم که پدر پولدار پدر بی‌پول، جهش ژن ثروت چاپ می‌کند. یک نفر بیاید من را از این مخمخه‌ی تو مخ دربیاورد. مرسی، اَه.

پ‌ن: در بین این سرچ‌ها دیدم که الان این کتاب از انتشارات بازتاب نگار (همین کتاب قرمز) در سایت‌ها موجود شده.

پ‌ن آخر: گزینه‌ی "یادداشت من داستان را فاش می‌کند" شرمنده‌ام کرد. یادداشت من هیچ‌کاری نمی‌کند :/