یادداشت محبوبه طاهری

        این کتاب از اولین‌های نوشته شده در موضوع خود است. در کشورهای زیادی از انیمیشن‌ها به عنوان محتوا و محرک ذهن کودکان برای کند‌و‌کاو استفاده می‌شود. بدون راهنمایی مکتوب برای ارائه آن‌ها. کتاب‌های راهنما، پایۀ کار مربیان هستند. این کتاب نیز یک راهنما همراه با مفاهیم و ایده‌های اصلی برای مربیان است. آنها می‌توانند از بحث‌ها و تمرین‌های طراحی شده در این کتاب کمک بگیرند و کندوکاوهای فلسفی ترتیب دهند. انیمیشن‌هایی چون باب اسفنجی، زنان کوچک و عصر یخبندان، مثال و موضوع بحث قرار گرفته‌اند و ذیل هر یک از آنها، بخش‌هایی به عنوان ایده‌های اصلی، طرح بحث، تمرین و فعالیت‌ها ارایه شده است.
در کلاس‌های فلسفه برای کودکان برای شروع گفت و گو از محرک‌هایی استفاده می‌شود که معمولاً داستان هستند. داستان برای کودکان جذاب و مورد علاقه آنهاست اما استفاده دائم و مکرر از داستان در کلاس‌های مدرسه برای کودکان خسته‌کننده می‌شود. همچنین تعداد و تنوع موضوعی داستانهای مورد نظر برنامه فلسفه برای کودکان آنقدر زیاد نیست که بتوان تمام کلاسها و مقاطع را پوشش داد. از همین‌رو در کنار داستان از محرک‌ها و عوامل دیگری مانند انیمیشن و تصاویر مفهومی استفاده می‌شود. انیمیشن‌ها امتیاز برتری دارند. کودکان با شخصیت‌های انیمیشن همزات پنداری می‌کنند، درگیر حوادث و موضوعات می‌شوند و مسائل خود را در آن بازیابی می‌کنند. با این وجود انیمیشن‌ها، ضعف‌هایی را هم به همراه دارند. مثلاً به لحاظ تصویری بودن ممکن است برخی از مسیرهای تخیل را ببندند، ممکن است جذابیت بیش از حد بعضی از انیمیشن‌ها حواس کودکان را به خود به گونه‌ای جلب کند که دیگر محتوای فلسفی و اخلاقی آنها به چشمشان نیاید. به هر حال بنا به همان دلایلِ کمبود تعداد و تنوع داستان‌ها و یا خسته و خواب آلود بودن برخی دانش آموزان، چاره‌ای جز استفاده از انیمیشن‌ها نیست. این انیمیشن‌ها باید موضوعات چالش برانگیز داشته باشند، به مسائل روزمره کودکان و دغدغه‌های آنها بپردازند، قابل فهم و لمس بودن موضوعات فلسفی و اجتماعی را به خوبی نشان دهند و چیزی را تلقین نکنند. علاوه بر اینها برای داشتن کندوکاوی فلسفی، آمادگی مربی فلسفه برای کودکان نیز ضرورت دارد. مربی برای ‌‌راه‌اندازی، هدایت و سازماندهی بحث‌های فلسفی و برای پرداختن به موضوعات چالش‌برانگیز به آمادگی پیش از کلاس نیاز دارد. نیاز است که دیدی دقیق و همه جانبه نسبت به ایده‌های اصلی انیمیشن‌ها و پرسش‌های دقیق درباره آن ایده‌ها داشته باشند تا بتوانند در راه‌اندازی، کندوکاو و سازماندهی بحث به دانش آموزان کمک کند. این کتاب این آمادگی قبلی را به مربی می‌دهد. البته ممکن است بعضی از مربیان با داشتن تجربه زیاد و یا استعداد ذاتی در زمینه فلسفه، خودشان بتوانند بحث‌ها و تمرینات خوبی را تولید کنند.

      

1

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.