یادداشت ماهنامهی شهر کتاب
1401/7/15
روایتهایی از پشتپردهی اقتصاد هنر ایدهی اصلی این کتاب، پاسخ به سوالهایی است که همزمان با اعلام قیمت آثار فروختهشده در حراجیهای معروفی مثل کریستی، ساتبی و بونامز در ذهن مخاطب عام هنر ایجاد میشوند. «کوسهی شکمپر» اثر دیمن هرست (که نام کتاب هم از آن گرفته شده) و اثر جکسون پولاک شاید بهترین مثالها در این مورد باشند. اولی در یک حراجی دوازده میلیون دلار فروخته شد و دومی در حراجی دیگری 140 میلیون دلار چکش خورد. اما کتاب از منظر دیگری هم قابلتوجه است. کوسهی شکمپُر... یکی از اولین آثار ترجمهشده در ایران است که در آن به روابط پیچیدهی موجود در بازار هنر و حراجیها اشاره میشود. از این منظر، دلالان آثار هنری، حراجیها، گالریها، نمایشگاهگردانان، مجموعهداران، موزهها، نهادهای هنری، سرمایهداران و عوامل دیگر شبکهی پیچیدهای را تشکیل میدهند تا در نهایت اتفاقی مثل فروش یک اثر هنری در یک حراجی را رقم بزنند. این موضوعی است که قابلانکار نیست و بدین شکل توضیح تکمیلی «پروندهای دربارهی اقتصاد سردرگم هنر معاصر» در عنوان این کتاب را هم نباید نادیده گرفت. تامپسون برای نوشتن این کتاب یک سالی را در لندن و نیویورک گذرانده و با بسیاری از دلالان، مدیران سابق حراجیها، هنرمندان و مجموعهداران هنری صحبت کرده است. به قلم علیرضا کیمیاقلم، ماهنامهی شهر کتاب، شمارهی چهاردهم، سال ۱۳۹۵.
6
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.