یادداشت Navid Kalahroudi
1401/3/13
دوره ای مهم در زندگی کربن را شاید بتوان زمانی دانست که وی با بودجهای که از کتابخانه ملی فرانسه دریافت کرده بود به ترکیه رفت و به تحقیق در مورد ابن عربی، سهروردی و تمرکز بر روی متون کهن شرقی مشغول شد. کربن پس از مدتی احساس کرد تداوم این تحقیقات به حضور در ایران نیازمند است پس مجددا مبلغی از کتابخانه ملی فرانسه دریافت کرد و راهی ایران شد. در طول این سفر او به شهرهای مختلف ایران سفر کرد و بسیاری از کتب و نسخ خطی قدیمی و ارزشمند را خریداری و به فرانسه فرستاد و با محققان ایرانی نیز آشنا شد. این آغاز آشنایی وی با ایرانیان بود. آشنایی که بیش از دو دهه به طول انجامید. یکی از اولین سخنرانیهای کربن به دعوت دکتر ابراهیم پورداوود صورت گرفت. کربن در این سخنرانی به ریشه های تفکر سهروردی میپرداخت و منابع آن را برجسته میساخت. از نظر کربن سهروردی متاثر از نوعی نگرش افلاطونی، مکتب هرمسی به عنوان میراثی کهن در مصر باستان و البته زرتشت بوده است. کربن سهروردی را حکیمی میدانست که میراث دار پیوند اندیشهای است که در شرق و غرب حکیمانی آن را تا پیش از سهروردی در یک تسلسل معنایی و نه الزاما تقویمی حفظ کرده بودند. او در این گفتار توضیح میدهد که سه معنای مکتب سهروردی یعنی مکتب اشراق چیستند، نسبت سهروردی با ابن سینا چه بوده است، چرا سهروردی بر کلمه حکمت خسروانی تاکید داشته و فره ایزدی و مفهوم نور در رسائل او چه معنایی دارند و اساسا رسالههای سهروردی را چگونه میتوان دسته بندی نمود و عشق و عرفان در آثار وی دارای چه پیوندی هستند. #سهروردی #هانری_کربن
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.