یادداشت مجتبی شاهسون
1400/10/14
3.2
2
رولات بارت، نشانهشناس مشهور، در کتاب امپراتوری نشانهها، خواننده را به سفری خیالی، نمادین و در عینحال علمی میبرد. برای این نشانهشناس، ژاپن کشوری خیالی یا سرزمینی افسانهای است، آنچه خود به نقل از ژاپنیها آن را گارابانی مینامد. دلیل اهمیت این کشور برای رولان بارت نیز به علاقهی او به نشانهها باز میگردد زیرا ژاپن را کشوری سرشار از نشانه و نماد میداند، از همین رو، ژاپن را امپراتوری نشانهها میداند و این کتاب نیز نگاه عمیقی به سرزمین نشانههای ژاپن است. رولان بارت، در هر فصل از کتابش به بررسی نشانه شناختی یک پدیده فرهنگی در ژاپن میپردازد. او نظام نشانهای ژاپن را مانند یک متن مطالعه کرده و معنا میکند. این بررسی نشانهشناختی، با دقت به جزئیات روزمره مردمان این فرهنگ صورت میگیرد. جزئیاتی که در زندگی روزمره به عنوان کالاهای معمول دارای کارکرد استفاده میشود و شامل اشیاء و وقایع میباشد. بطور مثال، در فصلی مستقل به بررسی چوبک های غذاخوری میپردازد که چطور ظرافت و مادرانگی را نمایان میسازد. در میانه کتاب، رولان بارت مکررا فرهنگ معنایی ژاپن را با فرهنگ معنایی غرب مقایسه میکند. بنظر میرسد نگاه او به فرهنگ معنایی غرب، به عنوان فرهنگی مبتذل یا نااصیل مطرح شده است. بطور مثال، در ارتباط با ادبیات و شعر عنوان میکند که برای ادبیات غرب توصیف مهم تر از تاثر است و تاثر فدای توصیف میشود. اما در ادبیات و شعر ژاپنی، که بطور مشخص هایکو را شامل میشود دو چیز مهم وجود ندارند: توصیف و تعریف! آنچه وجود دارد" تاثر " است. رولان بارت، میخواهد بداند عناصر سنتی ژاپن، چه میخواهند بگویند؟ چگونهاند؟ و به کدام عناصر معنایی زادگاه او شباهت دارند. بنظر میرسد، بارت معتقد است مسئلهای ایدئولوژیک، همواره جلوی شناخت عمیق فرهنگ شرق را گرفته است و او این کتاب را برای ایجاد شناختی اصیل از این فرهنگ به نگارش درآوردهاست.
0
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.