یادداشت

Hossein

1401/8/3

درباره ی خوب بودن
        درباره خوب بودن» کتابی نوشته آلن دوباتن، فیلسوف پرطرفدار معاصر است. این اثر یکی از کتاب‌های مجموعه «مدرسه زندگی» انتشارات کتاب‌سرای نیک است که با هدف پرورش هوش عاطفی به یاری فرهنگ نوشته شده است.

موسسه مدرسه زندگی در نقاط مختلف دنیا فعالیت می‌کند و خدماتی در حوزه روان‌شناسی در قالب کلاس، فیلم‌سازی، همایش و .... می‌دهد. یکی از خدمات موسسه هم انتشار کتاب‌هایی در باب مهم‌ترین مسایل حیات فرهنگی و عاطفی معاصر است.

خیلی از کتاب‌هایی که قصد تغییر ما را دارند یا می‌خواهند ما را پولدارتر کنند و یا زیباتر، اما این کتاب قرار است ما را خوب‌تر کند.

خوب بودن چیست؟

خوب بودن یعنی زودرنج نبودن، صبورتر بودن، آمادگی بیشتر برای شنیدن، صمیمی‌تر بودن و گوشت‌تلخ نبودن و...خوب بودن ممکن است ما را ثروتمندتر و زیباروتر نکند اما اگر خوب نباشیم مسلما ثروت ما هم پایدار نخواهد بود و اگر زیباسیرت نباشیم، صورت زیبا به کارمان نخواهدآمد.

کتاب «خوب بودن» آلن دوباتن ما را با مضامین و مصادیق این ویژگی فراموش شده و محجور مانده آشنا می‌کند.

با خواندن حرف‌های دوباتن در این کتاب یادمی‌گیریم که چگونه خیرخواه، بخشاینده، گشاده‌رو، قوت قلب دیگران و چگونه یک انسان معمولی باشیم. می‌آموزیم که خوبی با قدرت سازگار است و به هیچ وجه نشانه ساده‌لوحی نیست. دوباتن در این اثر از «خوب بودن» به عنوان یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای انسانی در قرن حاضر پرده برمی‌دارد.

بخشی از کتاب:

«افرادِ حقیقتاً بخشنده با بلندنظری‌شان حسی را منتقل می‌کنند که گویی آن‌ها نیز نیازمند بخشش هستند. نه اکنون و نه در این حوزه، بلکه در حوزه‌های دیگر. آن‌ها می‌دانند که حق‌به‌جانب بودن صرفاً نتیجهٔ حافظه‌ای پر اشکال است. حق‌به‌جانب بودن یعنی اینکه در عین خوب و محق بودن نتوانی به ذهن بسپاری که زمانی عمیقاً و بی‌تردید خطاکار بوده‌ای.

بخشندگی به ما یادآوری می‌کند که هنوز در میان رذیلت‌های دیگران چه فضیلت‌هایی ممکن است وجود داشته باشد. بخشندگی به ذهن می‌سپارد که اگر کسی خسته و درمانده شد، احتمالاً در معرض بروزِ رفتار منزجرکننده است. بخشندگان می‌دانند که وقتی کسی دارد فریادهای توهین‌آمیز می‌کشد، اغلب احساسات حقیقیِ نهفته‌اش را آشکار نمی‌کند: او به این دلیل می‌کوشد تا به دیگران صدمه بزند که احساس می‌کند خودش ـ اغلب توسط فردی دیگر ـ آسیب دیده است. فردی که قدرت تلافی کردنش را نداشته است
      
1

1

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.