میلاد عزیزی

میلاد عزیزی

@MiladAzizi

1 دنبال شده

0 دنبال کننده

            مهندس IT
          
ItsMiAz

یادداشت‌ها

        آخرین انار دنیا، رمانی کُردی است که توسط بختیار علی تألیف شده است ، رمان نویس کُرد که آثار او در واقع شاهکارهای معاصر کُرد است. این رمان همانطور که بسیاری از نویسندگان و منتقدان کُردی بر آن ادعا می کنند ، اثر ادبی متفاوتی است که در آن تصاویر شفافی از شرایط معاصر بشر مانند جنگ ، یتیم خانه ، زندگی طبقات مختلف اجتماعی و دشمن شناسی و همچنین بحران هویت انسان معاصر که گرفتار ایدئولوژی است وجود دارد.

این کتاب مانند داستان های پریان ، با جنبه های هزار و یک شبی شروع می شود ، اما به تدریج سخت تر و زمخت تر می شود تا بتواند محتوای جنگ کُردستان را در خود بگنجاند.و مرز بین این دو جنبه چنان قابل انعطاف است که بعضی اوقات مخاطب را گیج می کند.فلش بک و فلش فوروارد های متوالی و نیز اینکه سه شخصیت با نام های یکسان در داستان وجود داردهم می تواند مخاطب را گیج و حیرت زده کند و هم بر جذابیت روایت بیفزاید.

با خواندن این رمان مخاطب می تواند دقیقا بفهمد که جای شخصیت دیگری بودن چه حسی دارد، اینکه حس کردن عشق چگونه است ، اینکه ایثار و فداکاری چگونه اتفاق می افتد و اینکه ما چه مخلوقات پیچیده ای هستیم. و افزون بر این ها اینکه چگونه انار (نماد عشق) و نماد های دیگری را که نویسنده در کتاب قرار داده است را گرامی بداریم.
      

24

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

فعالیت‌ها

          راستش صحبت کردن راجب این کتاب یکم برام سخت بود، چون با تمام نمایشنامه هایی که تا حالا خوانده بودم فرق داشت و در طول خواندن این نمایشنامه یک ابری در پس زمینه ذهنمون قرار می‌گیره و این یکم کار را سخت می‌کند. به هر حال تمام سعیمو می‌کنم تا نظر و توضیحی درخور این کتاب ارئه بدهم.
پس از سقوط (After the Fall) یکی از نمایشنامه‌های کمتر مشهور اما بسیار شخصی آرتور میلر است که در سال ۱۹۶۴ منتشر شد. این اثر حال و هوای خاصی دارد و با سایر نمایشنامه‌های معروف او مانند مرگ فروشنده و چشم‌اندازی از پل تفاوت‌هایی اساسی دارد.
این اثر به نوعی یک خودزندگی‌نامه‌ی دراماتیک است که میلر در آن به بحران‌های اخلاقی، شخصی و سیاسی‌اش می‌پردازد. شخصیت اصلی، کوئنتین، وکیل میان‌سالی است که در حال مرور گذشته‌ی خود است، از کودکی و روابطش با خانواده گرفته تا ازدواج‌های ناموفق و درگیری‌های اجتماعی. بسیاری معتقدند که این نمایشنامه بازتابی از زندگی شخصی میلر و رابطه‌ی پرتنشش با مرلین مونرو است. شخصیت مگی، که در نمایش حضور دارد، شباهت زیادی به مونرو دارد و به همین دلیل این اثر از نظر روان‌شناسی و خودکاوی اهمیت زیادی دارد.
نقاط قوت نمایشنامه:
✅ سبک روایی غیرخطی که مخاطب را در ذهن شخصیت اصلی غرق می‌کند.
✅ نگاه صریح و تامل‌برانگیز به شکست‌های شخصی، بحران‌های هویتی و عواقب انتخاب‌های زندگی.
✅ بررسی تأثیرات مک‌کارتیسم و فضای سیاسی آمریکا در دهه ۵۰ که بر زندگی میلر نیز اثر گذاشته بود.

نقاط ضعف احتمالی:
🔸 گاهی بیش از حد شخصی و خودکاوانه به نظر می‌رسد که ممکن است برای برخی مخاطبان کسل‌کننده باشد.
🔸 عدم انسجام در برخی بخش‌ها، مخصوصاً به دلیل پرش‌های زمانی و ذهنی متعدد.

پس از سقوط واقعاً با نمایشنامه‌های سنتی فرق داره، پس طبیعی‌ـه که هنگام خواندنش حس سردرگمی رو داشته باشین، در ادامه به علت این موضوع میپردازم.
۱. ساختار غیرخطی و ذهنی بودن روایت
این نمایشنامه شبیه یک جریان سیال ذهن نوشته شده. یعنی ما در ذهن کوئنتین قرار داریم و داریم خاطرات، احساسات و افکارش رو به‌صورت تکه‌تکه و پراکنده تجربه می‌کنیم، نه یک روایت خطی و مشخص از گذشته به حال.
🔹 چرا این کار رو کرده؟ چون میلر می‌خواسته نشون بده که ذهن انسان یک روایت منسجم و مستقیم ارائه نمی‌ده. ما در واقع همیشه در حال مرور گذشته، پیش‌بینی آینده و بازنگری خاطراتمون هستیم، اون هم به‌طور نامنظم.

۲. ظاهر شدن و ناپدید شدن شخصیت‌ها
همون‌طور که گفتی، شخصیت‌ها خیلی ناگهانی روی صحنه ظاهر و غیب می‌شن، انگار که از هیچ جا اومده باشن.
🔹 چرا؟ چون نمایشنامه، مثل یک سری فلاش‌بک ذهنی اجرا می‌شه. این‌طور تصور کن که کوئنتین داره درون ذهنش با گذشته‌ی خودش مواجه می‌شه، پس شخصیت‌ها هم به‌جای اینکه واقعاً در صحنه باشن، مثل خاطرات ظاهر می‌شن و محو می‌شن.
🔹 نکته جالب: حتی بعضی از صحنه‌ها طوری هستن که انگار کوئنتین هم از این تغییرات ناگهانی متعجب شده، چون اون هم داره ذهنش رو مرور می‌کنه و بعضی اتفاقات ناگهانی سر راهش میان.

۳. تغییر ناگهانی صحنه‌های نمایش
تو نمایش‌های کلاسیک، یک صحنه ممکنه چندین صفحه طول بکشه، ولی اینجا صحنه‌ها خیلی سریع تغییر می‌کنن، گاهی وسط دیالوگ‌ها.
🔹 چرا؟ این همون ویژگی روایی ذهنی میلر ـه. چون توی ذهن ما هم همین‌طوره؛ ما روی یک خاطره متمرکز نمی‌مونیم و ذهنمون از یک اتفاق به اتفاق دیگه می‌پره. میلر با این کار، ما رو دقیقاً درون ذهن آشفته و پر از تردید کوئنتین قرار می‌ده.

۴. این نمایشنامه بیشتر درونی است تا بیرونی
برخلاف نمایشنامه‌هایی مثل مرگ فروشنده که ماجراهای بیرونی درش مهمه، پس از سقوط تقریباً کاملاً در دنیای ذهنی شخصیت اصلی اتفاق می‌افته.
🔹 نتیجه: این باعث می‌شه که مخاطب احساس کنه داره با افکار و احساسات درونی یک نفر درگیر می‌شه، نه یک داستان منظم و خطی رو دنبال می‌کنه.

بهترین راه برای درک این کتاب این هست که به آن مثل یک سفر ذهنی نگاه کنیم، جایی که خاطرات، احساسات، گناه، تردید و شکست‌ها بدون ترتیب خاصی میان و میرن، درست مثل وقتی که ما داریم در مورد گذشته‌ی خودمون فکر می‌کنیم.

و در آخر اگر به نمایشنامه‌های روان‌شناسانه و خودکاوانه علاقه‌دارید یا به زندگی آرتور میلر و مرلین مونرو کنجکاوید، این اثر می‌تواند جذاب باشد. اما اگر انتظار یک نمایشنامه کلاسیک و ساختارمند مثل مرگ فروشنده را دارید، شاید این نمایشنامه کمی متفاوت به نظر برسد.
        

7

11

          انضباط شخصی از اون کتاب‌هاییه که اگه تو زندگی‌ت با تنبلی و اهمال‌کاری درگیری، می‌تونه یه تلنگر خوب برات باشه. نویسنده تو این کتاب سعی کرده راهکارهای عملی برای تقویت اراده و نظم شخصی بده، بدون اینکه خیلی وارد بحث‌های پیچیده علمی بشه. سبک نوشتارش هم ساده و روونِ، طوری که راحت می‌تونی باهاش ارتباط بگیری.

نقاط قوت:

✅ ساده و قابل فهم – کتابی نیست که توش غرق بشی و وسطش جا بزنی.
✅ عملی بودن – بیشتر راهکارها قابل اجرا هستن، نه فقط یه مشت حرف قشنگ و انگیزشی.
✅ تمرکز روی عادت‌ها – بهت یاد می‌ده چطور انضباط شخصی رو تو زندگی‌ت نهادینه کنی.

نقاط ضعف:

❌ بعضی جاها زیادی تکراری می‌شه و ممکنه حس کنی داری یه حرفو بارها می‌خونی.
❌ خیلی عمیق نیست – اگه دنبال یه کتاب تخصصی‌تر و علمی‌تر تو این زمینه‌ای، شاید به اندازه کافی راضی‌ات نکنه.

جمع‌بندی:

اگه دنبال یه کتاب سریع و کاربردی برای بهبود نظم شخصی‌ت هستی و نمی‌خوای وارد مباحث پیچیده علمی بشی، انضباط شخصی گزینه‌ی خوبیه. اما اگه قبلاً تو این زمینه کتاب‌های عمیق‌تری خوندی، ممکنه برات زیادی سطحی به نظر برسه. در کل، بیشتر به درد کسایی می‌خوره که تازه می‌خوان مسیر بهبود خودشون رو شروع کنن و یه راهنمای ساده ولی کاربردی می‌خوان.
        

24

          کتاب «دزیره» داستان زندگی دزیره کلاری، دختری ساده از مارسی است که زندگی‌اش با عشق به ناپلئون بناپارت وارد مسیری پیچیده می‌شود. نامزدی کوتاه‌مدت با ناپلئون، ازدواج با ژان باتیست برنادوت (پادشاه آینده سوئد) و در نهایت رسیدن به مقام ملکه سوئد، مسیر پرماجرای او را شکل می‌دهد. این رمان، روایت عاشقانه‌ای است که به‌خوبی با تاریخ دوران ناپلئون گره خورده است.

نکات مثبت:
•ترکیب داستان و تاریخ: کتاب توانسته وقایع تاریخی اروپا در دوران ناپلئون را به‌صورت جذاب و ساده بیان کند، بدون اینکه حس درس تاریخ بدهد.
•شخصیت‌پردازی جذاب: دزیره، دختری ساده و صادق است که خواننده به‌راحتی با او هم‌ذات‌پنداری می‌کند.
•نگاه زنانه به تاریخ: این کتاب روایتی متفاوت از دوران ناپلئون ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد چطور یک زن در بطن تغییرات تاریخی قرار می‌گیرد.
•سبک روان: زبان و روایت کتاب ساده و دلنشین است و خواندنش را برای همه سنین جذاب می‌کند.

نکات منفی:
•طولانی بودن داستان: برخی قسمت‌ها ممکن است به نظر خسته‌کننده برسد، به‌خصوص برای کسانی که به تاریخ علاقه چندانی ندارند.
•جزئیات زیاد: گاهی اطلاعات تاریخی بیش از حد وارد داستان می‌شود و ممکن است روایت عاشقانه کتاب را کمرنگ کند.
•نگاه رمانتیک به تاریخ: کتاب گاهی تصویری ایده‌آلی از تاریخ ارائه می‌دهد که شاید برای مخاطبان واقع‌گرا چندان جذاب نباشد.

در کل‌«دزیره» یک رمان عاشقانه-تاریخی است که داستانش ترکیبی از عشق، سیاست و تحولات تاریخی اروپاست. با اینکه ممکن است جزئیات تاریخی آن کمی طولانی به نظر برسد، اما شخصیت‌پردازی عالی و روایت دلنشین آن باعث می‌شود کتاب برای علاقه‌مندان به داستان‌های عاشقانه و تاریخی انتخاب خوبی باشد، اما خب راستش این طولانی بودن داستان و بیان یک سری جزییات من رو کلافه کرد😑
و اینکه خیلی جالبه که دو قرن پیش یک دختر چهارده ساله چقدر از نظر خودش تصمیماتش کامل و عاقلانه بودن!
        

40

          آخرین انار دنیا، رمانی کُردی است که توسط بختیار علی تألیف شده است ، رمان نویس کُرد که آثار او در واقع شاهکارهای معاصر کُرد است. این رمان همانطور که بسیاری از نویسندگان و منتقدان کُردی بر آن ادعا می کنند ، اثر ادبی متفاوتی است که در آن تصاویر شفافی از شرایط معاصر بشر مانند جنگ ، یتیم خانه ، زندگی طبقات مختلف اجتماعی و دشمن شناسی و همچنین بحران هویت انسان معاصر که گرفتار ایدئولوژی است وجود دارد.

این کتاب مانند داستان های پریان ، با جنبه های هزار و یک شبی شروع می شود ، اما به تدریج سخت تر و زمخت تر می شود تا بتواند محتوای جنگ کُردستان را در خود بگنجاند.و مرز بین این دو جنبه چنان قابل انعطاف است که بعضی اوقات مخاطب را گیج می کند.فلش بک و فلش فوروارد های متوالی و نیز اینکه سه شخصیت با نام های یکسان در داستان وجود داردهم می تواند مخاطب را گیج و حیرت زده کند و هم بر جذابیت روایت بیفزاید.

با خواندن این رمان مخاطب می تواند دقیقا بفهمد که جای شخصیت دیگری بودن چه حسی دارد، اینکه حس کردن عشق چگونه است ، اینکه ایثار و فداکاری چگونه اتفاق می افتد و اینکه ما چه مخلوقات پیچیده ای هستیم. و افزون بر این ها اینکه چگونه انار (نماد عشق) و نماد های دیگری را که نویسنده در کتاب قرار داده است را گرامی بداریم.
        

24

          "صحنه فضایی را القا می‌کند که تماشاگر مردد می‌ماند سورئالیستی است یا نوعی فضای طبیعت‌گرایانه‌ی درهم ریخته."

نمایشنامه «پزشک پوشالی» اثر چارلز دینزو یک کمدی کلاسیک است که بر پایه سوءتفاهم‌ها، طنز موقعیت و شخصیت‌های جالب شکل گرفته است.
موضوع اصلی نمایشنامه بر محور هویت جعلی و سوءاستفاده از موقعیت‌ها می‌چرخد. شخصیت اصلی، بدون داشتن مهارت پزشکی، مجبور می‌شود نقش یک پزشک را ایفا کند. این وضعیت طنزآمیز، نشان‌دهنده تأثیر ظواهر بر قضاوت دیگران و گاهی سطحی‌نگری جامعه است. دینزو از این طریق نقدی بر اتکا به عناوین و جایگاه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد.
شخصیت‌ها در این نمایشنامه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تضادهای شخصیتی و رفتاری‌شان طنز موقعیت را به اوج می‌رساند. شخصیت اصلی، فردی عادی است که ناگهان خود را در شرایط پیچیده‌ای می‌یابد و تلاش می‌کند با زیرکی از پس چالش‌ها برآید.

نکات طنز در نمایشنامه
استفاده از گفت‌وگوهای طنزآمیز و دیالوگ‌های هوشمندانه.
موقعیت‌های غافلگیرکننده که در آن شخصیت اصلی ناچار به بداهه‌گویی و تصمیم‌گیری سریع می‌شود.
کنایه‌های اجتماعی درباره مدرک‌گرایی و تظاهر به تخصص.

«پزشک پوشالی» به طور غیرمستقیم این پیام را منتقل می‌کند که دانش واقعی و مهارت مهم‌تر از عنوان و شهرت است. همچنین نمایشنامه بر اهمیت صداقت و پیامدهای فریبکاری تأکید دارد، هرچند در یک بستر طنزآمیز و سرگرم‌کننده.

و در آخر این نمایشنامه را به کسانی که به کمدی‌های موقعیت و طنزهای اجتماعی علاقه دارند توصیه می‌کنم، به‌ویژه افرادی که از داستان‌های پر از سوءتفاهم، تغییر هویت و موقعیت‌های خنده‌دار لذت می‌برند. همچنین دانشجویان تئاتر و ادبیات که به دنبال شناخت ساختارهای کلاسیک کمدی و تحلیل شخصیت‌های طنزآمیز هستند، می‌توانند از خواندن این اثر درس‌های ارزشمندی بگیرند. علاوه بر این، افرادی که به نقدهای اجتماعی در قالب طنز علاقه‌مندند، از پیام‌های زیرکانه و انتقادی نمایشنامه لذت خواهند برد.
        

27