بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

یادداشت عاطفه سادات قریشی

                آیا می‌دانستید همان‌طور که پیامبر اعظم یاری از دیار ایران داشته‌اند، امیرالمؤمنین نیز در کنار خود یار ایرانی پرورانده‌اند؟ شاید تا قبل از اینکه «باغ طوطی» نوشته و منتشر شود کمتر کسی می‌دانست «میثم تمار» صحابی معروف و فداکار امام علی (ع) هم مانند «سلمان فارسی» ایرانی بوده است. «مسلم ناصری» در قالب رمانی گویا و پراحساس زندگی «میثم تمار» صحابی دلیر مولی‌الموحدین را پیش چشم ما آورده است. با باغ طوطی همچون میثم در کوفه قدم خواهید زد، از خرماهایش خواهید خورد و از شهد هم‌نشینی با امیرالمؤمنین لحظات خود را شیرین خواهید کرد.
جالب است که اسم عربی میثم، سالم بوده که توسط مانده ارباب میثم برایش گذاشته شده است. و امام علی اسم او را به همان میثم تغییر داده است.


کتاب بسیار خوش خوان بود. به راحتی با داستان جلو خواهید رفت. با اینکه من بیشتر از اپلیکیشن طاقچه استفاده می کنم اما برخی کتاب ها را دوست دارم داشته باشم. باغ طوطی یکی از این کتاب هاست که بعد از خواندنش، تصمیم به خریدنش گرفتم.

شاید بتوان توصیف میثم تمار را در یک جمله از همین کتاب خلاصه کرد.

آنجا که می گوید کوفه زنگار گرفته، یک نفر باید چرک هایش را بگیرد.

این جمله را زمانی میتوان بهتر فهمید که کتاب کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی را بخوانید.

برشی از کتاب باغ طوطی:
– کوفه قبرستانی است که در سکوت مرگ فرو رفته.

– با این حساب این قبرستان نیازی به طوطی ندارد. مگر نه؟

میثم با تأسف سری تکان داد و آهسته گفت: «روزگاری این سرزمین باغی بود که همه در سایه نعمت هایش زندگی خوشی داشتند ولی…

– نمی خواهی بگویی که آن زمان درست مدت خلافت علی بوده؟

– چرا همین گونه بود. او بهشتی ساخته بود که در آن به احکام خدا عمل می شد. بهشتی که در آن سرخ و سیاه و سفید فرقی نداشتند. همه با هم برابر بودند و زندگی در آن …
        
(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.