بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

جزئیات پست

آروشا دهقان

1402/10/14

خواندن 3 دقیقه
(0/1000)

نظرات

پیروز

1402/10/14

ممنون از مطلب جامع و چکیده‌تون.🌼
اسم سنگ نگاره‌ای که توی کاور این پست گذاشتید چیه؟
1
سپاس از توجه‌تون.
این سنگ نگاره‌ی روی دیوار کاخ دادگستری تهران هست که خسرو انوشیروان رو نشون میده. 
طراحش هم غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ هست. 
Haniyeh

1402/10/14

اینطور که من متوجه شدم دوره ساسانی دوره جالبی بوده، همه ادیان کنار هم زندگی میکردن و درواقع تلاش ساسانیان این بوده که از بروز اختلافات جلوگیری کنن.
من خودم مطالعه‌ای روی دوره‌های تاریخی ایران نداشتم و دوست دارم در آینده داشته باشم.  میتونم ازتون بخوام برای شروع بهم کتاب معرفی کنید؟ 
4
دقیقا همینطوره. پیروان ادیان مختلف در ایران آزادانه زندگی می‌کردند، نیایشگاه‌های خودشون رو داشتند و مراسم مذهبی خودشون رو انجام می‌دادند.مشکل از اونجایی شروع شد که امپراتوری روم عامل دین رو ابزاری برای نفوذ در امپراتوری ساسانی قرار داد و در اولین گام هم تلاش کرد تا مردم ارمنستان رو مسیحی کنه چون ارمنستان منطقه‌ی استراتژیک مهمی محسوب می‌شد.شاهان ساسانی هم در تقابل با این موضوع ناچار شدند سخت‌گیری بر مسیحیان رو بیشتر کنند ولی مسیحیان هم تا زمانی مشکلی برای حکومت ایجاد نمی‌کردند در امان بودند.
شهادت‌نامه‌های سریانی که منابع مسیحیان هستند هم آشکارا اعلام می‌کنن که اون مسیحیان آزاردیده‌ی ایرانی به امپراتوری روم تمایل داشتند! از اون طرف هم وضع فرقی نداشت. یعنی روم هم زرتشتیان رومی به شدت آزار می‌داد. برای همین هم هست که یکی از شروط پیمان انوشیروان با یوستینیان آزادی مذهبی زرتشتیان روم و مسیحیان ایرانه.
نقش دین زرتشت در ایران ساسانی یک نقش کاملا پیوند دهنده با عناصر ملی بود که باعث می‌شد مردم در برابر دشمن رومی انگیزه‌ی دو چندان داشته باشند. ضمن این که با فرهنگ زندگی ایرانیان هم همخوانی داشت. 
برای شروع من کتاب «ایران باستان» یوزف ویسهوفر رو پیشنهاد میکنم که به همین پست پیوست شده و کتاب فوق‌العاده خوب و کاملیه و ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سلسله‌های ایرانی رو بررسی کرده.
البته بخش مربوط به تاریخ ایلام رو نداره که برای اون هم کتاب «شاهنشاهی ایلام» والتر هینتس رو پیشنهاد میدم.
اگر هم دوست دارید تاریخ هر سلسله رو جداگانه بخونید یک لیست کتاب مربوط به همین موضوع دارم که کتاب‌های خوبی که درباره‌ی هر سلسله چاپ شده رو معرفی کردم. 
Haniyeh

1402/10/14

جالبه که میگید در شروط پیمان، هر دو طرف رو در نظر گفتند و ارزش قائل بودند و تلاش کردند آزادی رو به هر دو برگردونند. این قطعا خیلی برای مردم ارزشمند بوده.
ممنونم که توضیح دادید. اولین بار بود که در این مورد میشنیدم. تشکر 🌹
@z.arooshadehghan 
Haniyeh

1402/10/14

چقدر عالی. ممنونم که راهنماییم کردید. دنبالشون میگردم. متشکرم 💙
@z.arooshadehghan 
navid

1402/10/14

👌🏻👌🏻👌🏻
1
🌷