جزئیات پست

عطیه عیار

1403/03/24

خواندن 3 دقیقه
(0/1000)

نظرات

من همیشه تو این جور موقعیتها میگم کتابخونی رو‌ دوست دارم و اگر طرف بیشتر پاپیچ بشه میگم اگه کتاب نخونی دوست خوبی رو از دست دادی، امتحانش کن، غالباً همین جمله می‌کوبش به دیوار و دیگه سوالی نمی‌پرسه 😁
1
پس اگه کسی بوده که امتحان کرده و دوست نداشته، آیا می‌تونه بگه من دوست ندارم برای همین نمی‌خونم و ما هم به  تبعش نباید بهش خرده بگیریم؟ 
اصلا مگه میشه بدون کتاب خواندن زندگی کرد... 
1
از نظر من نه! ولی برای خیلیای دیگه ممکنه. 
من هر وقت منتظرم، یا مضطربم  حتما کتاب میخوانم چون آرامش بهم می‌دهد و اتفاقا طبق مقالات روانشناسی هم پرت کردن حواس در موقعیت‌های غیرقابل حل ، بهترین روش مقابله با مشکل هست. معلومه که در زمان چالش من نیاز به یک دوست آرام بخش که حرفهای امیدوارانه بزنه و بهم راهکار برای موقعیت پیش رو بدهد ، دارم. چه دوستی بهتر از کتاب. . فضای مجازی با اون  همه خبرهای دروغ و راست فقط اضطراب رو بیشتر میکنه..
1
یکی از دلایل منم‌ برای مامان یزدان همین بود. تو موقعیت‌های اتلاف وقت یا پر تشویش می‌تونه همراه خوبی برای آروم کردن و متمرکز کردن افکار باشه. 
چون  یک ریاضی‌خوان بایستی ادبیات و منطق بداند تا بتواند ریاضی‌دان شود ،به قول عزیزی ،ریاضیات در مرز ادبیات قدم می زند.
یادی شود از استاد عزیزمان ،دکتر مصاحب ،که مسلط بر فارسی و عربی بود (بعلاوه چند زبان دیگر ) ، در ریاضی ،بنظر خودم،در سطح جهانی بی‌نظیر است و  گویا قریب به اجتهاد هم بوده اند.
2
بیشتر برامون توضیح بدین.  
با عرض سلام و خدا قوت و سپاس از تریبونی که در اختیارم قرار داده شد
در حقیقت ریاضی خواندن و ریاضی نوشتن  نیاز به ادبیات قوی و دقیق دارد  مثلاً گاهی اوقات جمله ای نوشته می شود در کتب ریاضی که شاید توضیحش ،دقایقی زمان ببرد و در اینجا ادبیات و منطق راهگشا اند
یا در نوع جمله بندی و اصطلاح سازی و فهم این مفاهیم بایستی ادبیات فهمید و با لغات مأنوس بود.
البته این را اضافه کنم که منظورم از ادبیات داستان ها و روایت ها نبود بلکه خود ادبیات مدنظرم است گرچه داستان ها و روایات هم بالاخره آثاری در ذهن و ایجاد تفکر سودمند دارد
@Atiehayyar 
مکتوب‌

1403/03/24

سلام
فارغ از این جواب‌های مرسوم که گفته می‌شه.
که برای بنده هم صادق هستند.
یک مسئله‌ای هست
و اون اینه که معمولا در زندگی روزمره ذهن خیلی دریافتی داره، اطلاعات زیادی وارد مغز می‌شن که معمولا مهم نیستند و فقط پرکننده هستند اما برای بیرون کردنشون نیاز به تفکر و پردازش هست و این امر کمی زمان‌بر هستش و توی مشغله‌های این روزها شاید این زمان به دست نیاد که فرد بشینه و نسبت خوبی بین اطلاعات ورودی و خروجی به دست بیاره‌.
اینجا کتاب برای افکارم بعنوان صافی عمل می‌کنه
من خودم رو می‌بینم که به جای ورودی‌های فراوان و پراکنده‌ای که از طریق تلفن‌همراه به دست می‌آرم، در مواجه با کتابی هستم که موضوع یکیه و آرامش نسبی به من می‌ده و باعث می‌شه تمام اون مطالب  نامهم دسته دسته از ذهنم خارج بشن و در حین کتاب خوندن یک تفکری هم جریان داره در ذهنم که باعث می‌شه ذهنم سبک‌تر بشه.
و یک احساس سبکی بعد از کتاب خوندن هست.
و بعد از کتاب خوندن انگار چشم‌هام اتفاقات رو بهتر می‌بینن و بهتر می‌تونم درمورد مسائل مهم فکر کنم.
و یا شاید در بین تمام کارهایی که می‌شه برای فرار از بیکاری انجام داد، کتاب خوندن مفیدترینشونه.
1
پس خود کتاب انتخابی هم باید کتاب خوبی باشه که ورودی مشوش نداشته باشیم.  
Lunika

1403/03/24

گاهی اوقات واقعا اینو از خودم میپرسم. 
چرا دارم کتاب میخونم؟ یا اصلا چرا به کتاب خوندن علاقه دارم ؟
s n o w m a n

1403/03/24

خیلی کم گذاشتیم برای کتاب...هم برای ترویج کتاب هم برای خوندن کتاب به نظرم خیلی کم گذاشتیم که هنوز هم افرادی هستن که از کتاب خوندن توی مکان عمومی تعجب میکنن
خود کتاب خوندن که فلسفه و دلایل خیلی زیادی داره ولی همین که توی یه مکان شلوغ بشینیم کتاب بخونیم این خودش فرهنگ سازی میکنه و این پیام رو میرسونه که میشه به جای گوشی به دست بودن و چک کردن کانالای مختلف کتاب به دست باشیم و ۲ صفحه کتاب بخونیم. و میتونه یه دلیل باشه برای کتاب خوندن!
4
مکتوب‌

1403/03/24

سلام
چجوری می‌شه توی فضای مجازی ترویج کتاب‌خونی کرد؟
اینجا توی بهخوان همه کتاب‌خون هستند
توی پیام‌رسان‌های دیگه چجوری می‌شه تشویق به کتابخونی کرد؟ 
alef

1403/03/24

پیج معرفی کتاب زد و مخاطب را به چالش کشید
@maktub 
مکتوب‌

1403/03/24

بله حقیقتا من دوست دارم این کار رو انجام بدم
اما نمی‌دونم فردی که این کار رو انجام می‌ده چه صلاحیت‌هایی باید داشته باشه
آیا هرکسی می‌تونه کتاب معرفی کنه
کتاب خوب چیه؟
کتاب خوب چه ویژگی‌هایی داره؟
آیا ما می‌تونیم کتاب خوب رو تشخیص بدیم؟
گاهی  وقتی درمورد این ایده فکر می‌کنم این سوالات می‌آن توی ذهنم
@alef_mim_mim 
moonchild

1403/03/24

دوست عزیز هیچ صلاحیتی لازم نیس جز صداقت. باقی فقط پرسش‌های کمال‌گرایانه هستن که بیشتر مانع فعالیت میشن. شروع کنید و نظرات شخصی و واقعی‌تون رو درباره‌ی کتاب‌ها تو کانال یا پیج اینستاگرام یا هر چیز دیگه‌ای که استفاده میکنین بنویسین. 
@maktub 
سیدعباس

1403/03/24

کاش این سوال رو همیشه از خودمون بپرسیم...
 چون از وقتی که با بهخوان آشنا شدم متوجه شدم که...


کتاب خوندن در نزد بعضی مثل فیلم دیدن می‌مونه:
همون قدر بی‌هدف...
همون قدر بدون سیر و فقط در یک ژانر خاص
و همون قدر بی تفکر و تنها به دنبال سرگرمی و تغافل...

هر کسی که در جواب این «چرا؟» بگوید «کتاب خواندن را دوست دارم»  به نوعی درگیر موارد بالاست... چون مطالعه کتاب موضوعیت نداره بلکه طریقیت داره!
12
ایرادش چیه که کتاب خوندن گاهی جنبه سرگرمی هم داشته باشه؟ هر اهل کتابی یه سری مطالعات جدی و هدفمند داره. مثلا من که دنبال نویسنده شدن هستم بیشتر می‌خونم تا چطور نوشتن رو یاد بگیرم. اما گاهی دلم یه کتاب سبک از نظر محتوایی می‌خواد تا بدون فکر عمیق و به جالش کشیده شدن سرگرم بشم. 
 
سیدعباس

1403/03/25

روی صحبتم با نویسنده پست نیست ولی

با تجربه میگم وقتی با سوال «مگه چه ایرادی داره؟» مواجه میشیم، دیگه هر چی توضیح بدیم برای طرف مقابل فایده نداره؛ چون یعنی طرف همون دفعه اول به نکته ای که اشاره شده پی نبرده و ما هم نمی‌خوایم از اشاره پا فراتر بذاریم و بحث رو باز کنیم. چون اگه بخوایم ورود کنیم مجبوریم کلام رو ببریم روی مفهوم سرگرمی. وقتی بحث ها اینجوری یه پله میره عقب،  ممکنه رنگ و بوی فلسفی بگیره و همه صحبت‌ها نظری میشه و مبنایی. و نمیشه توی  یه تک‌مکالمه مبنا و دیدگاه یکی رو عوض کرد.  در ساحت مبنا و فلسفه هم ممکنه درست و غلط بی معنی بشن، و چند مبنا تا ابد درکنار هم باقی بمونند.اگر یکی دیدگاهش نسبت به سرگرمی، استراحتی باشه برای سرحالی هنگام کارهای اصلی حرفی نیست، این هم یک مبناست.

اما اگر کسی این متن رو خوند بد نیست به این سوالات هم فکر کنه:
اساسا سرگرم شدن یعنی چی؟
با چشم بستن بروی مشکلات یا کارها، یا به تعویق انداختنشون چه فرقی داره؟
غفلت چه رابطه ای با سرگرمی داره؟ یکیه؟ عموم و خصوص مطلقه؟ عموم و خصوص من وجهه؟
اوقات فراغت در این جهانی که به سرعت داره رشد میکنه اصلا معنی میده؟
@Atiehayyar 
 s. khalili

1403/03/25

اصلا سرگرم شدن در این جهان رو به رشد و پیشرفت معنی ندارد ، بحث سر سرگرمی نیست ،موضوع این است گاهی شاید آنقدر حس ناتوانی  سراغ آدم بیایید که هیچ جای دنجی و مکان امن و شخص امنی هم جز کتاب یافت نشود 
من با گفته ی شما موافقم  ولی اگر به دیده ی سرگرمی هم بنگریم چه سرگرمی لذت بخش و تر تمیزی بهتر از کتاب 
گاهی وقتها به تعویق انداختن مشکلات هم به حل کردن اون مشکل کمک می‌کند مگر غیر از این است که زمان حلال مشکلات هست  ،قطعا  مشکل  به خودی خود حل نمی شود اما شاید زمان مناسب تر و شرایط بهتر برای باز شدن فکر آدمی و قدرت تصمیم گیری بوجود بیایید 
@sabbas15206 
سیدعباس

1403/03/25

من خیلی سعی کردم از خشونت و زبری کلام کم کنم ولی نشد... هیچ کس بخوبی شما نمیتونست این جملات رو چکش کاری کنه که برای مخاطب پذیرا باشه... خانــم خلیــلی 🤗
@Sara_ 
 s. khalili

1403/03/25

آقای مدؤن  اتفاقا بنده با کلام شما کاملا موافق هستم  اول یادداشت هم گفتم 
چکش کاری چرا آخه برادر 😄
شکسته نفسی نفرمایید کلام شما کاملا دقیق و تیز بینانه  بود 
@sabbas15206 
آره واقعا کلامتون زبر بود. زدین له کردن من رو و ازم یه بی‌منطق سطحی ساختین 😄 
ولی به حسب تجربيات زیسته و شخصی هم‌چنان معتقدم فراغت و سرگرمی نه تنها بد نیست که حتی ضروریه. یکی از بهترین ابزارهای سرگرمی و گذران اوقات فراغت هم کتابه. اوقات فراغت برای من به معنی زمان‌هایی که به هر دلیلی به کار برنامه‌ریزی شده یا یه وظیفه رو انجام نمیدیم. مثل من که تو بیمارستان دولتی چاره‌ای جز انتظار محض نداشتم و نیاز به سرگرم شدن داشتم تا زمان برام بگذره. این وقت اصطلاحا مرده رو هدر ندادم و با کتاب پرش کردم.
@sabbas15206 
واقعا نکته خوبیه، راسل یه مقاله داره با موضوع اوقات فراغت که یاد اون افتادم... 
@sabbas15206 
مهسا کاظمی

4 روز پیش

به گمان من تاثیری که کتاب روی آدم ها می ذاره خیلی وقت ها خودآگاه  نیست اما در ناخودآگاه ما تاثیر خودش رو می‌ذاره .
حتی اون شخصی که میگید کتاب خواندن برایش مثل فیلم دیدن است هم از کتاب تاثیر می گیرد بی آن که خودش بفهمه . 
با کتاب خواندن انگار تجربیات شخصیت های کتاب را در زندگی واقعی خودمان داشتیم . آن وقت  بدون این که خودمون متوجه باشیم تصمیماتی در زندگیمون می گیریم  و حرف هایی رو میزنیم  که بر گرفته از اون تجربه های زیسته در کتاب هاست . مسلما یک آدم در سی سالگی خودش فهمیده تر و پخته تر از ده سالگی خودشه چون تجربه زیسته بیشتری داشته و تصمیمات درست تری در زندگیش می گیره . حالا این رو هم اضافه کنیم که با کتاب خواندن هزاران زندگی زیسته دیگه هم به تجربیات آدم اضافه میشه .  
سیدعباس

4 روز پیش

حالا دیدگاه شخصی من انقدر ها هم که در پیام بالا می‌بینید دارک نیست... بقول شما اگر فرد اهل استفاده باشه براش فیلم دیدن و کتاب خوندن فرقی نمیکنه از هر کدوم میتونه درس زندگی بگیره مثل کسی که میتونه از دیدن پاندای کونگ‌فو کار سه، این نتیجه رو بگیره که ما در تربیت فرزند نباید فرد رو تبدیل بکنیم به چیزی که میخوایم بلکه باید بستری بسازیم تا فرد استعدادهای درونی‌ش رو شکوفا کنه، همین...

اما این دیدگاه از نظر نویسنده کتاب کار عمیق دیدگاه درستی نیست و بهش میگه دیدگاه «هر مزیتی» به این شرح که اگر بگیم فرد میخواد از فیلم دیدن و کتاب خوندن از جنبه مزیتش استفاده ببره پس میتونیم بگیم از گوشی و شبکه های اجتماعی هم داره چنین مزیت ها و استفاده هایی رو می‌بره اون وقت دیگه فرقی نیست بین کسی که قرآن رو مجلد میخونه یا توی تبلت... نه... واقعا چه فرقی هست بین کتاب خوندن با کتاب گوش دادن؟ چه فرقی هست بین کتاب خوندن با گوشی یا با جلد کاغذی ؟
@MahsaKazemi 
مهسا کاظمی

4 روز پیش

حالا این شاید تجربه شخصی من باشه و برای کس دیگری اینطوری نباشه . اما من خودم به شخصه دیدم که کتاب هایی رو که چاپی خواندم برام ارزش بیشتری دارند تا آن هایی که با گوشی خواندم . شاید دلیلش این باشه که من از آن افرادی بودم که متاسفانه در زمان ابتدای بلوغ کتاب های سمی زیادی رو به صورت پی دی اف می خواندم (🤧😂 از جمله چیزی هایی که کم تر اعتراف می کنم و سعی در انکار دارم همیشه) و  ناخودآگاه برای کتاب چاپی ارزش بیشتری قائلم تا الکترونیکی. حتی این رو در امتیازدهی به کتاب ها هم حس کردم و بعضاً با خودم میگم حیف شد این کتاب رو اگر چاپی می خواندم بیشتر دوستش می داشتم و  امتیاز بیشتری بهش می دادم ! از بازی های مغزه ، مغز ما پیچیده تر از اونه که فکر می کنیم .  ولی درمورد کتاب صوتی و متنی این رو می تونم بگم که اگر اشتباه نکنم بیش از نود درصد اعصاب حسی ما به بینایی مربوط میشه در نتیجه چیزی که می بینیم و می خوانیم رو خیلی  عمیق تر از چیزی که می شنویم ، درک می کنیم و در مغزمون ماندگار میشه .
@sabbas15206 
عطیه عیار

3 روز پیش

یکی از جواب‌هایی که میشه داد اینه که کتاب یه منبع پیامرسان دست دومه. یعنی من خواننده با یک واسطه (کتاب) نظر و پیام و جهان‌بینی نویسنده رو دریافت می‌کنیگ. این ویژگی تو هیچ پیامرسان و ابزار رسانه‌ای/ ارتباطی دیگه نیست. مثلا پادکست، کتاب صوتی یا فیلم هر کدوم میشن منبع دست سوم. 
در مورد این که فلان رسانه با اون یکی چه فرقی داره یا مثلا کتاب صوتی با چاپی خودش یه طرح مسئله جداست و ذیل این سوال "چرا کتاب می‌خونی؟" نمی‌گنجه.
@sabbas15206 
سیدعباس

3 روز پیش

حقیر که از پست شما راضی ام.نکته ای که به مخاطب میخواستید برسونید هم قبول دارم. ولی اگه یه روزی مثل کتب علمی خواستید ملایی بحث رو پیش ببرید باید خیلی ریز پیش ببرید. الان مخاطباتون هم دسته های متفاوتی پیدا کردند در کامنت ها و نشون میده مساله براشون منقح نیست. پس شما اگه با نگاه اصح به همین سوال نگاه کنید متوجه می‌شوید که یک سوال نیست بلکه دو سوال است:

یک اینکه چرا «کتاب» می‌خونی؟ یعنی چرا این کتاب (چاپی) را می‌خوانی؟ چرا مثلا مقاله نمیخونی؟ چرا کار دیگه نمی‌کنی؟ چرا فیلم نمی‌بینی؟ چرا بازی نمی‌کنی؟ چرا با بچه‌ها نمیری تفریح؟

دو اینکه چرا کتاب «می‌خونی»؟ یعنی چرا این کتاب را می‌خوانی و آن را مثلاً گوش نمی‌دهی و پادکست خلاصه‌اش را نمی‌شنوی؟ اصلا بعد این همه کتاب خوندن چرا کتاب نمی‌نویسی و همش داری پشت سر هم فقط میخونی؟ چرا به جای اینکه چندین کتاب بخوانی یک کتاب را چند بار نمی‌خونی و از این حرفا...

تحلیل من اینه که در داستان نقل شده هم این تردید وجود داشت و شخصیت اصلی داستان دقیقاً نمی‌دونست که چه سوالی رو داره پاسخ میده و این تردید هم متاسفانه به مخاطبان (در کامنت) منتقل شده...
@Atiehayyar 
alef

1403/03/24

بله من همیشه می دونم چرا کتاب می خونم  هر وقت ،وقت خالی داشته باشم  هم می خونم حالا هرجا که باشه چه pdf چه کتاب چاپی .هم دوست دارم هم کلی چیز یاد گرفتم   
کتاب می‌خوانیم چون از کتاب‌خواندن لذت می‌بریم.
برخی دیگر بازی می‌کنند چون از بازی لذت می‌برند.. یا  سرشان توی موبایل است، چون از کار با موبایل لذت می‌برند.. یا و یا و...

+ سوالی که پیش میاد اینه که ما نسبت به اونی که همش سرش تو گوشیه ، فضیلت و برتری ای داریم واقعاً ؟! خب جفتمون داریم به خاطر لذت شخصی یه کاری رو انجام میدیم...!!
4
moonchild

1403/03/24

دقیقا بلخره یک جواب غیرکلیشه‌ای دیدم. همش لذته چه سرگرمی باشه چه یاد گرفتن.  
 s. khalili

1403/03/24

یه  فضیلت محسوب نمیشه چون  من هم شنیدم که تو همش سرت تو کتابه و من گفتم اگه تو گوشی بود بهتر بود ؟
ودر جواب شنیدم که هیچ فرقی نداره گویا از ما انتظار می رود کلا سرمان به چیزی گرم نباشد حالا می‌تونه نقاشی باشه ،کتاب موسیقی و .......
به قول راوی هر کاری که انجام دهیم همین سوال از ما پرسیده میشود 🥲 
پس از نظر شما کتاب خوندن فضیلتی نسبت به بازی کردن یا فیلم دیدن نداره؟ 
سرمون که بالاخره به یه چیزی گرم میشه ولی شاید حاصل و نتیجه اون سرگرمی هم مهمه! 🤔

مثلا من بعد چند ساعت فیلم دیدن یا بازی کامپیوتری یه مغز آشفته با تمرکز پایین دارم. فیلم و بازی به نوعی حاضری‌خوریه. شبیه فست‌فود که سیر می‌کنه اما انرژی و فایده نداره. ولی بعد کتاب خوندن، حتی اگه یه رمان ساده هم باشه چون مغزم درگیر تصور و تخیل و دریافت و پرداخت اطلاعات بوده، یه دریافتی داشتم.
@Sara_ 
ما سفیران کتاب بوکزیستو در دوره‌ای شرکت کردیم با همین عنوان «سفیران کتاب»
استاد اونجا بهمون گفتند برای کتابخوانی اول باید هدف‌گذاری داشته باشیم، وقتی هدفمون مشخص باشه کتاب خوندن هم به کارمون میاد
درسته ما کتابخوان ها از کتاب خوندن لذت می‌بریم، اما قبلش باید این سوال رو پاسخ بدیم که چرا فلان کتاب رو می‌خونیم و هدفمون از مطالعه چیه
چرا الان ده صفحه باید بخونم یا ۱۰۰ صفحه
و کلی چرای دیگه که اگر هدفمون مشخص باشه پاسخ داده میشه
@bookzisto  
1
حتما هدفمون از مطالعه یکی دو تا نیست. ولی من در مورد خودم می‌تونم بگم یکی از اهدافم خود مطالعه است. خود خواندن و درگیری و چالش با کلمات، ادبیات، شاید تاریخ، فرهنگ دیگری، تصویرسازی و این چیزها.


این که مقرری تعیین کردم هم برای این بود که یه نرخ ثابت و قابل بررسی تو مطالعه داشته باشم. 
پاپِلی

1403/03/24

اولش کتاب می‌خوندم چون از دنیای واقعی دورم می‌کرد و باعث می‌شد که خیال‌پردازی کنم اما از وقتی فهمیدم که به کجا آمده‌ام و آمدنم بهر چیست و از این داستانا اوضاع فرق کرده.
نمی‌خواستم این‌قدر واضح این و بگم ولی چه عیبی داره؟ آره داداش می‌خونم، چون خدا دوست داره. کتابایی هم می‌خونم که نه خودم، بلکه فکر می‌کنم صلاح اوست. اگرچه این کرم درون اجازه‌ی صددرصد بودنِ این گزاره رو نمی‌ده ولی خب... در تلاش تحقق این موضوعیم...
اسم این کارم چی بود؟ ریا؟ فریاد زدن عقاید؟ به‌هرحال هر کوفتی هست همینیه که هست.
خلاصه که خیلی ممنون بابت سلقمه‌ای که به گیج‌گاه ما هم زدین(:
moonchild

1403/03/24

عاممم من دلیلی ندارم. مث فیلم مث موسیقی، مث همون گوشی موبایل، کتاب هم هست. اما اخیرا با کتابای چرتی که دارم می‌خونم درک میکنم چرا بقیه با بی‌تفاوتی می‌پرسن  «چرا» ؟
-البته اینو اضافه کنم من فقط فیکشن می‌خونم-
 s. khalili

1403/03/24

درود 
عکس عالی 🌺
می‌دونم،،هدف چیست،،  چون همواره بر این باورم اگر در هر کتاب تنها یک جمله  باشد که بتواند راه گشا و ایجاد انگیزه کند کافیست ....
ولو اینکه رمان باشد ...
جایگزین دوست ،برطرف کردن حس تنهایی ،ایجاد آرامش 
ویک مسکن فوق العاده قوی 👌👌
من کتاب زیاد نخوندم ولی همین چند تا کتابم برای من  دلگرم کننده بودند 
2
منم این حس‌ها رو دارم. و خیلی حس‌ها و دلایل دیگه 
 s. khalili

1403/03/25

همان حسهای دیگر است که شیرین است و نمیتوان گفت بانو جان 🌺🌺
@Atiehayyar 
کتاب می‌خونم چون اگه نخونم، کارای دیگه‌ای می‌کنم و اون کارها به اندازه مطالعه کردن، مفید نیستن.
یه‌جورایی از کم ضررترین و سالم‌ترین راه‌های گذراندن اوقات فراغته.