نقد عکس: درآمدی بر درک تصویر

نقد عکس: درآمدی بر درک تصویر

نقد عکس: درآمدی بر درک تصویر

تری مایکل بارت و 2 نفر دیگر
3.5
2 نفر |
1 یادداشت

با انتخاب ستاره‌ها به این کتاب امتیاز دهید.

در حال خواندن

1

خوانده‌ام

2

خواهم خواند

1

عکاسی ایران از حیث قدمت شانه به شانه ی عکاسی جهان می ساید و گشایش رشته ی عکاسی در دانشگاه ها نیز نوید پیشرفت های بیشتر این رشته را می دهد. اما در میان کتاب ها و مقاله های مربوط به عکاسی که از استقبال علاقه مندان نیز برخوردار می شوند، سهم عمده از آن کتاب های فنی و کاربردی است و جای کتاب های نظری و تحلیلی خالی است. این کتاب در راستای رفع این کمبود فراهم آمده و نویسنده ی آن که استاد ممتاز این رشته است اصول تجزیه و تحلیل نقد عکس را که در دانشگاه های ما نیز از واحدهای درسی است به شیوه ای به کارآمد می آموزد. مخاطب کتاب دانشجویان عکاسی هستند اما بی تردید همه ی عکاسان و علاقه مندان عکاسی و هنر آن را پر فایده خواهند یافت.

یادداشت‌های مرتبط به نقد عکس: درآمدی بر درک تصویر

            کتاب حاضر درباره خواندن و نوشتن نقد در مدیوم عکاسی است. به گفته تری برت نویسنده کتاب معمولا از واژه انتقاد برداشت منفی می‌شود. این امر باعث شده عده‌ای از منتقدین نظیر مایکل فین‌گولد و لوسی لیپارد از نقد منفی فراری باشند تا اینطور برداشت نشود که در مقابل هنرمندان قرار دارند. 
در واقع منتقدین نویسندگانی هستند که هنر را دوست دارند و زندگی خود را صرف اندیشیدن و نوشتن درباره هنر می‌کنند. در همین راستا بل هوکس منتقد افریقایی-امریکایی از جادوی کلمات و شوقی که در حین خواندن و نوشتن به او دست می‌دهد می‌گوید. او دست‌خط‌هایش را بلند برای خود می‌خواند تا مطمئن شود واژه‌ها از اعماق درونش به سطح آمده‌اند.
فصل اول کتاب درباره نقد و تعریف آن است. دیدگاه‌های منتقدین مهم توسط نویسنده نظیر مثالی که بالاتر آمد نقل به مضمون شده. این مهم باعث می‌شود خواننده بتواند به تعریف نقد و جهان منتقدان نزدیک شود. کتاب کمک شایانی به مخاطبانی خواهد کرد که میانه خوبی با نقد ندارند و منتقدین را عده‌ای ضد هنر تصور می‌کنند. برت شور منتقدین به کشف جهان اثر هنری و هنرمندان به خوبی برایمان آشکار می‌کند. او در فصل‌های بعدی به نقد تخصصی عکاسی ورود می‌کند. توصیف، تفسیر و انواع عکس و همچنین نحوه ارزیابی عکس از مباحث جذاب در فصل‌های بعدی است. سوال مهمی هم در فصل هفتم مطرح می‌شود. سوالی که سالهاست منتقدین و تئورسین‌های هنر درباره آن صحبت کرده‌اند: آیا عکاسی هنر است؟