بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

پیدایش ناسیونالیسم ایرانی: نژاد و سیاست بی جاسازی

پیدایش ناسیونالیسم ایرانی: نژاد و سیاست بی جاسازی

پیدایش ناسیونالیسم ایرانی: نژاد و سیاست بی جاسازی

4.0
2 نفر |
1 یادداشت

با انتخاب ستاره‌ها به این کتاب امتیاز دهید.

در حال خواندن

0

خوانده‌ام

4

خواهم خواند

4

ناسیونالیسم بی جاساز به دنیا آمد تا مرهمی باشد بر درد جانکاه عقب ماندگی ایران از اروپا، اما فقط مسکن بود و درد را دوا نکرد. ناسیونالیسم بی جاساز تنها یکی از انواع ناسیونالیسم در ایران است. ناسیونالیسمی است که جابه جا شده، نا به جا شده، وارداتی است، بومی نیست، ریشه در خاک ایران ندارد، نهالش را از خارج آورده و در ایران کاشته اند. شاخ و برگش مصنوعی و عاریتی است. عناصری را به هم چسبانده و چیزی التقاطی و من درآوردی ساخته اند. و آکنده است از احساسات ضد عربی و افسانه های راجع به نژاد آریایی و ایران باستان.

یادداشت‌های مرتبط به پیدایش ناسیونالیسم ایرانی: نژاد و سیاست بی جاسازی

            اگر فکر می کنید که عرب ها و مغول ها علل بدبختی ایران بوده اند و شما را از آرمانشهر چندهزار سال پیش باستان جدا کرده اند و به حضیض ذلت فروبرده اند به احتمال زیاد شما در دام ناسیونالیسم بی جاساز گرفتار شده اید.در این کتاب رضا ضیا ابراهیمی بر روی یکی از مهم ترین و پربسامدترین تفکر حال حاضر ایران یعنی ناسیونالیسم بی جاساز نژادی بحث میکند. ناسیونالیسمی که به تأسی از کنت دو گوبینو و سایر دانشوران گفتمان نژادی، توسط افرادی نظیر آخوند زاده و میرزا تقی خان کرمانی و جلال الدین میرزا در ایران تئوریزه شده است. این عقیده  در واکنش به احساس حقارتی که در دوران قاجار نسبت به پیشرفت اروپا حس میشد به وجود آمده و با متون تخیلی نظیر متون دساتیری زرتشتی ممزوج شد و به عنوان یک ایدئولوژی نژادپرستانه درآمد. در این تفکر انسان ایرانی معاصر، از هویت اسلامی بیش از هزارساله خود جدا میشود(بی جا ساز میشود) و پرتاب میشود به آتلانتیسی به نام ایران باستان که از اروپای امروزی هم یا جلوتر بوده و یا اروپایی ها از آنها تقلید کرده اند!
در این روایت شما از برادران غربی خود (ملت آریا و نوردیک) جدا افتاده اید و عرب ها خون شما را مکیده اند و این عقب ماندگی شما از توسعه یوروسنتریک معلول همین سیطره است. ایران در این هزارسال سیطره اعراب و... هیچ دستاوردی نداشته(ابن سینا و زکریای رازی و فارابی و خوارزمی و... کشک هستند) و ما دچار انحطاط اخلاقی شده ایم.
این کتاب یکی از بهترین منابع برای افسانه زدایی از این توهمات معاصر است.