یادداشتهای نوید نظری (79) نوید نظری 2 روز پیش من و کتاب سیدعلی خامنه ای 4.3 26 توصیه میکنم حتما بخوانید هم برای اینکه با کتاب آشنا بشید! هم با دلیل کتاب خواندن! هم با کتابهای خوبی که میشود خواند آن هم نه یک بار و نه دو بار بعد از هر ۲۰ کتابی که خوانده میشود میارزد که این کتاب خوانده شود! دوستانی که شناختی از ایشون ندارند دو برابر توصیه میکنم کتاب را بخوانید. 2 13 نوید نظری 1403/7/3 افسانه قاجار حمزه سردادور 3.6 5 رمان تاریخی خوب است برای کسانی که نای تاریخخوانی ندارند تا نوای تاریخ را بشنوند و نور حقیقت را ببینند! اما باید مراقب بود که خیال حکم نکند به عقل که این همه حقیقت است. رمان نویس تاریخی به اقتضای داستان باید جاهایی را دستکاری کند، جای مهمها را با مهمترها عوض کند و دل به دل قهرمان کتابش بدهد. از این رو ناگزیر از چرخشهایی نسبت به حقیقت تاریخ خواهد بود. حسن این کتاب این است که نویسندهاش ایرانی است و آسیبها و ایرادات رمانهای تاریخی مستشرقین تا حد زیادی مصون است. افسانه قاجار محمل روایت برگهایی از تاریخ معاصر ما در دوران محمدشاه قاجار و آغاز سلطنت ناصرالدین میرزاست. مرگ نایبالسلطنه عباس میررزا، به تخت نشستن محمدشاه و پسر نوجوانش، کوری و تبعید شاهزادگان قاجاری مدعی نظیر قهرمانمیرزا، خسرو میرزا و ... داستان در پهنه جغرافیایی ایران از تبریز تا صحراهای ترکمننشین و از تهران تا هرات گسترده شده است. جنگ و گریز مدعیان از تبریز با شاه جوان تا زنجان، قزوین و تهران و از سوی دیگر جدال پرماجرای محمدحسن خان سالار پسر آصف الدوله معروف در خراسان و هم چنین اشاراتی به مساله هرات و لشکر کشی حسامالسلطنه در بستر یک مبارزه بزرگتر و اما مخفی بین ناصرالدین میرزا و دختر افسانهای محمدشاه قاجار رخ مینماید. شرح مختصر سلوک فردی و حکومتی محمدشاه، میرزا حاجی آغاسی و زن خواسته او برای شاه یعنی خدیجهخانم چهریقی و فرزند عزیزش عباس میرزای نایبالسلطنه دوم، دولت مستعجل مهدعلیای ملک جهان قبل از پیشآمدن میرزا تقیخان امیر نظام تا صدراعظمی پایتخت در کتاب آمده است. نویسنده بخاطر گرایش طبیعی برای تصویر کردن جهان قهرمان داستانش کملطفیهایی هم در حق امیرکبیر کرده است که البته نمیتوان با جرات آنها را رد کرد. خواندن این کتاب به کسی که تاریخ معاصر علاقه دارند اما شوق خواندن کتب اصلی را ندارند. توصیه میکنم. 1 33 نوید نظری 1403/7/2 من دیگر ما: فرزند ما از ما جدا نیست، او خود ما است اما در اندازه ای کوچکتر جلد 1 محسن عباسی ولدی 4.2 13 من این کتاب را تا مجلد چهارم خواندهام. راحت میتوانم بگویم معرکه است. متن روان و روشن برای والدینی که دغدغه تربیت فرزند دارند. امیدوارم مجلدات بعدی آن هم به خوبی همین چند جلد اول باشد. تعریف روشنی از نقش بازی، تصویر و تعاملات گروههای هم سان در تربیت فرزندان ما. توصیه میکنم همه کسانی که فرزند زیر ده سال دارند یا تصمیم به مادر یا پدر شدن دارند این کتاب را بخوانند. 0 12 نوید نظری 1403/6/28 کوری ژوزه ساراماگو 4.1 136 رمان کوری اثر ژوزه سارا ماگو را میتوانم یکی از سه داستان خوبی که تا کنون (بابا گوریو، کوری و سومی که هنوز خلق نشده است) خواندهام، بخوانم! داستان و نقاط تعلیق، سبک نگارش، پیدایی جهان نویسنده در آن، تغییرات تحولگونه شخصیت افراد در مسیر داستان، نمادشناسی استادانه و صد البته ترجمه خوبی که به دست من رسید این اثر را بینظیر کرده است. سعی میکنم دریافتهای خودم از این داستان را اینجا با شما در میان بگذارم. • قبل از هرچیز نثر و الگوی نگارش کوری را شما شگفت زده میکند! کتاب پاراگراف ندارد! نقل قولها خلاف همه رمانها از هم جدا نمیشوند و علائم سجاوندی در حداقل خود بکار رفته است. اگر در سرزمین بینایان راه تشخیص گوینده کلمات نگاه کردن به صورت اوست! در اینجا همه صداها درهم به گوش شما میرسد پس باید گوشتان را قوی کنید و تمایزها را تشخیص بدهید! نویسنده این کار را با نشاندن حرف بزرگ اول در متن کرده است! کار فارسیزبانان این میانه سخت است. • کوری را میتوان روایت یک بیماری و بحران فراگیر اجتماعی قلمداد کرد. هرچقدر مثالهایی که در ذهنتان میآید مهلکتر باشد تطبیقهای بیشتری خواهید یافت. برای ما که کرونا تجربه کردیم، تصور اینکه یک بیماری چطور میتوان نظامات اجتماعی، بنیانهای فردی و جمعی و قواعد حکمرانی را متحول کند امکان درک بیشتری دارد. افراد کنار ما در مواجهه با چنین بحرانی دقیقا مثل داستان دو پاره میشود؛ کسانی وضعیت رنجآور پیشامده را فرصتی برای بهرهمندی و استثمار هرچه بیشتر همنوعان و در مقابل افرادی نیز پیامبرگونه نقش رهبری، امداد و توانمندسازی دیگران را به عهده میگیرند. با این عینک تصاویر بسیار خوبی را در این داستان تجربه کرده و خواهید دید. • اگر فرض کنیم در قرنطینه و یا در کل شهر کوری باعث نابودی تمام لوازم و ابزار و خدمات زندگی شهری شده است، نظم پساکوری! را میتوان یک نمایش الهیاتی از سفر پیدایش دانست! جامعه بینظم نخواهد بود و اگر نظامات ساخته ما نابود شوند خودش نظمی خودبسنده را تولید و تقویت خواهد کرد! خواندن این کتاب شاید درک درستتری به ما بدهد که آنارشیستم بینظمی نیست بلکه نوعی نظم است که ما از درک قواعد و اصولش ناتوانیم. مکانیزم اسکان مردمان، سازوکار توزیع غذا، فرایندهای برطرف کردند نیازهای ضروری فردی و اجتماعی همه در کتاب توضیح داده شده است. اینکه ما از شکل غذا خوردن یا اجابت مزاج مردم کور آزرده و متهوع میشویم یک دلیلش این است که قادر به درک نظمی که چنین جامعهای را شکل داده و توسعه خواهد داد نیستیم. • یکی از زیباترین اپیزودهای کتاب اتفاقاتی است که موقع توزیع غذا میافتد! من حس میکنم بتوانیم این صحنه را با لحظه پیدایش جوامع مدرن باستانی! که حکومت به عنوان نماد تولید و اجرای نظم و همچنین ابزار توزیع رانت در پدید آمده است، مقایسه کنیم. ابراز رضایت نسبتا عمومی شهروندان از دیکتاوری گروه غذادار! خود نشاندهنده نظام ذهنی جوامع در پذیرش دیکتاتوری و ظلم بعد از پایداری یک نظم جدید است. • نظم جدید همه ارزشها و پدیدههای جامعه را متحول میکند و البته ارزشهای جدیدی هم خلق خواهد کرد که به شکل چرخشپذیر بازتولید همان نظم اولیه هستند تا جایی که کاملا استیلا پیدا میکنند و بعد از آن به خود تخریبی دچار میشوند! (زمینههای انقلابهای اجتماعی) مفاهیم اخلاقی، مالکیت، حقوق شهروندی، نیازهای اولیه مسکن و خوراک و پوشش همگی دستخوش نظمی جدید میشود. • زندگی در وضعیت کوری صورت بدی دارد! روان انسان میخلد و جسم را میکاهد! اما در این کاهیدن و خلیدن تزکیه و پالایشی است که چشم نازکبین میخواهد! با فروکاست مفهوم زندگی مدرن در داستان کوری به رفع نیازهای اولیه آنهم به شکل دهشتآلود، روح آدمی فرصت میکند بسته به استعداد خودش پالوده شده و اوج بگیرد. با تحول مفهوم مالکیت خصوصی که سرآغاز قدرتطلبی نوع بشر است با انسانی مواجه میشویم که برای زندگی حرص نمیزند و کبر نمیورزد و از این درگاه متعالی مفهوم مرگ و زندگی برایش تغییر میکند. • خانواده چیست؟ جمعی که ایمان دارند در برآیند با یکدیگر نیازهاشان برآورده میشود، خیالشان تخت و روحشان آرام خواهد بود. داستان کوری روایت شکلگیری خانوادهای جدید است که با وضع جدید سازگار است. خانواده را مادری رهبری میکند که همچون نه بلکه خود پیامبری در شهر کوران است. او وظیفه دارد نگران همه باشد! چشم همه باشد! نانآور همه باشد. برای همه بجنگد و هیچ نخواهد! مگر بعثت جز برای این است و دست آخر که کم آورد و مچاله شد بین دوگانه اینکه بگوید من هم کورم یا بینا! بینایی را انتخاب کند با همه مسولیتهایش 12 21 نوید نظری 1403/6/23 وداع با اسلحه ارنست همینگوی 3.4 41 اگر میخواهید با انواع شراب و نوشیدنیهای سکرتآور محبوب سده بیستم آشنا بشید!!! کتاب بدی نیست. نویسنده در بیان زشتیها و تلخیهای جنگ و تطبیق آن با تباهی ملتها، نابودی نسلها و پناه بردن مردم به چیزهایی که روانشان آسوده سازد، تلاش فراوان و البته ناموفق داشته است. همچنین توصیفات پیرامون ملل، پیشینههای جنگ اول جهانی، جدال مذهب و تجدد نیز سر در گم و آشفته است. 0 17 نوید نظری 1403/6/23 نورالدین پسر ایران معصومه سپهری 4.8 5 یکی دیگر از حسبحال نویسیهای خوب تاریخ دفاع مقدس که داستان مجاهدات جوانی ایرانی در جبهه است. کتاب با واقعگرایی تحسینشدهای که سبک کار خانم معصومی است خواندنی و تأمل برانگیز از آب درآمده است. جبهه همهاش صفا و شجاعت ایثار نیست! جنگ خستگی، جراحت، نومیدی و حتی ترس دارد. مجاهد قلب دارد و قلب آبستن ترس است اگر با نور روحالقدسی ایمان بارور نشده باشد. قلب تمرین میخواهد روح هم میخواهد مثل جسم و مثل ذهن! باید در معرکه بود تا آزموده شد، جوشید، سرباره بالا آورد تا نهایت خالص توان شد. 0 8 نوید نظری 1403/6/23 لشکر خوبان معصومه سپهری 4.1 3 شنیدهاید که لشکر عاشورا صف شکن بوده؟ این کتاب را بخوانید تا معنایش را بدانید. دیدهاید که همه لشکر عاشورا برای مهدی باکری حمید بودهاند؟ این کتاب را بخوانید تا درک کنید. شنیدهاید که در جبههها صفا و صداقت و ایمان موج میزده؟ این کتاب را بخوانید تا بفهمید همه اینها به دست آوردنی است نه به دستدادنی! این آخری را گفتم تا تجربه خودم را از برگردان زندگی روزمره و درگیریهای کاری و خانوادگی و فکری را به درسها وتجربهها و روایات عرصه جنگ به خودم یادآور شوم. میشود در این روزگار و در پهنه تهران و ایران هم با لشکر خوبان محشور بود. زبان مطایبهآمیز راوی با نکتهسنجی مثالزدنی خانم سپهری کاری میکند که کتاب را لاجرعه سر بکشید. 0 4 نوید نظری 1403/6/21 محاکمه فرانتس کافکا 4.0 18 بد نیست اما چندان چنگی به دل نمیزند! مسیر داستان برای آنچه که نویسنده در دل داشته است چندان هموار نیست و ناچار باید یهویی بیفتید در اپیزود پایان! صورت این نمایشنامه نشاندهنده یکی دیگر از بیماریهای اجتماعی در ایجاد تصویر و باور غلط از شهروندان و توسعه و تثبیت سریع آن است. عناصر جامعه دوست باشند یا دشمن به شکل ناخودآگاهی میتوانند علیه چیزی اجتماع شوند که نابودش سازند. 0 4 نوید نظری 1403/6/19 مسخ فرانتس کافکا 3.6 58 نمیدانم فانتزی باید فرضش کنیم یا یک رئالیسم جادویی! شما بفرمایید اصلا! فقط احتیاط کنید چون اگر هرکدام از این دو باشد جهانی متفاوت از ذهن نویسنده را روایت خواهد کرد. یک روایت نمادین از دنیا و اجتماع ما! یا یک تصویر ذهنی از باور انسان به چیستی خودش که هر آینه در حال مسخ و دگرگونی است. قاعدتا ترجمه صادق هدایت برتری جدی به سایر ترجمهها دارد همین را بخوانید 0 13 نوید نظری 1403/6/19 روی ماه خداوند را ببوس مصطفی مستور 3.5 97 یک داستان الهیاتی است. چیزی شبیه طوفانی دیگر سید مهدی شجاعی آنچه متمایزش کرده ضرباهنگ تندتر و پرداختن به اصل موضوع یعنی فلسفه حیات در سایه باور به خداوند است. خدایی که میشود در یادداشتهای یک نویسنده آن را یافت و یا در مسافرکشی شبانه یک جوان! خدا را میشود در خیابان گاندی دید یا در مسجد شلوغ پایین شهر فقط یادت باشد هرجا خدا رو دیدی روی ماهش را ببوس 0 9 نوید نظری 1403/6/17 ناطور دشت جی. دی. سلینجر 3.7 142 کتاب، روایت بیم و امیدهای یک جوان نورس و در آستانه بلوغ است. بلوغ جنسی، بلوغ فکری و عقلی و حتی بلوغ اجتماعی. متن کتاب پر است از خردهگیری و ایرادهای رایج نوجوانان به سنتهای درست و غلط جامعه! همان چیزی که مختصات زندگی نوجوانی است؛ زندگی که نوآوری دارد و هنجار شکنی؛ چه اینکه نفرتها عمیق نیست و در بسامد رویدادهای زندگی تبدیل به دلتنگی و حتی محبت میشود. نوجوان به همه بزرگسالان بدبین است حتی معلمی که او را دوست دارد و سرنوشتش را دنبال میکند! هرچند بدبینیها گاهی تنها تا زمان ترک آن افراد ادامه مییابد. نوجوان در ابر مشکلات و ناهنجاریهای جامعه امریکایی (نیویورک) خود را آزمند مهاجرت میبیند! مهاجرت به غرب دور! به ناشهرها و زندگیا ی دور از مردمان!شهرها! مدرسه و حتی کسب و کار او در این سفر میخواهد تنها یک نفر را با خود ببرد اگر ببرد! همان حسی که سفر و رفتن را در او برانگیخته میکند تا خودش را حفظ کند جایش را به ماندن میدهد تا نونهالان را حفظ کند. او میخواهد نونهالان را مصونیت ببخشد از تندباد زشتیهای جامعه که اگر توفان کند کودک و جوان نمیشناسد. او خود را مسئول سلامت و نشاط و خندهها و بازیهای کودکان میداند؛ چیزیکه بزرگسالان از خود او دریغ کردهاند. مرگ نیز در نظر او جلوه جالبی دارد؛ مرگ را نیستی نمی داند برای مردگان چه اینکه با مردگان رابطه دلی دارد اما برای خود نیستی میداند و غربت. این حسی است که از یک باور الهیاتی بر میآید؛ عظمت و حیات مضاعف روح بر انسان و ترس از تغییر مکان! سازشکاری او نه از پخمگی که از درک متفاوتش از پدیدههای اطراف نسبت به همسالان است. تردید او در انجام دادن کارهایی که دوستشان دارد مثل زنگ زدن به یک دوست قدیمی و کمایراد نیز، بیش از آنکه ناشی از تردید و سستی باشد از همان درک و باورهای قلبی او سرچشمه دارد. حرف نویسنده این است نوجوانان را تنها نگذارید اگر بگذارید کودکان هم تنها خواهند بود و اگر باشند ما جامعهای از تنهایان خواهیم بود. 0 8 نوید نظری 1403/6/15 وقتی نیچه گریست اروین دی. یالوم 4.1 110 این رمان بیشتر به من کمک کرد که ابعاد دیگری از شخصیت نیچه را بشناسم که در خواندن آثار خود او کمک خواهد کرد. هر چند باید آنرا در دسته «رمانهای آموزشی» نهاد! اما وجه رمان و تعلیقهای آن قابل تحسین است. هر چند از این دقت نباید غافل شد که برخی از روایتها خلاف تاریخ سرگذشت قهرمانان داستان است پیشنهاد میکنم خودتان را رها کنید و تا آخر کتاب به این مقایسهها نپردازید! نویسنده در آخر کار پاسخ تردیدها و ابهامات شما را خواهد داد. 0 5 نوید نظری 1403/6/10 تاریخ خلفا: از رحلت پیامبر تا زوال امویان (11 - 132ه) جلد 2 رسول جعفریان 4.2 2 از رسول جعفریان در تاریخ هرچه یافتید بخوانید! این کتاب نه تنها تاریخ بلکه تحلیل عمیق و موشکافانه بسیاری از وقایع صدر اسلام است. جعفریان در این کتاب با مراجعه به اقول اکابر علمای تاریخ اسلام ریشه بسیاری از وقایع سختفهم و پیچیده را بیان میکند. مدل شکلگیری نظام حاکمیت در عصر خلفای سهگانه میراث آنان برای حضرت امیر ریشهناکامیهای حضرت امیر در بستر نهاد اجتماعی جامعه و بالاخره نقش نخبگان در آن 0 2 نوید نظری 1403/6/10 سیره رسول خدا (ص) رسول جعفریان 3.9 3 حسن کتاب بهرهمندی از منابع دست اول است. اگر هدفتان از خواندن تاریخ اسلام آگاهی صرف از رخدادها و وقایع است بنظرم کتاب دیگری انتخاب کنید؛ فروغ ابدیت آقای سبحانی خوب است. این کتاب به شما کمک میکند جامعه مدنی معاصر پیامبر، سیره حکمرانی آن حضرت و ریشه بسیاری از وقایع بعدی جهان اسلام را دریابید. 5 7 نوید نظری 1403/6/10 جریان ها و سازمان های مذهبی - سیاسی ایران (از روی کارآمدن محمدرضا شاه تا پیروزی انقلاب اسلامی) ... رسول جعفریان 4.0 4 آقای جعفریان دقیق مینویسد و کنترل خوبی روی تفکیک یافتههای مستند و ادراک خود قائل میشود. این باعث شده که تاریخنگاری و تبارشناسیهای ایشان جامع و قابل اتکا باشد. این کتاب به شما کمک میکند تا تصویر خوبی از وضعیت جریانات سیاسی و مذهبی قبل انقلاب داشته باشید. سهم مثبت و یا احیانا منفی جریانات مذهبی متصل به مراجع را در توسعه فرهنگ دینی و یا تقویت بنیه انقلاب دریافت کنید. تا اینکه ریشه برخی نزاعهای بعدی را در سالهای بعد از خرداد ۴۲ درک کنید. 0 2 نوید نظری 1403/6/10 عربستان از درون: تاریخ جدید عربستان؛ پادشاهان، نهادهای دینی، لیبرال ها و افراطیون رابرت لیسی 4.0 2 سلفیت در عربستان در برابر مدرنیزاسیون در ممکلت پادشاهی عنوانی است که من برای کتاب انتخاب میکنم. اگر میخواهید جدال این دو پایه مهم عربستان امروزی را درک کنید این کتاب را بخوانید. سوگیریهای نویسنده و عدم درک او از تاریخ سلفیت در شبه جزیره و همچنین ریشههای آن در عراق و مصر و ناآگاهیهایی از این دست قابل صرفنظر کردن است. 0 0 نوید نظری 1403/6/9 قمارباز فیودور داستایفسکی 3.8 113 ترجمه جلال خواندنی اش کرده یا اثر مسحور کننده رمانهای روسی است نمیدانم! در دسته ادبیات کلاسیک کتاب خوبی است؛ توصیفات، زمانبندیها، شخصیت پردازیهای متنوع. در این کتاب هم تاثیر جدی تعاملات و فرهنگ روستباران از فرانسوریها و این بار به شکل ویژه از انگلیسیها و آلمانیها روشن است. فرهنگ روسیه، تشریفاتش، ارزشهایش، زبان و حتی مقاماتش تحت تاثیر اروپاست. روسیه مصرفکننده همه چیز اروپاست فرق نمیکند در معاصرت با پطر کبیر باشد یا در عصر پسا کاترین! اینجا کار از ارزشهای معنوی گذشته! اروپا ثروت روسیه را هم مصرف میکند! کاش اما اول شخص نمیبود زاویه روایت داستان که قهرمان بتواند خودش را اینقدر راحت از کارهایش تبرئه کند. قمارباز را باید با جلال تحلیل و توصیف کرد که او خودش هرگز گرد این جادو نگشته! لابد علتی داشته که دست به این ترجمه زده است آنهم در دورانی که کم کمک آوازه اش بلند است و ناشران قدر قلم و ذهن او را میدانند. قدر قلم آهنگینش، تندی لحنش، سرعت فهمش و دست آخر قدرت کلامش! قمارباز تصویر یک زندگی بی مسلکی است، بی قاعدگی و بی اصولی! قمار نه فقط در میزهای قرمز تالار سبز بلکه تمام زندگی قمارباز است. قمار انسان را وا میدارد که دست بکشد از دوستداشتنیهایش؛ پول باشد یا معشوقهای مقام باشد یا خاک وطن! قمارباز آدم بیتصمیمی است که بامدادان اراده میکند و شامگاهان رها قمارباز بدست میآورد هر آنچه را که میخواسته از زن و ثروت و مکنت و از دست میدهد بدون آنکه خواستنی در پی داشته باشد. قمارباز تباهی دیگران را شکست شخصیت یک کنتس پیر را میبیند و فرسودگی و اعتیاد و تباهی خود را هرگز قمار باز تصویر روزمرگیهای ماست که همه عمر در پی فضیلتی هستیم و موهبتی! و وقت داشتنش سرآسیمهایم تا از دست بدهیم! دور شویم از او قمار باز تصویر مسخشده جامعهای است که فرصت میدهد دیگرانش ثروت و عمر و اعتبارش را بکاهند و بفسرند و بشکنند. 0 11 نوید نظری 1403/6/8 کیمیاگر پائولو کوئیلو 3.8 166 متن داستان روان است و گزیدهگوی از این جهت برای نوجوانان بسیار خواندنی و شیرین است. اگر بیشتر از ۳۰ سال دارید جمله بالا را نادیده بگیرید!!! فکر کنید نویسنده نمیخواسته وقتتان بگیرد یک راست میرفته سر اصل مطلب! کیمیاگر پر است از الهامات آموزههای عرفانهای مشرق زمینی؛ الهی باشد یا شرک آلود زمین واقعه هم جایی وسط همه این ادیان است مغرب عربی تا مصر جان داستان هم اگر بگوییم الهامی از سرگذشت رازآلود کیمیاگران در مشرق زمین است زیاده نگفتیم! چه اینکه در نهایت با تصوف و هجرت و بازگشت به خویشتن تمام میشود. تقویت اراده، تلاش برای رسیدن به هدف، قدرت انتخاب بین دوستداشتنیهای فراوان و ایمان به دست بازگشتدهنده تقدیر آموزههای اصلی این داستان شرقی غربی است! 0 4 نوید نظری 1403/6/8 یک عاشقانه ی آرام نادر ابراهیمی 4.1 133 تقدیم به روح بلند نادر ابراهیمی فقط اسمش یک عاشقانه آرام است! عشق مگر آرامش میداند؟ آمده است تا بهم بریزد، از هم بپاشد، عریان کند و نویی و تازگی در اندازد. ظاهر کتاب نجواهای عاشقانهای با معشوق در سایه عشقی ۴۰ ساله اما داستان زندگی یک نویسنده است خودش، دغدغههایش، شغلش، مبارزاتش، زن و فرزند و مادرش، خانه و کاشانه و وطنش، هنرش و آرزوهایش نادر در این کتاب به سرنوشت خود میپردازد خودی که از تاریخ معاصر نیم قرن ما جدا نیست مبارزه، نبرد مسلحانه، روشنفکران، روستاییان، حتی شبکههای پشتیبان مبارزین و خانوادهشان نادر در این کتاب از خجالت روشنفکران بیحوصله و پر مدعا درآمده است. نادر حتی از موسیقی و چاووش اول انقلاب هم نگذشته است؛ از شهرام و شجریان یا نوری و مشکاتیان! اوست که تنها حق دارد بگوید شور آزادگی را گر بهای جان بود عشق و دلدادگی را هم بهای آن بود از شعرا، نقاشها، خطاطها و موسیقیدانها تصویر زندگی و یکپارچکی یک ملت ساخته است. عاشقانه آرام کوه دارد، دشت دارد و دریا و جنگل اما نه برای عاشقی تنها بلکه برای مبارزه، خلوت و تفکر کوه نادر در عاشقانه آرام تنها پیمودن یک راه و ورزش کردن نیست که آن هم هست کوه نادر الهامی نمادین از مبارزه است از شهر بیپیرایه مبارزان راه آزادی است در کوه میشود مشکاتیان را دید! اساتید خوشنویسی را دید و حتی میشود ولایتی دولتمرد را دید. همان طور که دشت او و عسل برنج برآمده از دل سنگها و کوهستانهای ایران همان گنج ماست که پیشنیان میراثمان نهادهاند. عسل یک زن باشد یا دفینه گرانسنگ هزارههای ما، چه فرقی میکند؟ که این دست رنج مادر طبیعت است و آن یکی مادر رنجور ایران زمین! عاشقانه آرام نادر مسئولیت روشنفکری و مبارزه است که باید به آسایشگاه کودکان بیمار هم سر بزند همانطور که باید به کتابخانه ملی رفت و در آنجا به فکر شوهر دادن یک زن محجبه با فضیلت زیبا رو بود، تئاتر دید و سینما را مسئولانه و انقلابی دنبال کرد و کارگردانهای وطنخواه را از فیلمسازهای نشخوارکننده جدا کرد. عاشقانه آرام حتی پاسدار زبان فارسی است آنجا که حاضر نیست بجای «اثر گاه» بگوید موزه! نادر هم اهل مبارزه است و هم اهل زندگی آن هم به کمال؛ هم پدر است، هم مددکار اجتماعی است هم معلم است که باید جوانان وطن را از جهل برهاند و هم هنرمند که حق دارد خط از جیغ قلم بنشاند در لوح زمین و نای دف دراندازد به آسمان از شور و نور و نان! گیله مرد کوچک بزرگ است در این داستان!بلند قامت به اندازه همان سبلان و زلال است به اندازه همان ساولان. نادر از حیثیت عشق دفاع میکند که کشاکش پر طلاطم روزهای فراق نه که عشق نیست بلکه میرابآگاه چشمهسار آن است که عشق اگر آبی است زلال و خروشان و گوارا باید که زندگی بسازد و وطن بپردازد. باید درخت بنشاند و بوستان بیاراید. 0 14 نوید نظری 1403/6/7 بوف کور صادق هدایت 3.5 125 همان یک جمله اول .... خورههایی در زندگی که جان آدم را میخورند و تمام میکنند. داستان از یک مواجهه رمانتیک التهاب آلود شروع میشود در مسیر خود به سیر زندگی اوهامی یک جوان وارد میشود. هر اتفاقی که در زمانی نا معلوم رخ میدهد در مکان مشخصی جان گرفته است! پدر، مادر، عمو و عمه و همسری که مال تو هست و نیست!!! بوف کور هم مثل سایر کتابهای هدایت (حداقل سه کتاب) تصویری از یک راوی ضعیف، آسیبدیده و آکنده از نفرت از همه سنتهای دینی و ملی است. هر چند محتوای کتاب چنگی به دلم نمیزند اما انصاف نیست از قدرت قلم و سبک به خصوص صادق هدایت خصوصا در این کتاب تمجید نکنیم. 0 6