یادداشتهای سورینام (26)
1404/4/9
نمایشنامه «عروسی» اثر گوگول با طنز تلخ خود، جامعهٔ روسیهٔ قرن نوزدهم را در آستانهٔ تحولات سرمایه داری نقد میکند. ازدواج در این اثر نه یک پیوند عاطفی، بلکه معامله ای اقتصادی است که شخصیتها —بهویژه پودکولِسین—با ترس از هزینهها و محاسبات سود و زیان به آن نزدیک میشوند. تمامی شخصیت ها صرفا برای ویژگی های مادی عروس، نظیر زبان فرانسه، سفید بودن تن، خانه دوطبقه و... برای ازدواج با او صف آرایی کرده اند. گوگول با نمایش مصرفگرایی در مهمانی عروسی و کالایی شدن روابط، نشان میدهد که چگونه منطق بازار حتی صمیمیترین لحظات زندگی را به کالا تبدیل میکند. فرار پودکولِسین در آخرین لحظه، نماد گریز از مسئولیتهای مالی در نظامی است که انسانها را به محاسبه گران منفعتطلب تبدیل کرده است. این نمایشنامه، با نگاهی پیشگویانه، بحران هویت فرهنگی در جامعهای را به تصویر میکشد که میان سنت و مدرنیته، و میان ارزشهای انسانی و مادیگرایی سرگردان است.
با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش میشود.
1404/3/5
رمان «بیبیپیک» اثر لودمیلا اولیستسکایا، پرترهی تکاندهندهای از مور، زنی مغرور و خودمحور ترسیم میکند که سالهای زندگیاش را در کامجوییهای گذرا و روابط بیثمر سپری کرده است. او که آنا فیودورونا (بیبیپیک) حاصل یکی از همین رابطههای زودگذرش است، هرگز نقش مادری را به درستی ایفا نکرده و دخترش را بیشتر یادآوری از اشتباهات جوانی میداند تا موجودی مستحق محبت. تناقض آشکار شخصیت مور در صحنهای کلیدی خود را نشان میدهد؛ همانجا که با وجود زندگی اپیکوری و لذتطلبانهی خود، سفر دخترش به یونان را - که نماد همان لذتجوییهایی است که او همواره دنبال کرده - ممنوع میکند. این رفتار دوگانه، نه تنها خودخواهی عمیق و حسادت بیمارگونهی مور را عریان میکند، بلکه ریاکاری طبقهی روشنفکر شوروی را نیز به تصویر میکشد؛ کسانی که با شعار آزادی، اسیر بندهای تنگ کنترلگری و دیگرآزاری هستند. مور در این رمان، تجسم زوال اخلاقی نسلی است که در کشاکش میان سنت و مدرنیته، نه تنها هویت خود، بلکه توانایی عشق ورزیدن را نیز از دست داده است.
با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش میشود.