یادداشتهای سوده عابدی (118) سوده عابدی 4 روز پیش روایت دلخواه پسری شبیه سمیر محمدرضا شرفی خبوشان 3.8 20 برای پیدا کردن روایتهای دلخواه پسری که شبیه سمیر بود چه جایی بهتر از وادی السلام؟ محسن رزمندهای ایرانیست عاشق امام خمینی که عکسش را روی جیب لباسش دوخته، ابوسمیر به جای پسر خودش نجاتش میدهد و از ترس بعثیها در دخمهای در وادی السلام پنهانش میکند. وادیالسلام وادی پر رمز و رازی از گذشتههای دور تا الان و پر از قصه و روایت و سرگذشت است. ساکنان آنجا راوی مشاهدات خودشان در طول زندگی دنیایی و روایتهایی هستند که بعدها شنیدهاند. بین همه آنها، حاج آقا روحالله نخ تسبیحی است که روایتها را گلچین و به هم وصل میکند. مخاطب مینشیند پای حرف شاهدانی که گاهی سایه به سایه امام در لحظات مهمی از تاریخ حضور داشتهاند، از ابوسمیر طرفدار بعث بگیر تا طلبهای که در ماجرای حمله ماموران شاه به فیضیه زخمی میشود. نویسنده جا به جا راویها را تغییر میدهد و لحن و زبانشان هم متناسب با عصری که در آن زندگی میکردهاند عوض میشود. دست نویسنده از کلمات فارسی و عربی، جدید و قدیم پر است و این نقطه قوتی است برای اتصال این روایتها. با این کتاب در تاریخ غوطه خوردم و از خواندنش لذت بردم. 2 1 سوده عابدی 4 روز پیش همه چیز از اینجا دور است کریستیانا انریکس 2.8 2 ترجمه خانم دقیقی روان و دلنشینه. بعضی از داستانها بیشتر شبیه روایت شخصی بود. در کل دو تا سه تا از داستانها جذبم کرد و برام تعلیق و کشش کافی رو داشت. برای کسانی که دنبال داستانهای کوتاه معاصر هستند مجموعه خوبیه. 0 0 سوده عابدی 6 روز پیش نازنین فیودور داستایفسکی 4.1 290 داستایوفسکی به حق، نامی به شخصیتهای اصلی نداده است، چرا که مشابه آنها در جامعه، در قوم و خویش و دور و برمان وجود دارد. مردی که درگیر دوگانگیهای شخصیتی خودش هست و این دلیل کشمشهای زیاد او با خودش، همسرش و جامعه است. این دوگانگیها مثل عاشق بودن و عشق را نشان ندادن، ترسو بودن و انکار کردن و ... و گاهی بروز انفجاری این احساسات، زنی را که دوست دارد، به سمت مرگ میکشد. هنر نویسنده در نشان دادن این ویژگیهای شخصیتی توسط جریان سیال ذهن است. کتاب را همین امشب در حدود کمتر از یک ساعت خواندم. دوستش داشتم و ترجمه هم خیلی خوب بود. 0 8 سوده عابدی 1404/5/23 وقتی یتیم بودیم کازوئو ایشی گورو 3.3 9 به اعتبار اسمنویسنده خوندم اما ناامید شدم. نمیدونم مشکل از کتاب و داستان بود یا ترجمه یا هردو 0 3 سوده عابدی 1404/5/8 بساز نفروش ها 4.5 7 کتابی انگیزهبخش و امیدوار کننده برای همه، مخصوصا نوجوانها و جوانهاست. بخشی از زندگی آقای علی حمامی و دوستانشان که با خودباوری و انگیزه و اراده قوی سعی میکنند همهی نمیتوانیمها و نمیشودها را از بین ببرند. نمونهاش ساخت وسایل هدایت آتش دقیق از روی نمونه آمریکایی، در اوج جنگ و زمانی که کشورمان برای مبارزه با دشمن بعثی نیازمند به این وسایل بود، تحریم بود و نمیتوانست آنها را تهیه کند. این گروه جوری شبانه روز کار میکردند انگار اصلا خستگی و شکست برایشان تعریف نشده بود. 0 1 سوده عابدی 1404/4/31 مجله مدام: جشن جمعی از نویسندگان 4.4 8 بیشتر داستانها و روایتها قوی و پرکشش بود و دوسشون داشتم 0 6 سوده عابدی 1404/2/14 راهنمای مردن با گیاهان دارویی عطیه عطارزاده 3.4 169 دو و نیم ستاره برای فرم ، قلم خوب و اینکه از تکنیک برای رساندن مفهوم ، خوب استفاده شده. اگر بنا را بر این بگذاریم که مفهوم، سیاهی و تلخ بودن زندگی یک زن است، که به واسطه تجربههای تلخ خودش، به قول این روزها، تروما! زندگی به شیوه بقیه مردم را از دخترش هم میگیرد. پایان خاطرات خوش زن، وشروع بیماریاش، با مرگ پدرش اتفاق میافتد اما همزمان، شروع تغییر دختر را هم مشاهده میکنیم. شخصیت مادر، به اندازه شخصیت خود دختر برجسته است. هرچند نهایت و پایانِ کار مادر را میفهمیم ولی سوالاتی درباره دختر، بی پاسخ میماند. تلخی مثل بوی خون توی داستان جریان دارد و این محتوایی است که نمیپسندم، دوستش ندارم و به کسی توصیهاش نمیکنم. 4 13 سوده عابدی 1404/2/14 عشق نامرئی اریک امانوئل اشمیت 3.9 2 داستانهای اشمیت کوتاه، ساده و درباره عشق و روابط انسانی است. شخصیتها گاهی چنان پیچیده میشوند که نمیشود پیشبینی شان کرد و گاهی آنقدر ساده، که راحت میشود حرکت بعدی را حدس زد. عبارتها و جملات، ساده و روان هستند و قرار نیست شاهکار ادبیات خلق شود اما به جنبههای مختلفی از زندگی انسانها و روابطشان با خود، دیگر انسانها و طبیعت اشاره میکند. از خواندن این کتاب لذت بردم و داستانهای شیرینی داشت. 0 8 سوده عابدی 1403/10/4 مثل بیروت بود زهرا اسعدبلنددوست 4.3 65 بالاخره کتاب را شروع کردم. شروعش به دلم ننشست، بهش مهلت دادم. هی ورق زدم، هی سعی کردم ادامه بدهم. اما... نثر کتاب اصلا نه تنها دوست داشتنی نبود برایم، بلکه حالم را میگرفت و عصبانیم میکرد. حوصله ندارم آن کلمهها و جملاتی را که برایم هضمنشدنی بودند اینجا بنویسم... ادامهاش ندادم دیگر اصلا دوستش نداشتم 0 11 سوده عابدی 1403/10/4 عایده محبوبه السادات رضوی نیا 4.2 14 خانم عایده سرور، بانویی که قسمت نشد در امضای کتاب ببینمشان، چون همان روز خبر شهادت پسرشان را به ایشان دادند و به جمع ما نیامدند. بانوی مقاومت و نمونهای بسیار خوب از زن طراز انقلاب اسلامی، بله انقلاب اسلامی، چون این یک تفکر و ایدئولوژی است و محدود به جغرافیا و مرز خاصی نمیشود. کتاب خوشخوان و روانی بود با اینکه نویسنده ابتدا باید ترجمه میکردند و بعد مینوشتند اما متن یک دستی داشت. اطلاعات خوبی درباره لبنان در پاورقیها آورده شده و خواننده را با حال و هوای داستان و مکان این اتفاقات بیشتر همراه میکند. شخصیت این بانو، جستجو و شجاعت او برای رسیدن به حقیقت و بعد پایداری در این مسیر، مسالهای بود که من را تحت تاثیر قرار داد. نوشتن یادداشت به این کوتاهی برای این کتاب و این بانو و شهید بزرگوار و با کراماتشان، حق مطلب را ادا نمیکند. توصیه میکنم اگر از روحیهی حماسی، مقاومت و انقلابی خوشتان میآید حتما این کتاب را بخوانید. 0 6 سوده عابدی 1403/8/19 روش فیلمنامه نویسی شهودی: چگونه در 21 روز فیلمنامه بنویسیم ویکی کینگ 4.5 1 اگر میخواهین شروع کنین به فیلمنامه نوشتن و یادگیری این کار، و مانع ذهنی دارین یا اینکه گیج هستین و نمیدونین از کجا شروع کنین، این کتاب یه هندبوک عالی برای یاد گرفتن و زدن به دل کاری هست که ازش میترسین. 0 1 سوده عابدی 1403/6/13 بیچارگان فیودور داستایفسکی 3.7 94 شاید بشه گفت معدود نویسندههایی هستند که میتوانند از قالب نامهنگاری درست استفاده کنند و مفهوم مورد نظر خودشان را به خواننده منتقل کنند. در داستان بیچارگان، فرم نامهنگاری خودش شیوهی درست انتقال رنج و بدبختی شخصیتهای کتاب است. کارمند فقیر و سادهی دونپایهای که هیچ ندارد جز نوشتن برای کسی که دوستش دارد. و تلاش میکند هربار بهتر بنویسد . اوایل کتاب کمی گیج شدم اما کمکم وارد فضای داستان و خانهی شخصیتها شدم و حتی با آنها خو گرفتم. هربار، ماکار، کارمند پیر را تصور کردم با لباسهای وصلهدار و اتاقی خالی، که نشسته و مینویسد. داستایوسکی در جوانی چنین داستانی نوشته و شاهکار کرده. 0 14 سوده عابدی 1403/6/12 چگونه فیلمنامه بنویسیم (ویراست سوم مولف) سید فیلد 4.6 2 اگر مثل من در ابتدای شروع فیلمنامهنویسی هستید، یا وسطهای راه یا حتی اواخرش، حتما به این کتاب نیاز خواهید داشت. سیدفیلد شفاف، بی رودربایستی و کامل هرچه را که نیاز دارید به شما آموزش میدهد. حتی موانع سر راه یا افکار مقاومت کنندهی توی ذهنتان را میخواند و راهکار ارائه میدهد. از فیلمهای برتر و خفن دنیا مثال میزند و گاهی نشان میدهد که نویسنده کجا چه کار کرده که فیلمنامهش این شکلی شده. از حجم کتاب نترسید. روان است و خیلی به دردبخور. ترجمهی خوبی هم دارد. من ویراست سوم را خواندم و سه فیلمنامهی ایرانی هم ضمیمه شده برای اینکه با مدل نوشتن فیلمنامه در ایران آشنا بشوید. 0 3 سوده عابدی 1403/5/6 سباستین: سفرنامه و عکس های کوبا منصور ضابطیان 4.1 95 از سفرنامههایی که نویسنده در آن به کشف و شهودی میرسد و خودش را قاطی متن میکند، بیشتر خوشم میآید. سباستین، از آن سفرنامهها نیست. اطلاعات زیادی هم درباره مکانهای تاریخی نمیدهد. منصور ضابطیان برای شناخت وارتباط با آدمها رفته و همینها را در کتابش مینویسد. البته به نظرم رسید، از اول سفر ما را با خودش همراه کرد تا با هم به خانه همینگوی برسیم و آنجا کمی از خودش و علایقش بگوید. کتاب روان و خوشخوانیست. انگار که نشسته جلوی رویت و دارد برایت تعریف میکند. به درد همه جور مخاطبی هم میخورد. 0 14 سوده عابدی 1403/5/1 سمفونی مردگان عباس معروفی 4.3 461 نویسنده در یک فضاسازی بینظیر، سردی، یأس ، خفقان و گرد مرگی را که بر هرجا حتی بین برادرها پاشیده شده، نشان میدهد. کتاب داستان تلخی دارد و شاید مناسب هر مخاطبی یا مناسب هر زمانی نباشد. تلخی آزار دهنده است اما هنرمندانه نوشته شده، ساختار محکمی دارد و مخاطب را تا آخر پیش میبرد. هرچند باید اعتراف کنم اوایل فصل آخر که موومان یکم بود، کمی برایم خستهکننده شد اما دوباره اوج گرفت و من را تا آخر کتاب با خود کشاند. 0 2 سوده عابدی 1403/4/26 پشت شیشه های مات عزت الله الوندی 2.3 21 کتاب ضعیفی بود، ساختار محکمی نداشت. 0 9 سوده عابدی 1403/1/19 ماجرا فقط این نبود: شش جستار درباره ی زندگی در کنار ادبیات و هنر زیدی اسمیت 3.4 17 این کتاب همانطور که روی جلد نوشته یک مجموعه جستار درباره زندگی در کنار یا در دامان ادبیات و هنر است. (جستار به روایتهایی شخصی و صمیمی گفته میشود که به موضوعی کمابیش تخصصی و علمی میپردازد و در عین حال، سختی یک متن علمی را ندارد.) زیدی اسمیت نویسنده ای که در اوایل جوانی به فردی مشهور با کتابی پرفروش تبدیل شده، اعتقاد دارد که بی ثباتی در عقیده و تغییر باور، میتواند اتفاق بیفتد و لزومی بر پوشاندن آن نیست. او در این جستارها، بلوغ فکری و رشدی را که در مسیر نوشتن به آن دست یافته به خواننده نشان میدهد. اسمیت میگوید که زندگی وجوه متفاوتی دارد و ما همیشه، همهی آنها را در نظر نمیگیریم. جستارهای این کتاب، از نوشتن درباره رمانهایش، زندگی خانوادگیاش تا بررسی تفکر و نگاه فلسفی دو نویسنده معروف درباره نوع متن و نوع خواننده را در بر میگیرد. به نظر من این کتاب برای مخاطب علاقهمند به نوشتن یا به مطالعه جستار، یا در حالت کلیتر مخاطبان نشر اطراف، کتاب جذابیست. 0 35 سوده عابدی 1403/1/19 بندها دومنیکو استارنونه 4.1 135 این کتاب رو خیلی دوست داشتم، میخوام دوباره بخونمش و بعد یک یادداشت خوب براش بنویسم. 0 10 سوده عابدی 1403/1/8 مواجهه با مرگ برایان مگی 4.0 18 اگر بدانید مدت زمان کمی از عمر شما باقی مانده ، بقیهی عمرتان را چگونه سپری میکنید؟ آیا برای خلق اثری ماندگار تلاش میکنید؟ آیا زندگی در لحظه را ترجیح میدهید؟ برایان مگی نویسنده و فیلسوفی است که در این رمان، با مفاهیم زندگی، عشق و مرگ بازی میکند و مخاطب را به مواجهه با عمق این مفاهیم میبرد. جان شخصیت اول این کتاب است که به بیماری لاعلاجی مبتلا میشود و اطرافیانش این حقیقت را از او پنهان میکنند. همسرش سعی میکند زندگی را در لحظه معنا کند و دیگران هریک به طریقی تلاش میکنند تا او باقیماندهی عمرش را خوب و راحت سپری کند... جان و اطرافیانش در زمان رو به رو شدن با این حقیقت هرکدام واکنشها و افکار و برداشت متفاوتی دارند. این رمان پر از دیالوگهای طولانی و گاهی به شدت فلسفی است و برای مخاطبی که زمینهی علاقه به فلسفه دارد ، میتواند کتاب آموزنده و جذابی باشد. 5 7 سوده عابدی 1402/12/28 براعت استهلال یا خوش آغازی در ادبیات داستانی نادر ابراهیمی 4.8 2 براعت استهلال یا خوش آغازی به بررسی انواع روشهای شروع داستان، در داستان نویسی میپردازه. مرحوم نادر ابراهیمی با ریزبینی و وسواس و دقت خاصی، نمونههای برتر در هر یک از انواع شروع یا استهلال رو انتخاب کرده و در این کتاب، گرد هم آورده. این بریدههای داستانها رو توضیح و شرح داده و توجه مخاطب رو به جزییات و فرم جلب کرده. این کتاب برای کسانی که نمیخوان نویسنده بشن هم میتونه جذاب باشه. بخاطر معرفی کتابهای درجه یک از ادبیات جهان و ایران. 0 8