یادداشت حسام
1402/12/24
در معرفی نوشته شده از چپ گرایان تا روشنفکران لیبرال. احتمالا نویسنده لیبرالیسم رو راست می دونه! در حالیکه هم چپ لیبرال داریم و هم راست لیبرال.( حتی چپ ها به نسبت، بیشتر طرفدار لیبرالیسم هستند.)
(0/1000)
نظرات
1402/12/28
حسام جان، شما چپ/راستِ وطنی را با چپ/راست در ادبیات علوم سیاسی و بستر جهانی قاطی کرده ای. اون چیزی که ما در ایران بهش میگیم چپ/راست (که البته الان تقریبا دیگر بیمعنی است)، خیلی ربطی نداره به چپ/راست در ادبیات علوم سیاسی. در یک تعریف خامدستانه: چپها یعنی طرفداران ایدئولوژیها و منشهای جمعگرایانه و راستها ارجاع دارد به نظر گاههای فردگرایانه. البته طبیعی است که این چپ/راستی که در ادبیات علوم سیاسی و اندیشه سیاسی هست، با آن چیزی که در واقعیات جناحبندیهای سیاسی یک کشور هست، تفاوت داشته باشه. برای مثال به لیبرالها در آمریکا، در قیاس با محافظهکارها، چپ میگن، با اینکه لیبرال اند. خلاصه که امیدارم تونسته باشم برات تنقیح کنم وضعیت رو.
7
0
1402/12/29
خیلی همگن نیستن این موضوعها. مثلا در سنت چپ رویههای مفصل نسبیگرایانه (مثل برساختگرایی) داریم، یا در سنت چپ مثلا به پیروی از مارکس، تاریخگراییهای جدی داریم و انترناسیونالیسم، شاید بشه گفت بهش نوعی از جهانوطنی، در شوروی که کمونیستی بود، بسیار تبلیغ میشد. پلورالیسم هم خیلی کلمه هفترنگی است، خیلی تعریفهای متنوع و ملون داره. در میان لیبرالها هم این ایدهها هست، ولی خواستم بهت نشون بدم که حتی تو سنت چپ هم همچین چیزهایی داریم مفصل. @hesam91
1
1402/12/29
به همین دلیل هستش که الان راست در ایالات متحده لیبرالیسمی رو می پسندد که به قول مرتضی مردیها: ۱. به یکباره بند عقل رو از تجربه و سنت های آزموده باز نکنه ۲. باز بودن ذهن رو ارزش می دونه اما زیر این پوشش تقویت اون فرهنگی رو که با نسبیت گرایی به تمدین ستیزی رو میکنه، رد می کنه ۳. تدریس الزامی انجیل و نیایش در مدارس رو نمی پذیرد ولی کوفتن بر طبل آیین ستیزی و معنویت گریزی رو هم نمی پسندد ۴. اموری مثل هیپی گری، ازدواج هم جنسان و معاشقه در ملا عام را خوش نمیداند ولی وفاداری به آداب و رسوم و اتیکت(👌🏼) را می ستاید ۵. به اصول اخلاقی همه گیر و غیر وابسته به فرهنگ خاص یک جامعه باور دارد ولی انسان ایده آلشان یک قدیس اخلاقی نیست ۶. به بقای الفت و خویشاوندی ها و تقویت همبستگی جمعی باور دارد. ۷. برای ایده های کژکارکرد و غیر پراگماتیک همچون مدهای روشنفکری-در راس آن مواردی که در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی با شد از جمله ستایش جنون، بدویت، و قانون گریزی- ارجی قائل نیست و هم زمان شکل اعتدالیِ اغلب اهداف جنبش حقوق مدنی را بسیار ارج می نهد @SAH.Hashemi04
1
حسام
1402/12/28
0