یادداشت محمدصدرا
1403/5/11
این کتاب فرصتی برای آشنایی با معلمی است که واقعاً با عشق به دانشآموزان و دانشجویانش ریاضی درس میدهد و میخواهد با بهرهمند کردن آنها از ریاضیات اهمیت و زیبایی آن را بهعنوان یکی از مهمترین شاخههای تفکر انسانی برای آنها روشن کند. پولیا ریاضیات را بهصورت ابزاری در میان ابزارهای انسانی میبیند و میخواهد با استفاده از آن فرایند عمومی حل مسئله را هم به دانشجویان آموزش دهد. شاید تفاوت این کتاب با سایر کتابها و دورههایی که در مورد آشنایی با ریاضیات نوشته شدهاند همین باشد که در اینجا ریاضیات نه بهصورت شاخهای مستقل، عجیب و دشوار که تعداد معدودی از عقول برگزیده ورای حفظ چند مسئله و اثبات توانایی فعالیت آگاهانه و هدفمند در حوزه آن را دارند، بلکه بهعنوان فرصتی در اختیار گونهٔ انسان قرار گرفته است تا با استفاده از آن به حل مسائل بپردازند و از لذت آن بهرهمند شوند. روش چهارمرحلهای پولیا برای حل مسئله چارچوبی است که معلمان اولاً میتوانند آن را به دانشآموزان آموزش دهند و ثانیاً در همان قالب دانشآموزان خود را بهصورت استاندارد راهنمایی کنند. ۱- فهمیدن مسئله؛ مشخصکردن معلوم و مجهول ۲- فهم ارتباط مسئله و ایجاد برنامه برای حل مسئله ۳- اجرای نقشه و حل مسئله ۴- بررسی و تجدیدنظر ریاضیات میتواند برای همه جذاب و مفید باشد و معلمان باید بکوشند همه دانشآموزان حل مسئله و روش آن را یادگرفتن و حتی آن را درونیسازی کنند. پینوشت: ترجمه بد یک ستاره از امتیاز کتاب کم میکند.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.