یادداشت علی مصباحی
1403/8/5
کتاب حاشیههای فمنیستی قرآن، ابتدا تلاشهای فمنیستهای مسملمان را برای ارائهی تفسیری مؤید دیدگاههای فمنیستی و برابری و تشابه حقوق جنسیتی را بیان میدارد، در ادامه ضمن نقد این تلاشها میگوید که باید صریحتر باشیم و در بخش جمعبندی بیان میدارد که: «تصور می:نم که بسیاری از زنان مسلمان به دلیل اعتقادشان به الوهیت قرآن، انگیزهای پرشور دارند تا در وهلهی اول متن را از تفاسیر تبعیضآمیز جنسی برهانند. نقطه شروع این است که خدا عادل است و قرآن کلام خداست، پس قرآن هم باید عادلانه باشد (بهروشی که برابری کامل زنان و مردان را فراهم کند). اما اگر نتوانیم مطمئن باشیم، چنانچه فعلاً نیستیم، که متن حامی عدالتی است که ما به دنبال آنایم، آنگاه این سوال میماند که آیا قرآن واقعاً متنی الهی است یا خیر. اگر وحیانی بودن قرآن را زیر سؤال نبریم، این سوال مطرح میشود که آیا خدا عادل است یا نه (طر که از برابر زن و مرد حمایت کند.)» (ص248 - خط 8تا15) او به صراحت میگوید آیاتی وجود دارد که با هیچ توجیهی نمیتواند انکار کرد که کاملا مردسالارانه و ضدارزشهای فمنیستی و مؤید نابرابری جنسیتی زن و مرد در قرآن است، نظیر آیهی جواز داشتن چهار زن برای یک مرد به طور همزمان و....) او سرانجام بدون اینکه لحظهای این تردید را مطرح کند که شاید آن چیزی که به عنوان عدالت جنسیتی نسبت به مرد و زن در فمنیست گفته میشود، به واقع عادلانه نباشد و صحیح هم نباشد؛ با مفروض دانستن صحیح قطعی و یقینی بودن مفهوم عدالت جنسیتی و تساوی و تشابه حقوق زن و مرد، تلویحاً بیان میدارد که ناگزیر باید به شکلی در الهی بودن و مقدّس بودن و وحیانی بودن قرآن تردید کنیم. واقعا ناشر و مترجم و وزارت ارشاد خسته نباشند...
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.