یادداشت راضیه بابایی
1403/2/5
اولین معیاری که در خواندن سفرنامهها به طور خاصی مهم است شناخت فضای عمومی جامعه،فرهنگ و رفتارهای مردم آنجاست. دومین مسئله توانایی تجسم کردن مکانها و دیدن آدمها و زندگی هایشان در آن اقلیم است. این دو مسئله نمای خوبی از یک کشور به مخاطب می دهد. علاوه بر اینکه ضابطیان این دو نکته را در چای نعنا آورده است،کمی از خودش و احساس یک ایرانی در مواجهه با کشور مقصد هم چاشنی کار می کند. او به سراغ غذاها می رود و با ذائقهی ایرانی به آنها رتبه می دهد. از جای خواب و مسیرها می گوید و با فضاهای ایرانی مقایسهای می کند. در مجموع سعی می کند بدون اینکه زیاد به از خود گفتن و "منم منم "کردن بیوفتد، مغرب (مراکش) را نشان مخاطب بدهد. انگار که همراه اوست و مدتی به مراکش رفتهاست. ممکن است بگویید اینها که گفتم را همه سفرنامهها دارند دیگر! من هم جواب می دهم نه. بعضی سفرنامهها متفاوتند. مثلا سفرنامههایی که نویسنده بیشتر از تقابل دنیای درونش با تفاوت های بیرونی گفته و به مردم کشور مقصد نپرداخته و یا سفرنامه هایی که به یک مقصد خاص در کشوری دیگر میپردازد. مثلا اهرام مصر،مسلما فقط اهرام یا یک شهر نمی تواند تصویر کشور مصر را برای خواننده تداعی کند. همین آقای ضابطیان در کتاب استامبولی بعد از چند سفر که به ترکیه داشته،ترجیح داده از منظری عمیقتر به آدم ها نگاه کند و برای کسی که تا به حال ترکیه را ندیده شاید در ساختن تصویری کلی از آن کشور موفق نباشد. و گونهای دیگر از سفرنامه رقم زده است. کتاب چای نعنا کوتاه و جالب بود. خواندنش مراکش را بیشتر به ما می شناساند.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.