یادداشت بهار فلاح

                شخصیت محوری نمایش نامه از ابتدا تا به انتها مدآ همسر جیسونِ خائن می باشد.یک زن با نقش ضدقهرمان،زنی جسور  وپرقدرت ،شخصیتی همیشه تبعید شده که از دیدگاه او فقط رسیدن  به هدف مهم است ونه اسباب آن.
مدآ دراثر خیانتی که از همسر خود می بیند به موجودی خشن وبی رحم تبدیل می شود.این خشونت وقساوت قلب درمدآ درتناقض است باهرآنچه از عشق مادرانه شنیده ایم.
خیانت آنچنان ضربه کاری را به این زن وارد میکند که حتی با بی رحمی تمام قد ،فرزندان خود را قربانی  انتقام می کند. 
یکی از جذابترین قسمتهای نمایش نامه کشمکش های درونی  مدآ با خود است.
شخصیت پردازی کم نظیر نمایش نامه سبب شده با وجود قرن ها اختلاف زمانی با مخاطب عصرحاضر  باز هم مخاطب بافضای نمایش نامه کاملا مانوس بشود.
نمایش نامه ای که می خوانیم را نباید به دید نمایش نامه های کنونی نگریست.توصیفاتی ازصحنه ویا دیالوگهای کوتاه ویا چند پرده ای بودن را شاهد نیستیم.درواقع نمایش نامه نیست بلکه روایت مراسم آیینی آن دوران است.
کتاب را از نشر بیدگل خواندم.نشربیدگل روی  نمایش نامه هایی دست گذاشته است که تا به حال از سمت انتشارات دیگر ترجمه نشده است.
کتاب سراسر پر از جملات جذاب وپرکشش است که انتخاب جمله خاص را سخت می کند.
یکی از دیالوگهای زیبای کتاب 
زن در بسیار جاها آفریده‌ای ترسوست، که دلِ ستیزه ندارد و چشمش بر رویینه خیره می‌ماند؛ اما اگر در عشق بر او ستم کنند، دلی مرگ‌آورتر از دل او نیست.

گر کند آفاق را چون صبح از احسان رو سفید
نیست جز گرد کدورت، رزق من زین آسیا
نیست یک گندم خیانت در سرشت آسمان
هر چه بردی، جو به جو پس می دهد این آسیا





        

47

(0/1000)

نظرات

خیلی عالی بود.
واقعا یکی از حسرت‌هایی که دارم، خوندن نمایشنامه‌های کلاسیک یونانی و رومی است.
یک پیشنهاد دارم براتون:
برای فهم بهتر چنین آثاری، حتما شرحی، تفسیری چیزی بخوانید. حتما گذری به تاریخ آن دوران داشته باشید.
چندین علت برای این پیشنهاد دارم:
1- با اینکه می‌گویید که شخصیت‌های نمایش به نحوی معرفی شده اند که گویی همین امروز نوشته شده است، ولی چه بخواهید چه نخواهید، افق دید انسان امروز، خیلی تفاوت داره با انسان پیشامدرن و مشخصا انسان پیش از میلاد مسیح.
2- قاعدتا کلی بینامتنیت‌ در اثر هست، که اهل فن متوجه آن می‌شوند نه ما. یعنی مثلا متن یکسری ارجاع به یکسری متن دیگر دارد که اگر بدانیم، خیلی جذاب‌‌تر می‌شه متن برامون.
3- معمولا متون بر یکسری استعاره سوارند که اهل فن می‌توانند آن را تشخیص دهند.
4- تاریخ آن دوران را هم بدانید باعث می‌شود برای مثال متوجه شوید چرا فلان درام چنان مختصاتی دارد و فلان تراژدی فلان مختصات را.

3

1

البته  اینم آخرش بگم که زیادی هم سخت نگیرید. یعنی این نکاتی گفتم رو گوشه ذهن داشته باشید و بدانید که با این کیفیت یک مواجه دوباره و تازه‌ای با اثر بعدا خواهید داشت.
یعنی این نکاتی که گفتم در دام یک کمال‌گرایی نندازد شما رو که نرید سراغ این آثار.  

1

سپاسگزارم‌.اینکه شما دوستان در مورد کتابی که میخوانبم ویا یادداشتهای ما  نظر میدین، پیشنهاد بهمون میدین  واقعا لذت بخش برای من ومایه خوشحالی
بله درست میفرمایید اتفاقا قبل از شما هم آقای خطیب بزرگوار هم  همین توصیه رو به ما داشتن.درمورد آثار روم ویونان مطالعه پیش زمینه ای نیاز ه
اینکه بدانیم اصلا جنگ تروا  چرا وچگونه اتفاق افتاد در مورد تراژدی های  اوریپید  مطالعه پیش زمینه ای داشته باشیم 

1

حتما.🙏🙏🙏
@SAH.Hashemi04 

1