بریدههای کتاب مریم السادات هاشمی مریم السادات هاشمی 4 روز پیش نظام تربیت توحیدی محمدحسن وکیلی 4.6 2 صفحۀ 79 وقتی انسان به حجت خدا دل می دهد، خود به خود نورانی شده و رشد میکند اثری که این اتصال قلبی دارد، در هیچ یک از اعمال دینی دیگر یافت نمیشود. خداوند در قرآن می فرماید: قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى یعنی مزد رسالت که وسیلهٔ تقرب الی الله است، محبت و مودت به اولیاء الهی است. در روایات نیز فرموده اند: «هَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ وَالْبُغْض» یعنی حقیقت دین محبت نسبت به اولیاء خدا و بغض نسبت به دشمنان ایشان است. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/5/8 شکوه نهج البلاغه جورج جرداق 4.5 0 صفحۀ 90 سخنان گهر بار علوی، ارزشمند ترین و گسترده ترین و ژرف ترین میراث انسانی ست. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/5/4 گلستان سعدی با تصحیح و مقدمه محمدعلی فروغی سعدی 4.8 32 صفحۀ 40 عابدان جزایِ طاعت خواهند و بازرگانان بهایِ بِضاعت منِ بنده امید آوردهام نه طاعت به دَرْیوزه آمدهام نه به تجارت *دریوزه: گدایی 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/25 دیوان پروین اعتصامی محمدعلی مجاهدی 4.7 1 صفحۀ 114 ندارد عهد گیتی استواری چه خواهی کرد غیر از سازگاری 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/15 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 21 سؤال دوم این بود که چرا خاطره سیدالشهداء(علیه السلام) را فقط با بحث و گفتگو، سخنرانى، تشکیل میزگرد و نظایر آن زنده نگه نمىداریم؟ چرا باید عزادارى کرد؟ جواب این است که این صحنه ها باید به وجود بیاید که غیر از عامل شناخت، عامل احساسى ـ عاطفى نیز در ما تقویت شود. اگر این عواطف تحریک شود، آن گاه مىتواند اثر کند. نمونه چنین تأثیرى را مىتوانید در زندگى فردى و نیز زندگى اجتماعى خود بیابید 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/15 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 15 از آن جا که معتقدیم حادثه عاشورا حادثه عظیمى در تاریخ اسلام بوده است، و نقش تعیین کننده اى در سعادت مسلمان ها و روشن شدن راه هدایت مردم داشته است، این حادثه در نظر ما بسیار ارزشمند است. لذا بزرگداشت و بازسازى این حادثه و به خاطر آوردن آن، موجب مىگردد تا بتوانیم از برکات آن در جامعه امروز نیز استفاده کنیم. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/15 اسرار زیارت محمد حسن وکیلی 4.6 4 صفحۀ 90 مثلاً روز عاشور است و به هیئت میرویم و اشک می ریزیم و زیارت عاشورا را از همان جا قرائت میکنیم میفهمیم که سبک شده ایم و بخشی از بار گناه از دوشمان برداشته شده و به برکت امام حسین علیه السلام رحمت خدا بر ما جاری گشته است. اکنون بر عهده ماست که این هدیه الهی را که از دستان نازنین سيد الشهداء گرفته ایم نگهداری کنیم و با غفلت و کوتاهی آن را از دست ندهیم. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/14 مغالطات علی اصغر خندان 4.5 10 صفحۀ 297 شاید قبول این نکته عجیب باشد که هم قدمت و هم تجدد که دو امر به ظاهر متعارض هستند، دست مایه و موجب ارتکاب مغالطه شوند بیش تر انسانها هم اطمینان و امنیت امور قدیمی و سنتی را میخواهند و هم آراستگی و درخشش امور جدید و مطابق با روز را میپسندند. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/13 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 107 این که مىگوییم آنچه در صدر اسلام اتفاق افتاده، ممکن است بعدها نیز واقع شود، به این معنا نیست که همان جریانات عیناً تکرار مىشود. مثلاً، در شام معاویه اى پیدا مىشود که قصد دارد فرزندش را به عنوان ولى عهد معرفى کند و الى آخر. بلکه حوادثى پیش مىآید که روح و انگیزه هاى آن ها همان روح و انگیزه ها است. آنچه معاویه را واداشت آن حرکت را انجام دهد، در دیگران هم پیدا مىشود. روش هایى که معاویه براى رسیدن به مقاصد خود به کار گرفت، دیگران هم به کار خواهند گرفت. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/12 اسرار زیارت محمد حسن وکیلی 4.6 4 صفحۀ 48 در زبان عرب به کسی «ولی» میگویند که بین او و دیگری هیچ فاصله ای وجود نداشته باشد دو نفر که با همدیگر شانه به شانه می نشینند و متصل میشوند با یکدیگر ولایت دارند. پس ولی الله» به کسی می گویند که در مراتب و عوالم صعود کرده تا جایی که بین او و خداوند متعال حجابی وجود ندارد. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/12 اسرار زیارت محمد حسن وکیلی 4.6 4 صفحۀ 12 زیارت، دیدار و ملاقات وقتی صورت می پذیرد که دو نفر با هم ارتباط روحی و ادراکی برقرار کنند و لذا حضور در نزد کسی بدون هیچ آگاهی و شعوری زیارت و دیدار نیست. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/10 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 85 صِرف این که این نظام اسلامى است، اطاعت از هر مسؤلى واجب نمىباشد، و اعتراض به هر مسؤولى حرام نیست. اگر از کسى تخلفى دیده شد، باید اعتراض کرد، باید فریاد سر داد. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/9 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 52 با توجه به این صفت عرب[مهمان نوازی]، آن ها از یک گروه مهمان با دوازده هزار نامه دعوت مىکنند، ولى حتى از دادن یک جرعه آب به طفل شش ماهه آن ها امتناع مىکنند. این قساوت را در کجاى تاریخ مىتوان یافت؟ 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/8 خدا بود و دیگر هیچ نبود مصطفی چمران 4.3 19 صفحۀ 18 ای غم ای دوست قدیمی من سلام بر تو بیا که دلم به خاطرت میتپد. ای خدای بزرگ معنی زندگی را نمیفهمم چیزهایی که برای دیگران لذت بخش است مرا خسته میکند اصلا دلم از همه چیز سیر شده است، حتی از خوشی و لذت متنفرم چیزهایی که دیگران به دنبال آن میدوند من از آن میگریزم. 0 2 مریم السادات هاشمی 1404/4/7 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 25 شیطان دشمن شما است، شما هم باید با او دشمنى کنید. با شیطان دیگر نمىشود لبخند زد و کنار آمد. وگرنه انسان هم مىشود شیطان. اگر باید با اولیاى خدا دوستى کرد، با دشمنان خدا هم باید دشمنى کرد. این فطرت انسانى است. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/7 مغالطات علی اصغر خندان 4.5 10 صفحۀ 141 چنان حرف بزنید که مردم عادی و عوام بفهمند و مردم عالم و خواص در آن اشکال نکنند 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/7 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا: مجموعه سخنرانی های استاد محمدتقی مصباح یزدی محمدتقی مصباح یزدی 4.7 2 صفحۀ 21 سؤال دوم این بود که چرا خاطره سیدالشهداء(علیه السلام) را فقط با بحث و گفتگو، سخنرانى، تشکیل میزگرد و نظایر آن زنده نگه نمىداریم؟ چرا باید عزادارى کرد؟ جواب این است که این صحنه ها باید به وجود بیاید که غیر از عامل شناخت، عامل احساسى ـ عاطفى نیز در ما تقویت شود. اگر این عواطف تحریک شود، آن گاه مىتواند اثر کند. نمونه چنین تأثیرى را مىتوانید در زندگى فردى و نیز زندگى اجتماعى خود بیابید. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/7 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 15 چرا باید حادثه عاشورا را گرامی بداریم؟ حوادث گذشته هر جامعه مىتواند در سرنوشت و آینده آن جامعه آثار عظیمى داشته باشد. تجدید آن خاطره ها در واقع نوعى بازنگرى و بازسازى آن حادثه است، تا مردم از آن جریان استفاده کنند. اگر حادثه مفیدى بوده است و در جاى خود منشأ آثار و برکاتى به شمار مىرفته است، بازنگرى و بازسازى آن نیز مىتواند مراتبى از آن برکات را داشته باشد. علاوه بر این، در همه جوامع انسانى مرسوم است که به نوعى، از حوادث گذشته خود یاد مىکنند؛ آن ها را بزرگ شمرده و به آن ها احترام مىگذارند. خواه مربوط به اشخاصى باشد که در پیشرفت جامعه خود مؤثر بوده اند، نظیر دانشمندان و مخترعان، و خواه مربوط به کسانى باشد که از جنبه سیاسى و اجتماعى، در رهایى ملت خود نقش مؤثرى داشته اند و قهرمان ملى بوده اند. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/3 توکل آستان قدس رضوی 4.8 24 صفحۀ 21 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/3/31 روش نقد: نقد هدف ها و نقد مکتب ها جلد 1 علی صفایی حائری 3.9 5 صفحۀ 67 مادام که سوال در تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره میگیری نه از تفکرات دیگران ؛ کسی که اشتهایی ندارد، غذا را خوب جذب نخواهد کرد. 0 0
بریدههای کتاب مریم السادات هاشمی مریم السادات هاشمی 4 روز پیش نظام تربیت توحیدی محمدحسن وکیلی 4.6 2 صفحۀ 79 وقتی انسان به حجت خدا دل می دهد، خود به خود نورانی شده و رشد میکند اثری که این اتصال قلبی دارد، در هیچ یک از اعمال دینی دیگر یافت نمیشود. خداوند در قرآن می فرماید: قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى یعنی مزد رسالت که وسیلهٔ تقرب الی الله است، محبت و مودت به اولیاء الهی است. در روایات نیز فرموده اند: «هَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ وَالْبُغْض» یعنی حقیقت دین محبت نسبت به اولیاء خدا و بغض نسبت به دشمنان ایشان است. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/5/8 شکوه نهج البلاغه جورج جرداق 4.5 0 صفحۀ 90 سخنان گهر بار علوی، ارزشمند ترین و گسترده ترین و ژرف ترین میراث انسانی ست. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/5/4 گلستان سعدی با تصحیح و مقدمه محمدعلی فروغی سعدی 4.8 32 صفحۀ 40 عابدان جزایِ طاعت خواهند و بازرگانان بهایِ بِضاعت منِ بنده امید آوردهام نه طاعت به دَرْیوزه آمدهام نه به تجارت *دریوزه: گدایی 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/25 دیوان پروین اعتصامی محمدعلی مجاهدی 4.7 1 صفحۀ 114 ندارد عهد گیتی استواری چه خواهی کرد غیر از سازگاری 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/15 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 21 سؤال دوم این بود که چرا خاطره سیدالشهداء(علیه السلام) را فقط با بحث و گفتگو، سخنرانى، تشکیل میزگرد و نظایر آن زنده نگه نمىداریم؟ چرا باید عزادارى کرد؟ جواب این است که این صحنه ها باید به وجود بیاید که غیر از عامل شناخت، عامل احساسى ـ عاطفى نیز در ما تقویت شود. اگر این عواطف تحریک شود، آن گاه مىتواند اثر کند. نمونه چنین تأثیرى را مىتوانید در زندگى فردى و نیز زندگى اجتماعى خود بیابید 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/15 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 15 از آن جا که معتقدیم حادثه عاشورا حادثه عظیمى در تاریخ اسلام بوده است، و نقش تعیین کننده اى در سعادت مسلمان ها و روشن شدن راه هدایت مردم داشته است، این حادثه در نظر ما بسیار ارزشمند است. لذا بزرگداشت و بازسازى این حادثه و به خاطر آوردن آن، موجب مىگردد تا بتوانیم از برکات آن در جامعه امروز نیز استفاده کنیم. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/15 اسرار زیارت محمد حسن وکیلی 4.6 4 صفحۀ 90 مثلاً روز عاشور است و به هیئت میرویم و اشک می ریزیم و زیارت عاشورا را از همان جا قرائت میکنیم میفهمیم که سبک شده ایم و بخشی از بار گناه از دوشمان برداشته شده و به برکت امام حسین علیه السلام رحمت خدا بر ما جاری گشته است. اکنون بر عهده ماست که این هدیه الهی را که از دستان نازنین سيد الشهداء گرفته ایم نگهداری کنیم و با غفلت و کوتاهی آن را از دست ندهیم. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/14 مغالطات علی اصغر خندان 4.5 10 صفحۀ 297 شاید قبول این نکته عجیب باشد که هم قدمت و هم تجدد که دو امر به ظاهر متعارض هستند، دست مایه و موجب ارتکاب مغالطه شوند بیش تر انسانها هم اطمینان و امنیت امور قدیمی و سنتی را میخواهند و هم آراستگی و درخشش امور جدید و مطابق با روز را میپسندند. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/13 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 107 این که مىگوییم آنچه در صدر اسلام اتفاق افتاده، ممکن است بعدها نیز واقع شود، به این معنا نیست که همان جریانات عیناً تکرار مىشود. مثلاً، در شام معاویه اى پیدا مىشود که قصد دارد فرزندش را به عنوان ولى عهد معرفى کند و الى آخر. بلکه حوادثى پیش مىآید که روح و انگیزه هاى آن ها همان روح و انگیزه ها است. آنچه معاویه را واداشت آن حرکت را انجام دهد، در دیگران هم پیدا مىشود. روش هایى که معاویه براى رسیدن به مقاصد خود به کار گرفت، دیگران هم به کار خواهند گرفت. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/12 اسرار زیارت محمد حسن وکیلی 4.6 4 صفحۀ 48 در زبان عرب به کسی «ولی» میگویند که بین او و دیگری هیچ فاصله ای وجود نداشته باشد دو نفر که با همدیگر شانه به شانه می نشینند و متصل میشوند با یکدیگر ولایت دارند. پس ولی الله» به کسی می گویند که در مراتب و عوالم صعود کرده تا جایی که بین او و خداوند متعال حجابی وجود ندارد. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/12 اسرار زیارت محمد حسن وکیلی 4.6 4 صفحۀ 12 زیارت، دیدار و ملاقات وقتی صورت می پذیرد که دو نفر با هم ارتباط روحی و ادراکی برقرار کنند و لذا حضور در نزد کسی بدون هیچ آگاهی و شعوری زیارت و دیدار نیست. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/10 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 85 صِرف این که این نظام اسلامى است، اطاعت از هر مسؤلى واجب نمىباشد، و اعتراض به هر مسؤولى حرام نیست. اگر از کسى تخلفى دیده شد، باید اعتراض کرد، باید فریاد سر داد. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/9 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 52 با توجه به این صفت عرب[مهمان نوازی]، آن ها از یک گروه مهمان با دوازده هزار نامه دعوت مىکنند، ولى حتى از دادن یک جرعه آب به طفل شش ماهه آن ها امتناع مىکنند. این قساوت را در کجاى تاریخ مىتوان یافت؟ 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/8 خدا بود و دیگر هیچ نبود مصطفی چمران 4.3 19 صفحۀ 18 ای غم ای دوست قدیمی من سلام بر تو بیا که دلم به خاطرت میتپد. ای خدای بزرگ معنی زندگی را نمیفهمم چیزهایی که برای دیگران لذت بخش است مرا خسته میکند اصلا دلم از همه چیز سیر شده است، حتی از خوشی و لذت متنفرم چیزهایی که دیگران به دنبال آن میدوند من از آن میگریزم. 0 2 مریم السادات هاشمی 1404/4/7 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 25 شیطان دشمن شما است، شما هم باید با او دشمنى کنید. با شیطان دیگر نمىشود لبخند زد و کنار آمد. وگرنه انسان هم مىشود شیطان. اگر باید با اولیاى خدا دوستى کرد، با دشمنان خدا هم باید دشمنى کرد. این فطرت انسانى است. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/7 مغالطات علی اصغر خندان 4.5 10 صفحۀ 141 چنان حرف بزنید که مردم عادی و عوام بفهمند و مردم عالم و خواص در آن اشکال نکنند 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/7 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا: مجموعه سخنرانی های استاد محمدتقی مصباح یزدی محمدتقی مصباح یزدی 4.7 2 صفحۀ 21 سؤال دوم این بود که چرا خاطره سیدالشهداء(علیه السلام) را فقط با بحث و گفتگو، سخنرانى، تشکیل میزگرد و نظایر آن زنده نگه نمىداریم؟ چرا باید عزادارى کرد؟ جواب این است که این صحنه ها باید به وجود بیاید که غیر از عامل شناخت، عامل احساسى ـ عاطفى نیز در ما تقویت شود. اگر این عواطف تحریک شود، آن گاه مىتواند اثر کند. نمونه چنین تأثیرى را مىتوانید در زندگى فردى و نیز زندگى اجتماعى خود بیابید. 0 1 مریم السادات هاشمی 1404/4/7 آذرخش کربلا محمدتقی مصباح یزدی 4.4 4 صفحۀ 15 چرا باید حادثه عاشورا را گرامی بداریم؟ حوادث گذشته هر جامعه مىتواند در سرنوشت و آینده آن جامعه آثار عظیمى داشته باشد. تجدید آن خاطره ها در واقع نوعى بازنگرى و بازسازى آن حادثه است، تا مردم از آن جریان استفاده کنند. اگر حادثه مفیدى بوده است و در جاى خود منشأ آثار و برکاتى به شمار مىرفته است، بازنگرى و بازسازى آن نیز مىتواند مراتبى از آن برکات را داشته باشد. علاوه بر این، در همه جوامع انسانى مرسوم است که به نوعى، از حوادث گذشته خود یاد مىکنند؛ آن ها را بزرگ شمرده و به آن ها احترام مىگذارند. خواه مربوط به اشخاصى باشد که در پیشرفت جامعه خود مؤثر بوده اند، نظیر دانشمندان و مخترعان، و خواه مربوط به کسانى باشد که از جنبه سیاسى و اجتماعى، در رهایى ملت خود نقش مؤثرى داشته اند و قهرمان ملى بوده اند. 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/4/3 توکل آستان قدس رضوی 4.8 24 صفحۀ 21 0 0 مریم السادات هاشمی 1404/3/31 روش نقد: نقد هدف ها و نقد مکتب ها جلد 1 علی صفایی حائری 3.9 5 صفحۀ 67 مادام که سوال در تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره میگیری نه از تفکرات دیگران ؛ کسی که اشتهایی ندارد، غذا را خوب جذب نخواهد کرد. 0 0