بریدهای از کتاب نکبت: فلسطین، سال 1948 و دعاوی حافظه اثر لیلا ابولقود
1403/10/5
صفحۀ 38
کاراکائر برای حافظه قدرت و امکانی خاص قائل میشود. از نظر کاراکائر، قدرتمندان نمیتوانند خواست و ارادهشان را برای برساختن گفتاری هژمونیک درباره وقایع تاریخی یا قرائت خود را از این وقایع به صورت تمام و کمال بر ما تحمیل کنند. کاراکائر یادآور میشود: «همواره راههای نفوذی برای گریز از روایت فاتحان وجود دارد». حافظه یکی از معدود سلاحهای در دسترس کسانی است که اوضاع و احوال تاریخ به ضرر آنها رقم خورده است. حافظه میتواند روایت رسمی از تاریخ را برهمزند. حافظۀ فلسطینی که با وجود مسکوت ماندنش توسط روایت مهیب صهیونیسم خود را حفظ و به لحاظ اجتماعی بازآفرینی کرده است، حافظهای مخالف و در تقابل با این روایت غالب است. این حافظه امکان شکلگیری یک تاریخ بدیل و متفاوت را فراهم میکند.
کاراکائر برای حافظه قدرت و امکانی خاص قائل میشود. از نظر کاراکائر، قدرتمندان نمیتوانند خواست و ارادهشان را برای برساختن گفتاری هژمونیک درباره وقایع تاریخی یا قرائت خود را از این وقایع به صورت تمام و کمال بر ما تحمیل کنند. کاراکائر یادآور میشود: «همواره راههای نفوذی برای گریز از روایت فاتحان وجود دارد». حافظه یکی از معدود سلاحهای در دسترس کسانی است که اوضاع و احوال تاریخ به ضرر آنها رقم خورده است. حافظه میتواند روایت رسمی از تاریخ را برهمزند. حافظۀ فلسطینی که با وجود مسکوت ماندنش توسط روایت مهیب صهیونیسم خود را حفظ و به لحاظ اجتماعی بازآفرینی کرده است، حافظهای مخالف و در تقابل با این روایت غالب است. این حافظه امکان شکلگیری یک تاریخ بدیل و متفاوت را فراهم میکند.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.