بریدهای از کتاب میراث ناممکن اثر حسام نقره چی
1404/3/9
صفحۀ 29
نسبی بودنِ نظریه ناشی از نسبی بودنِ حقیقت است. اما نسبی بودنِ حقیقت به معنای انکار آن نیست، حتی به این معنیِ مضحک هم نیست که هر چیزی حقیقت است. نسبی بودنِ حقیقت به این معنی است که حقایق متکثرند و ما هر بار با توجه به پرسشمان به سوی یکی از آنها میرویم. پس ملاکِ اعتبار نظریه را باید از طرفی در نسبت آن با کلیتِ مورد مطالعه و از طرف دیگر در انطباقش با سؤالِ طرحشده بررسی کرد.
نسبی بودنِ نظریه ناشی از نسبی بودنِ حقیقت است. اما نسبی بودنِ حقیقت به معنای انکار آن نیست، حتی به این معنیِ مضحک هم نیست که هر چیزی حقیقت است. نسبی بودنِ حقیقت به این معنی است که حقایق متکثرند و ما هر بار با توجه به پرسشمان به سوی یکی از آنها میرویم. پس ملاکِ اعتبار نظریه را باید از طرفی در نسبت آن با کلیتِ مورد مطالعه و از طرف دیگر در انطباقش با سؤالِ طرحشده بررسی کرد.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.