نرگس خالقی

نرگس خالقی

بلاگر
@n_khaleghi214

204 دنبال شده

202 دنبال کننده

                یک تغذیه خوانده‌ی
 عاشق فلسفه‌بافی 
مبتلا به نوشتن  :)
              
eitaa.com/vaahe03

یادداشت‌ها

نمایش همه
نرگس خالقی

نرگس خالقی

5 ساعت پیش

        اِما اِما اِما!!
تمام تلاشم را کردم که شروع معرفی کتابم با این سه کلمه نباشد اما نمی‌شد. باید حرصی که پانصد و خورده‌ای صفحه‌‌ قورت داده‌ام بیرون می‌ریخت.
داستان با شارل بوآری شروع می‌شود. همان اول کاری مشخص است که باید منتظر ازدواج شارل و ورود شخصیت مادام بوآری باشیم. 
رمان کلاسیک است و روند پیشرفت داستان کند. توصیفات زیاد هم چاشنی کتاب هستند. شارل و اِما اوایل قرن ۱۹ زندگی می‌کنند. شاید فکر کنید چه اهمیتی دارد که کِی زندگی کنند؟! خب اشتباه فکر می‌کنید، مهم‌ترین چالش‌های کتاب به خاطر شروع مدرنیته و تقابل علم و دین _ شاید هم علم و اخلاق_ رقم می‌خورد.
گوستاو فلوبر کشمکش‌های آدم‌ها را خوب تصویر می‌کند. و مهم‌ترین شخصیت هم خود اِما ست. سنت و کلیسا پوست می‌اندازند و «من» مهم می‌شود. اِما دنبال خوشبختی می‌گردد. دنبال خودش. دنبال مفهوم زندگی. دنبال لذت، سرشارِ لذت شدن. 
آقای هومه‌ی داروساز و کشیک نقش فلسفی قضیه را بازی می‌کنند و حرف‌ها را رو می‌زنند. اما مادام بوآری همان حرف‌ها را زندگی می‌کند. 
اگر حوصله کنید و روند کند داستان را  به نیمه‌  برسانید اتفاق‌ها مهیج می‌شوند و در آخر هم، کتاب غافلگیرتان خواهد کرد. 
مادام بوآری را دوست داشتم؟! قطعاً بله. توصیه‌اش می‌کنم؟ بله ولی نه برای آدم‌های عجول. البته چاشنی اعصاب برای همراهی با ندانم کاری‌های اِما هم لازم است.

یک ستاره به ختطاِما اِما اِما!!
تمام تلاشم را کردم که شروع معرفی کتابم با این سه کلمه نباشد اما نمی‌شد. باید حرصی که پانصد و خورده‌ای صفحه‌‌ قورت داده‌ام بیرون می‌ریخت.
داستان با شارل بوآری شروع می‌شود. همان اول کاری مشخص است که باید منتظر ازدواج شارل و ورود شخصیت مادام بوآری باشیم. 
رمان کلاسیک است و روند پیشرفت داستان کند. توصیفات زیاد هم چاشنی کتاب هستند. شارل و اِما اوایل قرن ۱۹ زندگی می‌کنند. شاید فکر کنید چه اهمیتی دارد که کِی زندگی کنند؟! خب اشتباه فکر می‌کنید، مهم‌ترین چالش‌های کتاب به خاطر شروع مدرنیته و تقابل علم و دین _ شاید هم علم و اخلاق_ رقم می‌خورد.
گوستاو فلوبر کشمکش‌های آدم‌ها را خوب تصویر می‌کند. و مهم‌ترین شخصیت هم خود اِما ست. سنت و کلیسا پوست می‌اندازند و «من» مهم می‌شود. اِما دنبال خوشبختی می‌گردد. دنبال خودش. دنبال مفهوم زندگی. دنبال لذت، سرشارِ لذت شدن. 
آقای هومه‌ی داروساز و کشیک نقش فلسفی قضیه را بازی می‌کنند و حرف‌ها را رو می‌زنند. اما مادام بوآری همان حرف‌ها را زندگی می‌کند. 
اگر حوصله کنید و روند کند داستان را  به نیمه‌  برسانید اتفاق‌ها مهیج می‌شوند و در آخر هم، کتاب غافلگیرتان خواهد کرد. 
مادام بوآری را دوست داشتم؟! قطعاً بله. توصیه‌اش می‌کنم؟ بله ولی نه برای آدم‌های عجول. البته چاشنی اعصاب برای همراهی با ندانم کاری‌های اِما هم لازم است.


یک ستاره از امتیاز کامل کمتر داده‌ام به خاطر محتوای حرص در‌آر کتاب :)
      

11

نرگس خالقی

نرگس خالقی

3 روز پیش

        روزهای خستگی و کسالت سراغ این کتاب رفتم. روزهایی که پچ‌پچ گنگی توی گوش‌هایم انرژی حرکت را ازم می‌گرفت. 
برای روزهای نا‌امیدی و وادادگی کتاب‌های آقا موتور محرک حرکت‌اند. روزهایی که خبر‌های بد، ادامه‌ی راه را سخت و حتی غیرممکن نشان می‌دهند.
کتاب نگاهی به معنی و فرهنگ جهاد در سخنان سید علی خامنه‌ای دارد. فصل‌های مختلف سراغ بُعد‌های مختلف جهاد رفته‌ است. جهاد فردی، خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و...
کتاب کوچک و کم حجمی‌است اما یک ماه جرعه جرعه آن را سر کشیدم. انگار باید مثل باران نم نم ببارد تا خاک را سیراب کند. کلمه به کلمه رسوب کند و قلب را آباد. 
تمامش را دوست داشتم و البته آخرش را بیشتر. انگار طنین هل من ناصر بعد از بستن کتاب توی گوش‌هایت می‌پیچد.

« چه کسی گفته که باطل هیچ‌وقت در دنیا قادر نخواهد بود که به حق ضربه بزند، یا موقتا آن را از بین ببرد؟ کدام قانونی این چنین می‌تواند باشد؟ آن چیزی که در قانون الهی‌ست، این است که در نهایت حق پیروز خواهد شد؛ در نهایت، باطل سرنگون خواهد شد؛ اما چه کسی گفته‌ است که در اثنای راه، باطل فرصت پیدا نخواهد کرد که حق را مورد ضربات خود قرار دهد و حتی آن را از میدان خارج کند؟ البته یک قانون دیگر هست: اگر به خاطر حق مبارزه انجام بگیرد، هیچ باطلی قادر نخواهد بود جلو بیاید. اگر مبارزه و مجاهدت بشود، خدای متعال کمک و هدایت می‌کند؛ اما اگر مجاهدت نشود، اگر بیکار بنشینیم، اگر هوشیاری به خرج ندهیم، اگر در سنگر بخوابیم، آیا باز هم دشمن نمی‌آید سنگر ما را فتح کند؟ چه کسی چنین چیزی را گفته است؟ ما باید تلاش کنیم، تا دشمن ناکام بشود. اگر ما تلاش نکردیم، دشمن کامیاب خواهد شد؛ و نستجیر بالله من ذلک.»


      

11

نرگس خالقی

نرگس خالقی

3 روز پیش

        دیلماج یعنی مترجم. 

کتاب ماجرای میرزا یوسف دیلماج است. ما کنار خسرو ناصری، محقق تاریخ نشسته‌ایم و زندگی‌نامه‌ی خودنوشت میرزا یوسف را می‌خوانیم. یک رمان تاریخی. 
میرزا از دوران ناصری تا انقلاب مشروطه زندگی پر فراز و نشیبی طی می‌کند. از قضا شخصیت دیلماج خیالی‌ست و نویسنده کاراکتر را با آسودگی بین بسیاری از حوادث مهم تاریخی آن زمان سیر می‌دهد. 
رمان قرار بوده که تحول و تغییر جامعه‌ی روشنفکر ایرانی را در قالب داستان نشان بدهد که تا حدودی موفق بوده‌ است. نویسنده بین رمان و تاریخ گیر افتاده و نه با یک رمان کامل طرف هستیم و نه یک حقیقت تاریخی. 
پرداخت ابتدایی داستان خوب بود و پرکشش. اما هرچقدر به پایان نزدیک می‌شود شتاب‌زدگی انتقال مفهوم نسبت به داستان بیشتر می‌شود و خواننده را کلافه می‌کند.
اگر به تاریخ و مهم‌تر از آن اولین مواجهه‌ی ایرانی‌ها با تمدن غرب علاقه دارید برای یکبار خواندن کتاب بدی نیست. اگر نه جذب‌تان نخواهد کرد.


      

26

        «زخم داوود» که اسم اصلی‌اش «morning in jenin» است، داستانی از زندگی سه نسل یک خانواده‌ی فلسطینی ست‌. ( حتی شاید چهار نسل)
ماجرا از روز‌های آخر صلح شروع می‌شود. از روزهای قبل از اشغال. قبل از یوم النکبة. روزهایی که انگلیس دارد فلسطین را به یهودیان تحویل می‌دهد و تا سال ۲۰۰۲ را بازگو می‌کند.
شخصیت اصلی کتاب أمل است با الف کشیده. أمل در اردوگاه چشم به جهان باز می‌کند. روز های صلح را ندیده، جنگ پشت جنگ اما کم نمی‌بیند. اسمش شد أمل با الف کشیده تا یادآور همه‌ی امیدها و آرزوها باشد. 
« بابا بهم گفت اسم من رو گذاشته أمل با صدای کشیده، چون أمل با صدای کوتاه یعنی فقط یه امید. فقط یه آرزو، یه رویا؛ اما أمــــــــــــــل با صدای کشیده یعنی همه‌ی آرزو‌ها و امیدها و رویاها.»
فراز و فرودهای زندگی أمل ( به عنوان نماد زندگی فلسطینی) داستان کتاب را پیش می‌برد.
هر اتفاق و بازه‌ی زمانی داستان می‌توانست یک کتاب مجزا باشد. اما انگار سوزان ابوالهوی خواسته تاریخ فشرده‌ی فلسطین را به مخاطب جهانی نشان دهد. 
اگر از ماجرای شروع و ادامه‌ی مسئله‌ی فلسطین اطلاع زیادی ندارید این کتاب گزینه‌ی خوبی برای شروع است.

کتاب را پیشنهاد می‌کنم؟
«بله» ولی نه « قطعا». محتوای کتاب بدون استفاده از فرم قوی اثرگذار است. اگر فقط برای دریافت یک مطلب و محتوا کتاب می‌خوانید قطعا کتاب خوبی ست‌. اما اگر ظرافت‌های ساختار متنی و لذت بردن از هنر هم هدف کتاب‌خواندن‌تان است، خیلی توصیه نمی‌کنم.
من به کتاب امتیاز ۳.۵ از ۵ می‌دهم که به خاطر فرم ضعیف کتاب است نه محتوا.
      

7

        ون‌گوگ نقاش بود. «عاشقی به سبک ون‌گوگ» اما روایت البرز است. البرز نقاش، که عاشقی پایش را به لانه‌ی سگ کشیده است. حالا وسط سگدانی نشسته و سگ پشت گوشش را لیس می‌زند. حالش بد است و به نازلی فکر می‌کند؛ به دختر اربابش که از او خواسته زاغ سیاه پدرش را چوب بزند.
کتاب را با جمع مبنایی‌ها و حلقه کتاب دهم خواندم. داستان با تعلیق خوبی شروع می‌شود. برای کشف رابطه‌ی البرز و نازلی خواننده را همراه می‌کند. اما توصیفات و فلش‌بک‌های داستان روند رسیدن به جواب را کند می‌کند. 
زمان حال داستان روزهای منتهی به انقلاب ۵۷ است. اما فلش‌بک‌ها از رضاخان و گاهی از مظفرالدین شاه هم سرچشمه می‌گیرد. 

کتاب را پیشنهاد می‌دهم؟! 
از اول، رابطه‌ام با کتاب یک حالت چگونگی بود. لذت می‌بردم و کلافه می‌شدم. این چگونگی تا پایان کتاب ماند و برای همین به امتیاز ۳ از ۵ رضایت می‌دهم.
 اگر از آن دسته کتاب‌خوان‌هایی هستید که از مسیر لذت می‌برید بخوانیدش. توصیفات و تصویرسازی‌های کتاب محشرند. نویسنده با هنرمندی حال خوب و بد شخصیت را زیرپوست خواننده جاری می‌کند. جایی از کتاب تهوع دور دلم پیچید، جایی چندشم شد و پوست مرغی شدم، جایی عشق ضربان قلبم را بالا برد و جایی تلخی تحقیر روزم را خراب کرد.
خلاصه که از آن کتاب‌هایی ست که بعضی صحنه‌هایش تا آخر عمر یادم می‌ماند.
اما اگر از آن‌هایی هستید که مقصد و هدف کتاب برای‌تان مهم است نه مسیر، سراغش نروید. حوصله تان سر می‌رود و همان وسط‌ها رهایش می‌کنید. 
راستی اگر ادب و نزاکت خط قرمزتان است هم  این کتاب گزینه‌ی خوبی برای‌تان نیست. نویسنده برای در آوردن لحن تیمسارهای زمان شاهی خط قرمزهای اخلاقی را گه گاه زیرپا می‌گذارد. 
      

12

        این دختره‌ی سبکسر مغرور و بی‌عقل: اسکارلت اوهارای تارا!

برباد رفته داستان ۱۶ سالگی تا ۲۸ سالگی این دختره. و فکر اینکه به اندازه‌ی ۱۲ سال باهاش حرص خوردم اعصابم رو متشنج می‌کنه.
اسکارلت در دوران صلح عاشق اشلی ویلکز میشه و همون صفحات ابتدایی کتاب متوجه میشه که قراره اشلی با ملانی هامیلتون دختر خاله‌ش ازدواج کنه. 
اسکارلت جنگجو، وارد تقلا و تلاش میشه تا شکست نخوره.
از طرفی جنگ شمال و جنوب آمریکا شروع میشه و دختر نازپرورده‌ی الن و جرالد با سختی های دومینوواری روبه‌رو میشه و باید پوست بندازه. 
شاید مثبت‌ترین ویژگی‌ش همین جنگجو بودنش باشه که تا صفحات آخر کتاب هم ادامه داره. و امیدوارم می‌کنه بتونم فکر کنم که تو صفحات نانوشته‌ی بعدی ورق رو برگردونه و دیگه برباد رفته نباشه. هرچند گوشه‌ی ذهنم یکی میگه امیدت سرابه.
البته کنار این جنگجو بودن حماقت های زیادی انجام میده که شاید بزرگ‌ترینش ندیدن آدم‌های خوب و حامی اطرافش باشه.
با همه‌ی اینا کی می‌تونه ادعا کنه تو زندگی‌ش از این حماقت‌ها نداشته؟! این یعنی قطعا باهاش همذات پنداری می‌کنین. هرچند اصلا دلتون نمی‌خواد شبیه‌ش باشین.

کتاب رو توصیه می کنم؟! البته! 
از صفحات زیادش نترسید، کلماتش غرق‌تون می‌کنه، باهاش حرص می‌خورین، فحش می‌دین، احساساتی می‌شین و اشک می‌ریزین. 
اینو منی میگم که با کمتر کتابی همچین رابطه‌ای می‌گیرم. 


      

44

        برناردین اوژنی دزیره کلاری.
دختری ۱۴ ساله که با بی‌خیالی‌اش و به قول خانواده‌اش بی آبرویی بزرگش مسیر زندگی خود و خانواده‌اش را عوض می‌کند. البته اگر از من بپرسند می‌گویم مسیر زندگی مردم فرانسه، سوئد و نروژ یا حتی شاید کل اروپا را عوض می‌کند. 
تأثیری که روی ناپلئون و ژان باپتیسیت داشت، و حتی ان‌جایی که تاثیری نداشت. 
انگار مجبورم به جمله‌ی پرتکرار و کلیشه‌ای :« پشت هر مرد موفق زنی موفق ایستاده» اشاره کنم. 
اما دقیق‌ترش این است: تمام حوادث تاریخ و جامعه یک رودخانه‌ی خروشان است که کف روی آبش را همه می‌بینند و تاریخ را با اسم آن‌ها می‌شناسیم. اما هویت واقعی‌اش آن زیر است. آبی که دارد می‌رود و تاثیر واقعی را روی طبیعت می‌گذارد. 
مثل ویل دورانت که اسم آن سال‌ها را « عصر ناپلئون » می‌گذارد. 
کتاب را دوست داشتم. کتاب تاریخ است و تاریخ نیست. لطافت یک رمان عاشقانه با خشکی تاریخ مخلوط شده و البته دلپذیر.
علی‌رغم تلاش بی‌پایان نویسنده برای خوب جلوه دادن ژان باپتیسیت ، با ناپلئون بیشتر همراه بودم. درون و بیرون یکی بود. نه اینکه لاف طرفداری از جمهوری بزند و برای سلطنت ملیتش را هم فراموش کند. 
در کل دزیره تجربه‌ی لذت بخشی بود. 


      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

10

        این دومین کتابی ست که از محمود می‌خوانم.
تقریبا عادت کرده‌ام که تو کتاب‌هایش دنبال ماجرا و خط سیر تحولی پررنگی نگردم.
« در حال زندگی کردن» اگر قرار بود در قالب کتاب باشد، قطعا کتاب‌های محمود  می‌بود. 
احمد محمود عجله ندارد. دنبال رسیدن به نتیجه‌ای نیست، در مواجهه  با متن هایش «بعدش چی؟» سوال خوبی نیست و اغلب هم بی جواب می‌ماند.  نویسنده فقط روایت می‌کند. روزمره ها را با حوصله توصیف می‌کند و تصویر می‌سازد.
تمام کتاب توصیفی‌ست از روزهای اول جنگ در اهواز. بدون اوج و حضیض. بدون اتفاق خاص داستانی.
ارزش کتاب برای من به‌خاطر نگاه نویی بود که از جنگ می‌دهد. روایت از مردمانی که نه حماسی بودند نه دفاع مقدسی. مردمانی که وسط هاگیر واگیر جنگ دنبال امنیت و زندگی بودند. نه انقلابی بودند نه ضد انقلاب. معمولی بودند و زندگی معمولی حداقلی را می‌خواستند. چیزی که ازشان دریغ شد. چیزی که با رفتن از شهر هم نصیب‌شان نشد.
اگر حوصله‌ی خواندن ۳۲۹ صفحه توصیف دردناک را دارید سراغش بروید. اگر دنبال داستانی هیجان انگیز و نبض‌دار می‌گردید، راضی‌تان نمی‌کند.
      

9

        عنوان کتاب همان اول موضوع را مشخص کرده‌است : نازایی
همیشه علاقه ام به بچه‌ها منحصر در خوش‌اخلاقی ها و شیرین کاری هایشان بوده و هست ، به محض بدخلقی و اسکی رفتن روی اعصاب و روان بزرگترها_ که اتفاقا خیلی هم مهارتش را دارند_ ازشان بیزار می‌شوم. با این وجود نگاهم به زن‌های نازا با غمی عمیق درآمیخته. نازایی صرفا ناتوانی از بچه داشتن نیست. درد بزرگتر خواستن و نتوانستن است. تمام مشکلات زندگی انسانی با خواستن و تلاش کردن حل می‌شود. بی‌پولی، چالش ازدواج، شغل ، روابط زناشویی و... رگه‌هایی مخلوط از جبرند و اختیار. ناباروری اما الزاما با تلاش حل نمی‌شود. بهتر بگویم کمترین تأثیر را تلاش دارد. این نقطه‌ای ست که از تمام مشکلات زندگی جداش می‌کند. 

مقدمه کتاب  همان ابتدا تیر خلاص را زد و حسابی پاگیرم کرد. جستارها‌ همه درد بودند و امید. خیلی جاهای کتاب گریه م را درآورد. بغض را چپاند تو گلوم. و خیلی جاهای دیگر به همت بلند نویسنده آفرین گفتم.  دائما می‌گفتم من اگر جای نویسنده بودم تا چندسالگی تلاش می‌کردم؟ 
گورهای بی سنگ کمترین خاصیتش دیدن بی واسطه‌ی چالش‌های یک زن نابارور است. بخوانیدش و اگر زوج ناباروری دور و برتان دیدید با ملاحظه‌ی بیشتری حرف‌ها را بیرون بریزید.
      

27

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.