مریم السادات هاشمی

تاریخ عضویت:

آذر 1403

مریم السادات هاشمی

@MaryamSadat

5 دنبال شده

22 دنبال کننده

                غباری  ز خیابان نجف 
تاریخ خوانِ دوست‌دار فلسفه 
              

یادداشت‌ها

نمایش همه
        به برخی از گروه ها افراد انقلابی و تلاش هایشان که فکر می‌کنم جای خالی یک عنصر مهم را می‌بینیم: دیدگاه تمدنی؛ این امر باعث می‌شود که اکثر برنامه ریزی های موجود کوتاه مدت و بدون توجه به نیاز های اساسی جامعه باشد این نگاه در میان مسئولین و دولت مردان ما هم کمتر به چشم می‌خورد 
گاهی دلم برای رهبری می‌سوزد، به تاریخ سخنرانی هایشان در خصوص تمدن سازی که دقت کنید رهبری مجبور بوده اند که برای کسانی که دغدغه ای برای این امر ندارند از تمدن سازی بگویند. شاید برای یک مدیر مجموعه انسانی چیزی از این سخت تر نباشد که آرمان های بزرگی داشته باشد با کارگزارانی کوته بین یا با توان اجرایی کم 
اما زمانی که خطاب به جوانان و دانشجویان گفته می‌شود امید بیشتری برای تحقق آن وجود دارد. هنوز امید هست که جوانان پا به عرصه علوم انسانی اسلامی بگذارند تا جامعه دانشگاه انسان سازی شود نه این که تک و توک انسان تراز در جامعه پیدا شود.
علوم انسانی ریل تمدن سازی ست، دین توان پاسخگویی به نیاز امروز بشر را دارد در صورتی که با ابزار های علوم انسانی بتوان امکان پاسخگویی را فراهم کرد. قلمرو دین در همه اموری ست که زمینه هدایت بشر را فراهم می‌کند اما قرار نیست ادعا کنیم تمامی نیاز های بشر به صورت مستقیم در آیات و روایات موجود است بلکه باید مبانی و اهداف آن با اسلام همخوانی داشته باشد.
هدف انقلاب ۵۷ چه بود؟ آیا تنها انقلاب اقتصادی بود که به هدف کنار زدن ثروتمندان و زدودن فقر رقم خورد؟ خیر اسناد باقی مانده از اهداف انقلابیون، همچنین حضور اقشار مختلف این را نشان نمی‌دهد. 
آیا انقلابی ضد امپریالیستی یا انقلابی معنویت خواهانه بود؟ هر دو هدف زیر مجموعه اهداف انقلاب قرار می‌گیرد اما در یک کلمه می‌توان گفت انقلاب ایران، انقلابی اسلامی بود اگر مقابله با استبداد و مقابله با استعمار و... جزو اهداف انقلاب قرار می‌گیرد به جهت ضدیت اسلام با این مسائل است.
چرا انقلاب اسلامی پیروز شده و باقی مانده است؟
انقلاب اسلامی به جهت شعار های فطری که برای همه انسان ها قابل پذیرش است و رهبری الهی با انگیزه های الهی و همبستگی مردمی پیروز شده کاهش هر کدام از این مولفه‌ها انقلاب را از مسیرش دور می‌کند.
در بخشی از کتاب به معیار های بررسی دستاورد ها همچنین دستاورد های انقلاب اسلامی پرداخته می‌شود و البته نکته جالبی در خصوص دستاوردهای معنوی گفته می‌شود این که در جهان موج ضدیت با دین و معنویت وجود داشته است حتی ایران توانسته باشد با مقاومت در برابر این موج سرعت دین‌گریزی را کاهش داده باشد رشد محسوب می‌شود اما شرایط بهتر از این تصور است این گزاره را می‌توان با افزایش مساجد و مراسمات مذهبی و گسترش فرهنگ زیارت و اعتکاف و... نسبت به دوره پهلوی نشان داد 
همچنین در بخش دستاوردها باید با توجه به موانع و شرایط موجود، تفاوت رتبه ایران در بین کشور های جهان در موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار داد.
تمدن اسلامی ممکن است؟ آیا قابلیت مدیریت در عصر جدید را دارد؟ اگر ممکن است چرا در این ۴۰ سال رقم نخورده است؟ چرا تمدن غرب از ما جلو تر است؟
امکان تمدن اسلامی را در تاریخ اسلام باید جستجو کرد که این تمدن در قرن های متمادی در قلمرو های متعدد وجود داشته، در عصر جدید هم با توجه به ثابت بودن فطرت بشر همچنین انعطاف پذیر بودن اسلام در عصر های مختلف اسلام قابلیت مدیریت را داراست. ۴۰ سال نیز مدت طولانی برای تحولات تمدنی نیست بلکه تمدن روند طولانی مدتی ست. و غرب نیز با توجه به سابقه تمدنی خود طبیعی ست که مدتی از ما جلو تر باشد اما زمانی که تمدن سازی اسلامی رخ دهد قابلیت مقابله با این تمدن را ندارد.
رشد تمدن غرب با عوامل متعددی همراه بوده است: از جمله رشد دریا نوردی و کشف قاره های متعدد و غارت اموال و به بردگی گرفتن و آواره کردن ساکنان حقیقی مناطق
کشفیات علمی و اختراعات و فناوری های مهم هم باعث این رشد بوده است که در کشور ما علم را مخالفت با علوم دینی قلمداد می‌کنند هرچند که مقایسه اسلام و مسیحیت در این موضوع امر صحیحی نیست.
اصلاحات اجتماعی در دوره رنسانس از عوامل گذار به تمدن کنونی غرب است باید به زمینه های فکری آن نیز پرداخت که تمدن غرب با نگاه مادی خود،انسان و خواسته هایش را محور جهان می‌پندارد به همین دلیل در سیایست به نظام دموکراسی و در اقتصاد به لیبرالیسم می‌رسد (این توضیحات در این کتاب نیست.)
با چشم انداز و الگویی که رهبری برای جوان تعیین می‌کنند باید تلاش مان را چند برابر کنیم تا نگاه تمدنی داشته باشیم و برنامه ریزی بلند مدت انجام دهیم و علوم مفیدی که برای تمدن سازی مهم است را کسب کنیم و امید خودسازی را فراموش نکنیم.
      

1

        تا به حال طنزی به این تلخی نخونده بودم 💔
زمانی که این کتاب را خریدم تصور می‌کردم که با یک کتاب تئوری جدی رو به رو هستم اما این کتاب زبان طنزی داشت و همراه با کاریکاتور بود و همچنین مناسب قشر جوان 
البته زبان طنز آن دلیل بر عدم اعتبار آن نیست بلکه هر نکته ای با منبع ذکر شده همچنین نویسنده، آقای کوشکی نیز از استادان با سواد دانشگاه هستند.
به خوبی داستان شکل گیری آمریکا را از به‌اصطلاح کشف آن تا برخورد با بومیان و انتقال سیاهپوستان به عنوان برده را بیان می‌کند. 
حضور آمریکا در مکزیک، فیلیپین ، ژاپن، کوبا و ویتنام و...  نشان می‌دهد که آمریکا سایه محبتش! را از هیچ کشوری دریغ نکرده در اطراف خودمان در [به قول آمریکایی ها] خاورمیانه کشوری را بی نصیب از حمله خود نگذاشته چه در ایران،چه در عراق، چه در افغانستان و پاکستان 
با این حال هیچ کشوری مثل ایران نتوانسته شاخ این غول را بشکند و بعد از جنگ جهانی فقط ایران بوده که توانسته دو بار پاسخ زورگویی های این کشور را بدهد خواندن این کتاب مخصوصاً در این زمان که آمریکا با ما وارد جنگ مستقیم شد برای شناخت دقیق سیاست آمریکا و سرانجام کشور هایی که در برابرش سر فرود آوردند بسیار لازم است.

      

1

0

        کتاب مجموعه ای از بیانات امام خمینی در سال آخر زندگی ایشان است این سال به جهت اتفاقات مهم همچنین مطرح کردن مهم ترین مباحثی که انگار امام با آن، انقلاب را برای پس از خودشان آماده می‌کردند، مهم ترین سال زندگی امام برای شناخت تفکرات ایشان است.
در این سال وقایعی از جمله پذیرش قطعنامه، برکناری منتظری از قائم مقامی رهبری و پیام ایشان به گورباچوف، فتوای ارتداد سلمان رشدی اتفاق افتاده هر کدام در نوع خود بی نظیر بوده اند و پیامی که برای هر کدام صادر شده به شدت جالب توجه است.
منشور روحانیت، منشور هنر و حکم جدید ایشان در خصوص شطرنج،ابلاغ سیاست های کلی در دوران بازسازی کشور و همچنین وصیت نامه ایشان در این کتاب آمده است.
این نامه‌ها باید ها و نباید هایی است که امام تعیین کرده اند این که هر کدام در عمل مسئولین چه طور پیش رفته نیاز به بررسی جداگانه دارد که برای هر کدام چگونه پیش رفتیم.
دو گانه هایی که در کتاب مطرح می‌شود از جمله دوگانه تجدد و تحجر، عدالت منهای معنویت و معنویت منهای عدالت راه اصلی و محور وحدت اسلام ناب را مشخص می کند.
یکی از ویژگی های گرافیکی مطلوب کتاب، حاشیه نویسی هایش بود که کار را برای مرور کتاب راحت می‌کند.
هر کدام از این نامه ها کتابی مجزا برای تحلیل های مربوط به آن می‌طلبد، البته اگر بخواهید تعداد کمی از این نامه ها را بخوانید حتماً نامه امام خمینی به گورباچوف و منشور روحانیت را بخوانید...
این کتاب گزیده جلد ۲۱ صحیفه امام است شاید دوباره با انگیزه ای که از این کتاب گرفتم خواندن صحیفه امام را از سر بگیرم و بقیه مجلدات آن را مطالعه کنم.
      

0

        در این کتاب به مفهوم و تاریخچه شرق گرایی و وجوه شرق گرایی که شامل سیاست، تمدن و هویت است می‌پردازد .
کتاب به سه بخش تقسیم می‌شود که به کشورهای کره، ژاپن و چین و تولیدات فرهنگی شان از جمله کی‌پاپ، انیمه و تیک‌تاک که تاثیرات زیادی در سطح جهانی داشته اند مربوط می شود.
کره نیز مانند چین سعی در بازسازی تمدن کنفوسیوسی دارد و رویای بازسازی گوگوریو را دنبال می کند البته آموزه های جدید کنفوسیوسی با ارزش های اقتصادی غربی جمع شده است و این ترکیب باعث ایجاد کی‌پاپ و موج کره ای شده است البته کی‌پاپ و کی‌دراما بخشی از موج فرهنگی هالیو یا موج کره ای هستند.
یکی از ویژگی های موج کره ای، نشان دادن جامعه آرمانی از این کشور است که به خوبی توانسته دیدگاه ها را نسبت به این کشور به سمت مثبت تغییر دهد آن هم درمورد کره جنوبی که اختلاف شدید طبقاتی و آمار بالای خودکشی دارد  این دقیقاً تفاوتی است که بین سینمای ایران و تولیدات کره وجود دارد در سینمای ایران نه تنها نکات مثبت جامعه ایران را نشان نمی‌دهد بلکه به جای واقع نمایی به سیاه‌نمایی جامعه ای ایران می‌پردازد.

  پس از سرخوردگی ژاپن در جنگ جهانی، سینما و انیمیشن ژاپن رشد چشم گیری کرد، هرچند که این اعتقاد وجود دارد که انیمه ها فضای صلح و دوری از سیاست را ترویج می‌کنند اما آن ها نیز استفاده سیاسی دارند همان طور که در جریان شلوغی های ۱۴۰۱ دیالوگ های انیمه هایی مثل حمله به تایتان و ناروتو بازنشر می‌شد. باوجود این که در فرهنگ ما عناصر فعال کننده به سمت اعتراض و عدالت خواهی به میزان کافی هست و احتیاجی به عناصر خارج از فرهنگ مان برای بازگرداندن عدالت خواهی نداریم می‌توان انیمه و مانگا را نتیجه تلفیق سنت و مدرنیته دانست 
در آخر می‌رسیم به چین و پلتفرم هایش که زندگی روزمره مردم جهان را به خود عادت داده است. پلتفرمی که در کتاب به تفضیل درباره آن صحبت شده است تیک تاک است که با وجود فیلتر دو طرفه آن در ایران کمتر از دیگر پلتفرم ها مورد استفاده است اما در معادلات سیاسی جهان بسیار تاثیر گذار است.
 یکی از مسائلی که در خصوص فرهنگ شرقی وجود دارد این است که از بعضی جهات شباهت فرهنگی وجود دارد که مقاومت ایرانیان را در پذیرش این فرهنگ می‌شکند هرچند که این فرهنگ به شدت مانند غرب اومانیستی شده و در حوزه اقتصادی نیز نئولیبرالیسم در آن حاکم است . باید توجه داشته باشیم ایران با شرق تعامل دارد ولی قصد شرقی شدن و بهره گیری از فرهنگ شرقی را ندارد
لازم است برای مقابله با موج شرق گرایی صنایع فرهنگی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی در حوزه های انیمیشن و موسیقی و... گسترش دادو همین طور آرمان‌شهر ایرانی را که برگرفته از دیدگاه دینی ست به مخاطب نشان داد.

      

3

        پس از این کتاب جور دیگری آقا روح‌الله را دوست داشتم، مثل تغییر احساسم به پیامبر اسلام بعد از محمد رسول اللهِ مجید مجیدی؛ واقعا هیچ چیز به اندازه هنر، چه داستان و رمان چه فیلم و موسیقی چنین تاثیری بر عواطف و احساسات انسان ندارد، به همین دلیل است که رهبری می‌گویند که کاش امثال رومن رولان داشتیم که درباره بزرگان مان می‌نوشت.
نادر ابراهیمی شخص عجیبی ست نویسنده دیگری را نمی‌شناسم که تا این حد عقل و احساس،فلسفه و عرفان و تاریخ و حکمت را در هم آمیخته باشد؛ مسئله فلسفی شرور که با آن وجود خدا نفی می‌شود به شیوه ای شاعرانه پاسخ داده شده و تا حدی فکر و عاطفه انسان را همزمان درگیر می‌کند که گمان نمی‌کنم کسی پس از آن این سوال در ذهنش باقی بماند.
کتاب صوتی آن را به صدای آقای وحید یامین پور در طاقچه با عمق جان شنیدم، قلم یامین پور هم به شدت تحت تأثیر نادر ابراهیمی ست و احساس می‌کنم صدای او بهترین صدایی ست که با آن می‌توان آثار نادر ابراهیمی را شنید.
البته این کتاب صوتی الان در طاقچه دردسترس نیست.
      

2

        هرچند که محتوای کتاب مطلوب بود اما انسجام کافی برای این موضوع را نداشت پرسش و پاسخ ها از اصل کتاب جذاب تر بود.
چه نیازی ست به مذهب؟ آیا عقل و وجدان به تنهایی برای زندگی سالم انسان کافی نیست؟ (در این کتاب به صورت دقیفی به سوال جواب داده نشده)

برای حرکت صحیح در یک مکتب نیاز به عامل بازدارنده و پیش‌رونده‌ای داریم که هر کدام از آن ها مانند گاز و ترمز مسیر هستند اگر یکی از این دو در سیستمی نباشد یا حرکتی اتفاق نمی‌افتد یا دچار انحراف از مسیر می‌شود 
عوامل طغیان و خارج شدن از مسیر چه چیز هایی هستند و اسلام چه راهکاری را برای آن در نظر گرفته است؟غرور، حس بی‌نیازی، حس ناامیدی و یأس از عوامل طغیان اند.
انسان وقتی جایگاهش را درمقابل خالق بداند جایی برای غرور باقی نمی‌ماند؛ دین هدف را جایی قرار می‌دهد که انسان هیچگاه احساس بی‌نیازی نکند و همیشه جایی برای رشد داشته باشد، دقیق تر این که هر چه بیشتر در مسیر قدم می‌زند بیشتر فاصله خود با هدف نهایی که رسیدن به بی‌نهایت است را متوجه می‌شود.
یاس و ناامیدی باعث می‌شود که انسان احساس کند که حال که از مسیر الهی دور شدم چه یک وجب چه صد وجب! اما اسلام برای این فکر ترمزی قرار داده که این ترمز توبه و شفاعت است.
عوامل پیشرونده ای که اسلام در نظر گرفته هدف و عشق است که انسان را به حرکت در مسیر وامی‌دارد.
      

2

        نام برخی از گروه هایی که در کتاب مطرح شده بود ممکن است به گوش خیلی از افراد نرسیده باشد. 

جریان های سیاسی ایران را به ۶ دسته تقسیم می‌کند: 
۱- اسلامی 
مفصل ترین بخش کتاب است که به آن نمی‌پردازم  این قسمت از کتاب نمی‌تواند دیدگاه دقیقی از جریانات سیاسی ایران به مخاطب بدهد چون سیستم سیاسی ایران چندان بر اساس ساختار حزبی مرسوم نیست (صرف نظر از خوب یا بد بودن ساختار حزبی) و ممکن است یک نفر خودش را در یک جریان بداند اما رفتار هایش متناسب با آن جریان نباشد به خصوص در جریان هایی که به نام اسلام هستند.
 با معرفی هر حزب یا جریان قسمتی از مرام نامه که از عناوین کلی استفاده می‌کند آورده است اما به دلیل این که تعریفی از دیدگاه هر جریان آورده نشده ممکن است مرام نامه ها با هم شباهت داشته باشند اما مرام و رفتار حزب ها هیچ شباهتی با هم نداشته باشند.

۲- سلطنت طلب 
مبانی فکری آن از مفاهیمی چون شاه‌محوری، باستان گرایی و ناسیونالیسم، سکولاریسم، غرب‌گرایی تشکیل می‌دهد.

۳- مارکسیستی 
این جریان خود دارای انشعاباتی ست: 
1️⃣ مارکسیسم- لنینیسم 
2️⃣ مارکسیسم- مائوئیسم یا مارکسیسم چینی
 که توجه زیادی به طبقه دهقانان دارد
3️⃣چپ نو  
که هم با سرمایه داری تضاد داشته هم گرایشات ضد شوروی داشته

4️⃣ گورباچوفیسم 
و...
مبانی فکری این جریانات : نفی خدا و عالم غیب، نفی مالکیت خصوصی، زندگی اشتراکی و نفی خانواده، زیر بنا بودن اقتصاد است.
گروه های مارکسیستی ایران: نیز حزب توده (چپ قدیم) گروه های پژاک، کومله، سازمان فداییان خلق، حزب دموکرات کردستان و سازمان پیکار هستند.

۴- ملی‌گرای لیبرال 
مبانی فکری این جریانات: تفاخر ملی. باستان ستایی، بیگانه ستیزی و سکولاریسم است برخی از این جریانات اعتقاد به نظام شاهنشاهی دارند با این تفاوت که شاه باید سلطنت کند نه حکومت.
گروه ها و احزاب این جریان: جبهه ملی، ملی مذهبی ها (نهضت خداپرستان سوسیالیست، جاما، ایران فردا)

۵- التقاطی 
التقاط اسلام و مارکسیسم که حاصل آن نهضت آزادی و مجاهدین خلق هستند
التقاط ناسیونالیسم و مارکسیسم که حزب سوم و طرفداران خلیل ملکی اند.
التقاط اسلام، ناسیونالیسم و لیبرالیسم 

۶- روشنفکری 
در ایران نمی‌توان تعریف دقیقی برای واژه روشنفکری پیدا کرد اما در کل جریان روشنفکری را می‌توان به ۴ دسته تقسیم کرد: 
الف) روشنفکر صحیح دینی
ب) روشنفکری التقاطی دینی
ج) جریان روشنفکری لائیک و سکولار 
د) جریان روشنفکری الحادی
تفضیل این جریانات به خصوص درمورد شریعتی و دیدگاه اسلام منهای روحانیت او را در کتاب مطالعه کنید.
      

1

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

لیست‌ها

نمایش همه

12

بریده‌های کتاب

نمایش همه

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.