شادی حسینی

شادی حسینی

@Kayden_Vinistos

69 دنبال شده

135 دنبال کننده

                کنار مشتی خاک 
در دوردست خودم ، تنها نشسته ام و کتاب می‌خوانم 

https://rubika.ir/Golshifteh_ara
              

یادداشت‌ها

        به نام خدا 
تقریبا یک ماه از تموم شدن مجموعه ی خردم کن (تمامی جلد ها) 
که سه یا چهار ماه درگیرش بودم میگذرد و بالاخره تصمیم گرفتم یادداشتش را بنویسم ::

خب باید بگم تعریف های بوک بلاگر ها ،کلیپ های اینستاگرام و پینترست مرا جذب این کتاب کرد. من هم شروع کردم به خواندنش

و واقعا این مجموعه به قدری  که پینترست و بوک بلاگر ها می گویند جذاب نیست و آنقدر ها هم شاهکارانه نوشته نشده که یکسری ها میگویند .. ، بهترین بخش این مجموعه جلد های ابتدایی (جلد یک و دو) هستند که با خودت فکر می‌کنی یعنی در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد؟  شخصیت های جدید چه کسانی هستند؟ آیا فلان شخصیت ، فلان کار را خواهد کرد ؟ آیا این روند داستانی در جلد های دیگر هم ادامه دارد ؟ و بعد وقتی میروی سراغ جلد های بعدی تازه می فهمی چه رکبی خوردی تازه میفهمی که این قسمت کتاب را در فلان فیلم دیده ای و چنین اتفاقی را قبلا در کتاب دیگری مشاهده کرده ای و تازه میفهمی که یک کلیشه خوانده ای و امان از وقت هایی که سر این مجموعه تلف شد و دریغ از یک جرعه خلاقیت از جانب نویسنده😞
بار ها شنیده ام که میگویند این کتاب بسیار سلیقه ای است . بله  هست . اما تا جایی که من دیده ام و شنیده ام نود درصد کسانی که جذب این مجموعه شده اند . اکثرا یا حد اکثر ۵۰تا کتاب خوانده اند یا با شاهکار های علمی تخیلی / فانتزی آشنا نیستند یا اینکه بسیار عاشق رمنس و صحنه های عاشقانه هستند که از این کتاب می بارد.. و باید بگویم تنها نکته ی مثبت این کتاب برای من شخصیت پردازی درست و بجا و دلپسندش بود که در مقابل آن شخصیت سازی و فضاسازی  اش بسیار متزلزل و بر پایه ی کلیشه بود 
از دیگر نکات منفی کتاب میتوان به روند کند در بسیاری از بخش های کتاب اشاره کرد به طوری که نویسنده سه یا چهار صفحه را وقف شرح زمان ، مکان و احساسات درونی شخصیت در یک موقعیت می کرد.
خلاصه که این مجموعه فقط به درد کسایی میخوره که فیلم های ترکیه ای رو دوست دارن (از همون فیلم هایی که آخرش همه باهم فامیل میشن و همه چیز به خوبی و خوشی تموم میشه) چون این کتاب هم دست کمی ازش نداره فقط کمی چاشنی آخرالزمانی و ابر قدرتی بهش اضافه شده 

((در ضمن این امتاز برای کل مجموعه است نه جلد اول))
      

49

        خب راستش رو بخواهید کتاب قشنگی بود 
کتابی سرشار از امید و تلاش برای نجات دنیا که تصویری از آینده ای نه چندان دور را به رخمان می کشد 
ایده ی کلی داستان ایده جدیدی نبود اما آن فضای ایرانیزه شده در باب داستان تازگی خاصی داشت قلم نویسنده روان بود و بسیار تأثیر گذار .. شخصیت  پردازی خوبی داشت اما شاید شخصیت سازی آن باز هم جای کار داشته باشد فضا سازی خوبی هم داشت اما نیازمند خلاقیت بیشتری بود 
در دل همه وقایع داستان و زیبایی هایش یک نکته منفی وجود داشت آن هم تأکید نویسنده بر اغراق بود که  در تمامی داستان میشد شعارهایی از قبیل :ما خوبیم و آنها(کشورهای اروپایی وآمریکایی)خوب نیستند ؛ما میدانیم و آنها نمی دانند ؛ما بلدیم و آنها بلد نیستند و... را در یافت که البته با توجه به محتوای داستان و ایرانی بودن نویسنده شاید بتوان آن را عادی جلوه داد اما برای من کمی آزاردهنده و رو مخ بود همین باعث شد امتیاز من به آن به جای پنج از پنج ،۴/۵ از پنج باشد
راستی .... گول جلد کتاب را نخوریدچون بیماریی که در کتاب ذکر شده به هیچ وجه بازامبی مرتبط نیست و در اینجا هم با اغراق طراح جلد رو به رو هستیم💔 🤣

      

25

        اَلساندرا استاثوس (شخصیت اصلی داستان)یک دختر تنهاست که تشنه ی قدرت و توجه است .. و برای بدست آوردن قدرت وارد، مسیری میشود که حتی ممکن است در این راه جانش را از دست بدهد 
این کتاب یه کتاب فانتزی با چاشنی عشق و معماست  که یه وایب عاشقانه ی سلطنتی میده 
فضاسازی کتاب فوق العاده است و شخصیت پردازیش دست کمی از اون نداره . توضیح لباس ها ، جواهرات و مکان های کتاب خیلی بود بطوری که وقتی در حال خواندن کتاب هستی خودت رو در اون موقعیت حس کنی و همین طور دنیای فانتزی و جادویی جذابی داره 

 اما بهتر است بر نکات منفی کتاب هم گذری کنیم :
بنظرم نویسنده میتونست در انتخاب راوی داستان هوشمندانه تر عمل کنه و همش روی شخصیت اول متمرکز نشه تا خواننده بتونه  افکار درونی بقیه شخصیت ها رو هم درک کنه و بهتر با اون ها ارتباط بگیره 
نویسنده توی بعضی از قسمت های کتاب خیلی خوب کار رو در می آورد اما بعضی جاها آدم احساس میکرد که نویسنده فقط میخواد یه چیزی سر هم کنه بره 
بعضی معما ها و چالش های کتاب خیلی جذاب بود نه تنها خودشون بلکه روش حلشون هم خیلی جذاب بود اما نویسنده در حل کردن بعضی معما ها خیلی ضعیف عمل کرد و چالش هایی رو که ذهن خواننده رو خیلی به خودش درگیر میکرد رو به تکراری ترین و پیش پا افتاده ترین راه حل های ممکن حل میکرد 
و آخرین نکته هم مربوط به بخش پایانی کتاب میشه : کتاب پایان خوبی داشت اما با کمی خلا قیت بهتر از این هم میشد 
و در نهایت امتیاز من به این کتاب چیزی بین ۳٫۵ تا ۴ از ۵ است 
      

18

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

لیست‌ها

محاکمه با نقد و تفسیر: محاکمه - قصر - گمشدهمسخ و درباره مسخمرشد و مارگاریتا

رئالیسم

21 کتاب

در نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم توسعه‌ و ترویج دانش در فرهنگ جوامع اروپایی تغییرات زیادی به وجود آورد و همین موضوع رمان را بین مردم محبوب‌تر کرد. با گسترش و محبوبیت پیدا کردن آثار مکتوب مثل رمان، فرصتی برای سبک رئالیسم پدید آمد و بیشتر در دسترس مردم عادی جامعه قرار گرفت. از طرفی دیگر یکی از بهترین سبک‌ها برای انتقال پیام به طبقات متوسط، کارگر و فرودست جامعه رئالیسم بود که در بافت و ساختار خود هیچ پیچیدگی نداشت و شخصیت‌ها شباهت زیادی به مردم عادی داشتند. بنابراین رئالیسم به بهترین بستر ممکن برای ایجاد حرکت‌های اجتماعی و آگاهی‌بخشی تبدیل شد. شاخه‌های مختلف رئالیسم  رئالیسم در دنیای ادبیات کاملا پویا بود و شش شاخه از آن منشعب شد که هر یک داستان‌های ماندگار زیادی را به گنجینه‌ی ادبیات جهان اضافه کردند: رئالیسم جادویی دنیای واقعی در رئالیسم جادویی یک دنیای پر از جادو و سرزندگی است. در واقع دنیای واقعی در داستان‌های این سبک همان دنیای واقعی است که ما در آن زندگی می‌کنیم (با همان قواعد منطقی و همان انسان‌های معمولی)، اما عنصر جادو در آن به شدت پررنگ است و این عنصر داستان را از مدار منطقی خارج نمی‌کند. گابریل گارسیا مارکز یکی از شاخص‌ترین نویسندگان رئالیسم جادویی است که آثار مشهوری مثل رمان صد سال تنهایی، پاییز پدرسالار، عشق در زمان وبا، ساعت شوم و… را خلق کرده است البته ممکن است که رئالیسم جادویی با سورئالیسم اشتباه گرفته شود. باید این نکته را در نظر داشت که سورئالیسم قواعد و قوانین منطقی جهان ما را ندارد و دنیایی که در آن ساخته می‌شود، دنیایی جدید با قواعد و قوانین منحصر به خودش است. مرشد و مارگاریتا از بولگاکف، مسخ، قصر و محاکمه از کافکا، زن در ریگ روان از کوبو آبه، پرنده‌ی کوکی، شهر گربه‌ها و ۱Q۸۴ از موراکامی از بهترین آثار ادبی سورئال هستند. ((گذری کنیم بر شباهت ، تفاوت و ارتباط رئالیسم و ناتورالیسم سبک رئالیسم با ناتورالیسم شباهت‌های بسیاری دارد و اغلب افراد این دو را با هم اشتباه می‌گیرند که البته حق هم دارند. چرا که ناتورالیسم یکی از سبک‌هایی است که از دل رئالیسم خلق شد و به نوعی رئالیسم مادر ناتورالیسم به شمار می‌رود. ناتورالیسم در اواخر قرن نوزدهم درست پس از جار و جنجالی که نظریات چارلز داروین به پا کرد، سر از ادبیات درآورد. امیل زولا (نویسنده‌ی آثار ارزشمندی مثل ژرمینال، پول و زندگی، سایه‌های شب و شاهکار) و ویلیام فاکنر (خالق آثار پراهمیتی مثل خشم و هیاهو، تابستان طولانی، سرخپوست می‌رود و…) از جمله نویسندگان موجه و مشهور ناتورالیست هستند)) رئالیسم اجتماعی  نویسندگان آثار رئالیسم اجتماعی به زندگی واقعی طبقه‌ی کارگر دقت و توجه ویژه‌ای دارند و در آثارشان این موضوعات را دقیقا مطابق با واقعیت به نمایش می‌گذارند. بینوایان از ویکتور هوگو یکی از بهترین داستان‌های رئال اجتماعی در جهان است. ناتورالیسم یا طبیعت‌گرایی  داستان‌های ناتورالیستی تحت تاثیر نظریات داروینی نوشته شدند. امیل زولا و ویلیام فاکنر از مهم‌ترین نویسندگان طبیعت‌گرا هستند.  رئالیسم روانشناختی آثار ادبی که در دسته‌ی رئالیسم روانشناختی گنجانده می‌شوند به دنیای درونی شخصیت‌های واقعی پا می‌گذارند و روان شخصیت‌های عادی جامعه را بررسی می‌کنند. رمان‌های ابله، شب‌های روشن، جنایت و مکافات، قمارباز و… از فئودور داستایفسکی بهترین و شاخص‌ترین آثار رئالیستی روانشناختی هستند.  رئالیسم سینک ظرفشویی آشپزخانه  رئالیسم سینک ظرفشویی آشپزخانه یک جنبش فرهنگی بود که در انگلستان شکل گرفت و بیشتر از اینکه در ادبیات حضور داشته باشد، از تئاترها و سریال‌های تلویزیونی سردرآورد. در این جنبش فرهنگی به مسائل و زندگی روزمره‌ی طبقات متوسط و پایین‌تر از نظر اقتصادی پرداخته می‌شد و موضوعات زیادی مثل سبک لباس پوشیدن، نوع خانه، تفریحات و روابط را دربرمی‌گرفت. رئالیسم سوسیالیستی  نویسندگان این شاخه از رئالیسم عموما مارکسیست‌‌ها بودند و هدف‌ آنها از نوشتن داستان آگاهی دادن به طبقات کارگر بود. آنها در آثارشان به دنبال بازتاب دادن سختی‌ها و فشارهایی بود که مردم این طبقه از جامعه تحمل می‌کردند و با جدیت برای برابری و آزادی تلاش می‌کردند. غلامحسین ساعدی، صادق چوبک، علی اشرف درویشیان و احمد محمود از بهترین نویسندگان ایرانی این سبک هستند.  ویژگی‌های رئالیسم در ادبیات  رئالیسم هم مثل هر مکتب دیگری قواعد و اصول دارد و برای اینکه یک اثر ادبی رئال شناخته شود، باید این قواعد و اصول را رعایت کرده باشد: داستان تصویری نزدیک، قابل درک و پر از جزئیات از واقعیت ارائه می‌دهد.  داستان به واقعیت شباهت زیادی دارد.  شخصیت‌های زنده و واقعی نسبت به پلات و وقایع اهمیت بیشتری دارند.  شخصیت‌های داستان در عین اینکه پیچیده هستند و هدفی را دنبال می‌کنند، باید واقعی باشند. شخصیت‌های داستان متعلق به طبقه‌ی اجتماعی متوسط و فرودست جامعه با وضعیت اقتصادی معمولی یا فقیر هستند. وقایع داستان باید منطقی باشند و ترتیب وقایع باید با عقل جور دربیایند. وقایع یا چینش آنها ابدا نباید احساسی یا فراواقعی باشد. شخصیت‌ها الگوی زبانی طبیعی دارند و مردم عادی جامعه دیالوگ‌های آن‌ها را به راحتی می‌فهمند. زبان فاخر، شاعرانه یا ادیبانه در داستان رئال جایی ندارد. راوی کاملا خنثی و بدون هیچ دیدگاهی داستان را روایت می‌کند. شقایق ابراهیم زاده دوست عزیز هدف از انتشار این لیست آشنایی کمی با رئالیسیم بود و امیدوارم تونسته باشم کمک کوچکی به شما در انتخاب این رئال های جذاب کرده باشم با تشکر

168

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.