امیرعباس شاهسواری

امیرعباس شاهسواری

بلاگر
@amirabbasshahsavarii

172 دنبال شده

186 دنبال کننده

            یک فروند کتاب باز و کمی  اهل قلم  و‌  اپسیلونی   تفکر و سر سوزن ذوقی
          
کانال ایتا neveshtanijat

یادداشت‌ها

نمایش همه
        یک کتاب جذاب علمی و ادبی که از خواندن اش، اصلا و ابدا خسته نشدم. با اینکه موضوع این کتاب یعنی حلزون، اصلا و ابدا دغدغه من نبود، کتاب درباره ی خانمی است که مریضی بدی می گیرد و مجبور است مدت طولانی دراز بکشد و به حرکت حلزون اش نگاه کند، کتاب دربردارنده رنج و محنت بیماری به همراه مشاهده حلزون است، مشاهده ای بسیار قوی که آدم را یاد مشاهدات ارسطو و ثبت جزئیات حیوانات می اندازد، نویسنده همچون یک خانوار شناس به یک حلزون می نگرد و حالات خود را به هنگام مشاهده ارسطو توصیف می کند، کتاب واقعا شاهکار است و فوق العاده است.
۲ نکته پس از خواندن این کتاب به ذهنم رسید، اول فقر محبتی و زندگی عاطفی یک فرد در جهان مدرن و متجدد غرب، کسی که باید پس از بیماری از حمایت همسر و فرزندان و دوستان و خانواده خود بنویسد، آنقدر تنها است که روزها و شب های خود را با حلزون می گذراند، و چیزی که عوض دارد گله ندارد کسی که نهایت رفاهی که در غرب می گذرد را می خواهد، به تللازم، تنهایی نیز نصیب او می شود(رجوع کنید به صحبت های محسن رنانی در آبان ۱۴۰۰ با عنوان اینکه چرا مهاجرت نکنیم، این آدم تئوریسین توسعه است و به شدت آرزوی سوئد شدن ایران را دارد، اما در این سخنرانی به این نکته اشاره می کند که زندگی ایرانی ها جمعی است و وقتی شما زمین‌بخورید و یا ورشکسته شوید یا بیماری سختی بگیرید، خانواده و دوستان به کمک شما می آیند اما وقتی مهاجرت می کنید،‌آنجا اینطور نیست)
نکته دوم این است که آنها راجع به چه موضوعات دم دستی و به ظاهر ساده ای، چطور قلم زنی می کنند و کارهایشان با پرداخت های عالی، فضا سازی درست و شخصیت پردازی مناسب و پژوهش‌های عمیق و طولانی همراه است .اما ما برای سوژه های والا و متعالی خود، کمترین پرداخت و قلم زنی نامناسب و پژوهش ناکافی داریم

به راستی چرااا؟!
      

8

        یک کتاب عالی، البته در بازار نیست، کتاب کشکولی است و مربوط به دوران صفویه است.سید نعمت الله، شاگرد  علامه مجلسی دوم است(صاحب بحارالانوار) این کتاب به زبان عربی است و حالت جنگ مانند و کشکول مانند دارد، دیدم  که عزیزی زیر این کتاب پست نوشته که کشکول ها سند ندارند و نویسنده الابختکی نوشته است 
در صورتی که تنها سند آن را ذکر نمی کنند وگرنه کسی اگر اندکی سید نعمت الله، شیخ بهایی، سید احمد شبیری زنجانی، سید عباس حسینی کاشانی، علی پناه اشتهاردی و ...که کشکول نوشته اند را بشناسد چنین درباره آنها نمی گوید، لااقل من می گویم بی سندهای آنها از رفرنس های مقالات اساتید معتبر، معتبر تر است. 

رجوع کنید به ((پیام آیت الله خامنه ای برای کنگره سید نعمت الله جزایری)) 
این کتاب به علت داستانک های اروتیکی که دارد در بازار یا نیست یا سانسور شده است، ترجمه زمان قاجار آن موجود است در سایت آرچیو دات او آر جی . و خیلی توی هم نوشته و ویراستاری در حد صفر
حتی از نوشته های من بدتر، اما می ارزه (به قول آقای قرائتی)
چون گاهی چنان با بعضی از داستان هایش می خندید که کانال های تلگرامی و توییتری را باید حذف کنید!

      

5

        پارسال دوره ای گذاشته بود موسسه نفحات، یک کارگاه پاییزه فلسفه هنر، اساتیدی از فلسفه اسلامی و فلسفه هنر و ...از امنی نژاد و رجبی دوانی(هنر نه تاریخ) و دکتر سید رضی موسوی گیلانی و ...
دکتر سید رضی به دلم چسبید و امسال بعد از فر خوردن بین چند کتاب زیبایی شناسی و فلسفه هنر که هر کدام برایم  مثل خواندن دائو دجینگ به زبان چینی بود، گنگ و ادراک نشدنی و ...البته هر از گاهی هم می فهمیدم ولی آمپر لذت فهم را آنچنان بالا نمی برد که با صدای انکار الاصواتم از حلقوم مبارکم فریاد 
این الملوک و این ابنا الملوک سر بدهم و آنقدر هم همت و حوصله نداشتم که نتیجه مداقه نهایی ام، فریاد اورکا اورکا باشد و از وان حمام لخت به در بیایم و داد بزنم، اصلا حمام کوچکمان وان ندارد!

                                                        ###
امسال شماره دکتر سید رضی را گیر آوردم و تماس گرفتم و خواستم برای این طفل هنردوست و فلسفه دوست، یک کتاب با چرخ های کمکی توصیه کند که ایشان فلسفه هنر نوئل کارول و دانشنامه زیبایی بوریس گات را معرفی نمودند، خوشی پیدا کردن اولین نیمه گمشده ام، تنها چند ساعت دوام داشت .چون بعد از سر کارم به مجتمع ناشران رفتم و بعد از قیافه ام مثل بستنی عروسکی آب شده شد، البته از همان اول اسم عروسک روی ما زیادی بود، عروسک واقعی باربی بود و من حاصل  ریخته شدن دو قطره کاکائو روی یک کف دست وانیل و ثعلب بودم که پول داده بودم و کاکائو مصنوعی روی سرم کاشته بودم، با همان قیافه ی ثعلبی ام ، وقتی خانم اطلاعات مجتمع ناشران گفت این کتاب را نداریم و بعد گفتم از این نشر، گفت هیچ نداریم، آنجا قیافه ام شده بود مثل بستنی سوهانی یا بستنی انبه با تکه های انبه، خلاصه حساب کار دستم آمد این کتاب  به این سادگی گیر نمی آید
                                                          ###

خلاصه چشمتان روز بد نبیند به چند دانشجوی فلسفه هنر و ادیان و ...سپردیم که از دانشگاه ادیان برایمان این کتاب را بگیرند 
که هرکدام مشکلی پیش می آمد برایش، یکی فارغ التحصیل شده بود، یکی تب بوسنی و هرزگووین گرفت و یکی ریغ رحمت را تزریق کرد.
خلاصه هر کاری کردیم 
گیرمان نمی آمد تا اینکه رو زدیم به کسی که تازه با او آشنا شده بودم و برایم گرفت، بوریس گات مرجع بود و نمی شد بیاوری اش ولی مخ نوئل کارول  را زده بود که دو هفته با من سر کند 

                                                    ###
چیه حتما توقع دارید که خلاصه کتاب را هم بنویسم :-))

      

24

        کتاب به دو قسمت تقسیم میشه 
قسمت اول توصیفات پروست هستش از کودکی اش و زیست اش با کتاب و قسمت دوم هم توصیفاتی است همراه با تحلیل هایی اگزیستانس از کتاب و کتابخوانی که نه کتابخوانی زیاد را نفی می کند و نه کتابخوانی را !این کتاب کوتاه صد صفحه ای، در واقع جستاری است که پروست برای کتاب یکی از دوستانش نوشته بود و بعدها خود تبدیل به کتاب شد .بیش از همه چیز توصیف دقیق پروست از وقایع و اتفاقات و اجسام ‌ و افراد و افعال کودکی اش، حیرت برانگیز است .شنیده ام که در اواخر عمر از هوشنگ ابتهاج پرسیده اند که این همه با ادبیات و شعر مانوس بوده ای چه دستاوردی برای تو داشته؟ و او جواب داده است که هر چیز را که احساس کنم می توانم توصیف کنم و این واقعا توانایی ای است که خدا به بهترین نحو به پروست عطا کرده و شاهد بر این مدعا، رمان در جست و جوی زمان از دست رفته از او است که هفت جلد است!و دیگر موهبت خدادای پروست، فیلسوف بودن او است .نوشته های او تنها محاکات و تقلید از طبیعت نیست، او در پس توصیفات دقیق خود، خواهان رساندن مفهومی ژرف به شما است البته همچون دیگر فرانسوی زبانان ثقیل می نویسد یا بهتر بگویم مترجم خوب برای آثارشان، سخت گیر می آید 
در هر صورت انتخاب بدی نیست برای یک شب بلند پاییزی 
زیرا که امشب ما را از غروب تا به الان  که منتظر بازی لیورپول _ استون ویلا هستم را پروستی کرد و یک جرعه این مه نیمه ناب 
را سر کشیدم
      

22

        اگر مترجم بودم و کلاس مترجمی می گذاشتم 
حتما این کتاب را به عنوان یک ترجمه بد می آوردم که هنرجویانم بخوانند .....جستار اول که مترجم محترم نوشته 
بیشتر شبیه کلماتی است که در روز روشن کنارهم بگذارید کنارهم
وکلماتی که سالها در زندان انفرادی مغز بوده اند و سالها نور ندیده اند و وقتی بیرون آمدند از شدت نور به یکدیگر خوردند و توالی این تصادفات متوالی کلمات در بزرگراه ورودی مغز مترجم، نه یک سیر مشخص دارد و نه روایتی معنا دار
خلاصه جستار مترجم به یک شوخی شبیه است و سه جستار بعدی آنقدر  بد ترجمه شده که گمان می کنید این جستارها را یک فردی در  اولین سال اختراع گوگل ترنسلیت ترجمه کرده 
که معتقدم اگر به گوگل ترنسلیت می داد، بهتر ترجمه می کرد


اما از حق نگذریم،قطع و اندازه کتاب بسیار خوش دست است و نشانک کتاب که عکسی است از مردی قلیانی در تاریخ،  ابتکاری جالب است که هم اندازه کتاب است، استفاده از فرمت پاکت سیگار برای اندازه کتاب و عنوان جستارهای دود آلود و همینطور ایده جمع کردن جستارهای سیگار کنارهم، همه و همه کارهای خلاقانه و بدیعی بود که با ترجمه بد،گند خورد متاسفانه به انتظارم

پ.ن: حتما قبل از خرید کتاب چند صفحه از ترجمه را بخوانید 
خصوصا اگر کتاب بدیع و نو است و کسی پای آن نظر ننوشته
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

5

        چرا باید کتاب (( اسراییلی که من دیدم نه صلح، نه حرف اضافه )) را خواند 
پس از گذشت ۴۶ سال از انقلاب اسلامی که مسئله فلسطین جز اصلی ترین مسائل آن بوده،روز به روز بر اهمیت اش افزوده می شود.خصوصا بعد از عملیات غرورآفرین هفت اکتبر توسط نیروهای حماس،در این ۴۶ سال اما این مسئله اصلی جمهوری اسلامی در لایه هایی وارد نشد .لایه ای به اسم آموزش و پرورش،لایه ای که در تمام دنیا هزینه های گزافی بابت آموزش به فرزندان کشور خود پرداخت می شود که در راستای راهبرد سیاسی کشور خود، رشد و نمو کنند .اما در ایران لایه آموزشی انگار بی طرف به کلان مسائل جمهوری اسلامی، خود را کنار کشیده است .درس هایی که در ۱۲ سال به دانش آموزان داده می شود ناظر به اهداف جمهوری اسلامی جلو نمی رود .مثلاً درس جغرافیا،انگار همان درس جغرافیای زمان طاغوت است که تنها آمار و ارقام سرشماری های جمعیت آن به روز می شود.اطلاعاتی که دانش آموزان با یک جستجوی کوتاه در اینترنت می توانند به دست بیاورند، اما جای جغرافیای سیاسی متناظر با اهداف انقلاب اسلامی خالی است .مثلاً چرا نباید نقشه غرب آسیا را در این درس بیشتر مورد توجه قرار داد، یا اینکه دانش آموز، نقشه فلسطین و کشورهای اطراف اش را با جزییات به خاطر بسپارد و درباره ی فلسطین اطلاعات بیشتری کسب کند 

                                                         ***
اما کتابی که میخواهم معرفی کنم یک سفرنامه منحصر به فرد است که تا حدودی این خلا لایه آموزشی را در می کند .و اگر نظر دکتر محمدجوادفر، رئیس مرکز مطالعات سفرنامه را قبول کنیم مبنی بر اینکه سفرنامه یک چهار راه است.چهار راهی بین علوم اجتماعی و تاریخ و ادبیات و جغرافیا، پس نه تنها در جغرافیا بلکه در سه درس دیگر نیز این کم کاری را پوشش می دهد .
                                                                   ***
عاطف حزین خبرنگار مصری نشریه ((اخبار الیوم))است که یک روز دوشنبه که معمولا تا لنگ‌ ظهر می خوابیده، توسط سردبیر بیدار می شود و متوجه می شد که باید به یک سفر اجباری برود، سفری اجباری به سرزمینی که از آن متنفر است یعنی اسرائیل!او ده روز به سرزمین های اشغالی می رود به تل آویو و قدس و حتی غزه و در تمام طول سفر،جزئیات را مو به مو بازگو می کند .از برخوردهایش در فرودگاه تا راننده تاکسی تا رفتار سفیر مصر در اسرائیل و ....با توجه به روزنامه نگار بودن عاطف حزین و قلم زنی هر روزه او، قلم کتاب بسیار قوی و پر از توصیفات زنده و جان دار است و به لحاظ ادبی، قابل قبول است.به لحاظ تاریخی هم کتاب مورد توجهی است.سفر عاطف حزین در سال ۱۹۹۶ بوده است یعنی ۲۸سال پیش، درست بعد از پیمان های اسلو و ترور اسحاق رابین،پنجمین نخست وزیر اسرائیل که توسط ایگال عمیر به قتل رسیده بود .پس در برهه ای تاریخی و سرنوشت ساز بوده است و مضاف بر اینکه کتاب پر است از ارجاعات نویسنده به کودکی خود که مقارن است با جنگ شش روزه اعراب با اسرائیل و آواره شدنش از شهر و دیار خود بوده است .علاوه بر زمان خاص، خود راوی نیز خاص است .عاطف حزین از طرفداران پیمان اسلو و صلح با اسرائیل و از مخالفان جدی حماس است همین است که روایت او را برای ما که در کنار حماس ایستاده ایم خواندنی تر می کند.این کتاب به لحاظ علوم اجتماعی نیز کارکردهای مهمی دارد،نشان دادن روابط اجتماعی عرب های صهیون و صهیونیست ها و رفتار آنها با یک خبرنگار مصری و شوق اشتیاق مصری های گیرافتاده در بین صهیونیست ها برای بازگشت و ...به لحاظ جغرافیایی نیز به ما تصویری مناسب از فلسطین ارائه می دهد .تصویری چنان با جزئیات که ماه ها در خاطرات بماند .
این کتاب خوب توسط وحید خضاب که کارشناس مسائل فلسطین است و مترجم کتاب هایی نظیر : تو زودتر بکش ، پدر معنوی حزب الله، ده غلط مشهور درباره اسرائیل و  ....او در این کتاب نیز به سان دیگر کارهایش،حفظ امانت کرده و با اینکه در برخی موارد نظر نویسنده کاملا با او مخالف بوده ، در متن دستی نبرده و در پاورقی توضیحات خود را آورده است .این کتاب خوب توسط نشر شهید کاظمی روانه بازار شده است .
      

25

        ناراحت ام که چقدر دیر با این تراث خودم آشنا شدم 

رساله لغت موران ۱۳ داستان کوتاه فلسفی است که اکثرا از زبان حیوانات است و یک داستان برای مورچه است و دلیل نام کتاب این است .داستان ها رمزآلود  و عرفانی و برگرفته از حکت اشراق است
نثر اما قدیمی است اما زیبا است ،گاهی زمخت و کلفت می شود ،اما زیبا است ،در این زمانه نثرهای آبکی و کلمات لیسکی ،خو گرفتن با چنین کلماتی ،کمی آدم را معتدل می کند 
در کل کوتاه است و زیاد وقتتان را نمی. گیرد ،زشت است آدم داستان های سوفوکلس را از ادیپ تا آنتیگونه از حفظ باشد و یک بار لغت موران و حی بن یقظان و آواز پر جبرئیل و ...را نخوانده باشد .
اگر عزیزان ناراحت نمی شوند ،سهره وردی ایرانی است و متولد سهره وردی زنجان است و فلسفه اش که حکمت اشراق است در راستای فلسفه فهلویون است که حکیمان ایران باستان است 

بزرگوارانی که در آخرین پست ام ،بنده را نواختند و گفتند ما ایرانی نیستیم و عرب پرستیم و مسلمان  و ایران فقط برای آنها است :-) و گلریزان بلیط برای بنده به پا کردند :-) خوب است . این کتاب ها را هم بخوانند و در کمبوجیه نمانند !!
      

4

        رساله ای بود کوتاه 
چون رساله های گذشتگان 
به نظرم کل ایده دکتر گلشنی توی این کوتاهه بود .
نفی پوزیتیویسم ،حاکم بودن فلسفه بر فیزیک ،دیالکتیک فلسفه و فیزیک ،نگاه راهبردی به رشته های بین رشته ای ،بین علوم تجربی و فلسفه ،امکان آزمون و خطا به علوم بومی و انگ شبه علم نزدن به آنها 
قسمتی اش می رود به سمت نفی پوپر و ...
قسمت آخر تکمله ای دارد در باب طب سنتی و طب اسلامی که بسیار آن را قبول دارم .
تجربه زیسته من در فضای علوم پزشکی این است .اساتیدی که قسمتی از طب مدرن را می خوانند ،فکر می کنند علم همین است و بقیه علم نیست ،استاد تمام فیزیوتراپی فکر می کند همه چیز عضله است و همه درد ها را می توان عضلانی حل نمود و جراح ارتوپدی همه دردها را از استخوان می بیند  .به همین خاطر فضای علوم پزشکی درست نمی شود تا یک وزیر داشته باشیم که مدیریت پزشکی خوانده باشد .فردی که از همه علوم پزشکی اطلاعی داشته باشد و تخصص آن در مدیریت باشد و بداند به کدام علم چه ضریبی بدهد ...انصافا در قضیه طب های مکمل و یا طب سنتی و طب اسلامی ،همواره شاهد افراط و تفریط هستیم (جمله کتاب )
به نظرم کاملا درست است .نه باید نفی کرد و نه باید اثبات کرد صد درصد.به عنوان یک امکان باید نگاه کرد به این مقوله و باید پژوهشکده هایی با بودجه های مشخص و مکفی به آنها تعلق بگیرد .روند تکوین علم نیاز به زمان دارد و دستوری نیست .شبه علم خواندن طب اسلامی و سنتی اشتباه و از آن طرف آن را یک پارادایم کامل دانستن و نفی طب مدرن و آتش زدن هاریسون کاری بس اشتباه تر است ...اگر فکر می کنید شما که طب اسلامی و طب سنتی را به کل نفی می کنید ،حرکت صحیحی انجام می دهید...به اپیزود ۲۳ ام از پادکست فلسفه علم ،گوش فراردهید .کاری از سیاوش صفاریان پور  با موضوع ((تحلیل مناقشه طب مکمل رایج و پزشکی رایج در ایران از منظر فلسفه علم ))که پایان نامه دکتر امیر حسن موسوی بوده است و با حضور او و استاد دکتر علیرضا منجمی که یکی از شناخته شده ترین اساتید فلسفه پزشکی کشور است  
      

8

باشگاه‌ها

چالش‌ها

این کاربر هنوز در چالشی شرکت نکرده است.

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.