محمدسجاد خلیل نژاد
تصویر پروفایل

محمدسجاد خلیل نژاد

@Mohamadsajad
0 دنبال شده 6 دنبال کننده
                    
                  

خوانده‌ام

0 کتاب

در حال خواندن

0 کتاب

خواهم خواند

0 کتاب

خواهم خواند

0 کتاب

یادداشت‌ها

نمایش همه
          کاترین‌ کوب یکی از ۵۲ گروگان‌ آمریکایی‌ای بود که ۴۴۴ روز در تهران نگه‌داری شدند. یکی از معدود زن‌های این گروه. او چهار ماه قبل‌تر از این تاریخ به ایران آمد و مدیر انجمن ایران-آمریکا شد. کوب بعد از آزادی و بازگشت به آمریکا در ۳۰ دی‌ماه ۱۳۵۹، ایران و روزهایی را که گذرانده بود از یاد نبرد و بعد از مدتی این کتاب را نوشت.

او تأکید می‌کند که این کتاب صرفا درباره خودش است و کمی هم درباره هم‌اتاقی‌اش در آن روزها، و نمی‌تواند راوی وضعیت تمام گروگان‌ها باشد، چون اصولا او جدای از بقیه نگه‌داری می‌شد.

کوب، که زنی به شدت مذهبی است، در این کتاب تلاش کرده تصویری عادلانه از آن روزها ارائه دهد. او بعد از ترک ایران، و تا امروز هم که زنی ‌است سالخورده، «دشمن» ایران نشده و حتی بارها به سیاست‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران اعتراض کرده است. «مهمان انقلاب» تصویری متفاوت ارائه می‌دهد از یک اتفاق سرنوشت‌ساز. روایتی از داخل سفارت و روزهایی که کوب در انتظار بود و البته به تماشای وضعیتش نشسته بود.
      
          برای معرفی این کتاب همین بس که مقام معظم رهبری پس از این که این کتاب را جامع ترین و مستدل ترین کتاب درباره صلح امام حسن(ع) معرفی می کنند درباره انگیزه ترجمه این کتاب می گویند: «پیش از این که به ترجمه این کتاب بپردازم مدت ها در فکر تهیه نوشته ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پاره ای یادداشت های لازم را نیز گرد آورده بودم، ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین باز داشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد.»

این اثر در چهار بخش دربرگیرنده خلاصه ای از وقایع تاریخی دوران امامت حضرت امام حسن(ع) پیش از بیعت تا صلح و پایان ماجرا و مقایسه ای بین شرایط امام حسن و امام حسین(ع) است.

در بخش اول با شخصیت و ویژگی های اخلاقی امام آشنا می شویم.

در بخش دوم کتاب به موقعیت سیاسی آن زمان می پردازد. این بخش با موضوعاتی هم چون پیش از بیعت، بیعت، کوفه در روزهای بیعت، آغاز سرنوشت و... ما را با موقعیت سیاسی زمان امام حسن(ع)، دشمنان ایشان، فضای حاکم بر قرارداد صلح و مقایسه شرایط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) آشنا می کند.

بخش سوم به انگیزه های صلح از نظر دو جبهه، قرارداد صلح، بررسی فرازهای برجسته قرارداد و... می پردازد.

خواندن این کتاب به خوبی شما را به این نتیجه می رساند که امام حسن و امام حسین(ع) دو روی سکه پر جلوه امامت بودند که وظیفه و کار هر یک در جای خود و در اوضاع و احوال خاص خود از نظر اهمیت و هم از نظر فداکاری و از خودگذشتگی درست معادل و هم وزن دیگری بود.
      
          امیرخانی به دنبال انسان کره شمالی است و البته در آن فضای خاص و عجیب به سادگی راهی برای ارتباط با شهروندان ندارد و هر بار هم که با خطرکردن و جسارت می کوشد خود را به کسانی نزدیک کند آنها از وحشت و ترس فرار می کنند و راه را می بندند یا وقتی که اعلام می شود مقامات حزب بالاخره با تقاضای دیدارشان با فلان آدم موافقت کرده اند و آنها با ذوق زدگی حرکت می کنند برنامه با ملاقات مجسمه آن شخص خاتمه پیدا می کند! 

شاید اگر هرکسی به جای رضا امیرخانی بود از این همه محدودیت و منع به فقدان گزارش می رسید، اما او با هنرمندی و ذوق خود انسان کره شمالی را در میان این همه جای خالی نشان می دهد و عناصری ظریف و کوچک از حیات انسانی شهروندان را روایت می کند. 

او در کنار نقل شیطنت های فردی و همیشگی خود و شوخی هایش در جمع همسفران، یکی دو خاطره و نکته خاص از سفر را هم در لابلای روایت گنجانده که همین صریح نبودن و نقل غیر مستقیم آنها را جذاب تر و خواندنی تر کرده است.
      
          کتاب فتح خون اثر شهید سید مرتضی آوینی در دو پاره  ماجرای عاشورا را شرح می‌دهد. ماجراهای عاشورا از ماه رجب سال 60 تا ماه محرم سال 61 در بخش اول این کتاب به‌ صورت مختصر توصیف شده‌اند. هدف از بیان وقایع عاشورا در این بخش از کتاب نگاهی به شخصیت‌های واقعه‌ی کربلا و تغییر و تطوری است که در احوالات هر یک از آن‌ها رخ می‌دهد.

در پاره دوم کتاب فتح خون از دید راوی به تحلیل و واکاوی معنوی و روحانی این ماجراها پرداخته می‌شود. راوی که به نوعی نمایانگر طرز فکر آوینی است، با دیدی عارفانه به واقعه‌ی کربلا نگاه می‌کند و سعی می‌کند با چشم باطن به فراتر از ظواهر ماجرا بنگرد و در این راه خواننده را با خود همراه کند و جلوه‌ای از آسمان را در زمین به او نشان دهد.

آوینی با سخن گفتن از امام و اصحاب عاشورایی او در فتح خون، روایتی از فطرت الهی انسان در عاشورا و واقعه‌ی کربلا ارائه می‌دهد. از این منظر، عاشورا دیگر تنها یک واقعه‌ی تاریخی نیست که قرن‌ها از وقوع‌اش می‌گذرد، بلکه عاشورا حقیقتی تکرارشونده در هر زمان و مکان است و درون‌مایه‎ی آن عشق است. امام در بطن ماجرای عاشورا تجلی عشقی فرازمینی و الهی است که با اندیشیدن و با چشم دل دیدن او می‌تواند اسلام واقعی را به خواننده بنمایاند.
      
          این کتاب، بازخوانی و تصحیح مقتل مشهور نفس المهموم اثر شیخ عباس قمی که به زبان عربی تالیف شده میباشد.
یاسین حجازی که ید طولایی در پژوهش و بازخوانی متون تاریخی دارد، ویرایش این مقتل را برعهده گرفته.

برای آشنایی بیشتر با شیوه این بازخوانی، قسمتی از مقدمه کتاب به قلم یاسین حجازی را میخوانیم:
«در بازخوانی، خط حادثه را پررنگ‌تر کردم و به ترتیب و توالی وقوع حادثه‌ها دقت کردم و رد نقل‌هایی را که با هم نمی‌خواندند در کتاب‌های دیگر گرفتم تا نقل معروف‌تر و مشهور‌تر را بیاورم و رجزهایی را که ترجمه نشده بود یا ترجمه‌اش واضح نبود، دوباره ترجمه کردم و رسم‌الخط را یکدست کردم و نقطه‌گذاری کردم و اعراب گذاشتم و بعد تازه کار اصلی‌ام شروع شد! پاراگراف‌ها را نگاتیوهایی فرض کردم که با حفظ ترتیب و ضرباهنگ و تعلیق بایست به هم می‌چسباندم و همۀ فکر و ذهنم این بود که صفحات برای خواننده راحت و بی‌وفقه ورق بخورد و یکبار برای همیشه معلوم شود «اتفاق» چگونه افتاده است. ابایى ندارم بگویم ترجمه‌ فارسی نفس‌المهموم را من پاره ‏پاره کرده‌‏ام تا در بازساختنش کاری کنم قدمت متن خواننده را سر ذوق بیاورد، نه آن‌که مثل همیشه اسباب دست‌انداز و فاصله گرفتن او از کتاب بشود.»
      
          این کتاب گزیده و تصحیح کتاب روضه الشهدا اثر ملا حسین واعظ کاشفی ست. این کتاب چنان به رونق و گسترش عزاداری ایام عاشورا کمک کرد که از آن پس نام مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) در ایران و بسیاری از جوامع شیعی به روضه خوانی برگرفته از نام همین کتاب روضه الشهدا تغییر پیدا کرد.

نثر شیوا و گیرا، بهره‌گیری از صنایع لفظی و معنوی همچون تشبیه، استعاره، سجع، جناس، تضاد، هم‌آوایی حروف و چیزهایی از این دست، از جمله نقاط قوت روضة‌الشهداست. هم‌چنین ملاحسین واعظ کاشفی از برجسته‌ترین نثرنویسان نیمهٔ دوم قرن نهم هجری بود و آثارش را به‌عنوان سرمشق ادبی قبول داشتند. «بهره‌گیری از عناصر داستان و برجسته‌سازی صحنه‌ها و گزارش جزئیات و توصیف شخصیت‌ها و خوی و خصلت آن‌ها جنبه‌های تاریخی اثر را قوت و عینیت بیشتر بخشیده است... کاشفی با استادی تمام و آگاهی کامل از رموز قصه‌نویسی توانسته توفیق خود و رضایت کامل خوانندگانش را به‌دست آورد.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که این کتاب سراسر تحریفات و روایاتی ست که سندیتی ندارد و متاسفانه بعضی از همین روایات وارد فضای روضه خوانی کشور شده.
شهید مطهری در سخنرانی های خود که در کتاب حماسه حسینی آورده شده، تندترین اعتراضات و انتقادها را به تخریفات این کتاب دارد.

حال مولف این کتاب با کنار گذاشتن بخش هایی از کتاب که سندیت تاریخی نداشتند، و تصحیح قسمت هایی از کتاب، گزیده ارزشمندی از این کتاب که به لحاظ ادبی بسیار قوی و به لحاظ تاریخی بسیار ضعیف بوده است را روانه بازار نشر کند.
      
          در ابتدا که نام کتاب را میخوانی تصور میشود که در مورد آموزه های دینی است و مطالبی خشک و کسل کننده دارد اما بالعکس با شروع کردن به خواندن آن تفاوت این کتاب حس میشود. کتاب با دیدگاهی کاملا جدید و کاربردی به موضوع نماز و راه حل های خواندن یک نماز خوب نگاشته شده است خواندن این کتاب به افرادی که نماز نمیخوانند یا میخواهند کیفیت نمازشان را بهتر کنند و به خصوص نوجوان ها توصیه میشود و یا اگر اگر برای شما سوال است : ایراد نماز من از کجا است؟ نماز خوب چه نمازی است؟ چطور نماز خوب بخوانیم؟ جایگاه نماز که در روایت از آن به ستون دین تعبیر شده است چیست؟
این کتاب با پیاده سازی مجموعه سخنرانی های پناهیان درباره این موضوع نوشته شده که این لحن گفتاری در جای جای این اثر مشهود است و باعث ارتباط بیشتر خواننده با آن میشود.

قسمتی از کتاب:
نماز خوب خواندن، رسیدگی به واجبات نماز است. نماز خوب خواندن یعنی اینکه واجبات نماز را بپذیرم، و به آن گردن بنهم. واجبات نماز طوری قرار داده شده‌اند که معمولاً برای انسان خسته‌کننده هستند. قسمت‌های واجب نماز به گونه‌ای است که بعد از چند روز، نماز برای آدم تکراری می‌شود. کافی است همین را بپذیریم. و این پذیرش را در چهرۀ و رفتار خودمان نشان دهیم.
درِ خانۀ خدا بایستیم و بگوییم: خدایا! می‌خواهی نماز برای ما تازگی نداشته باشد؟ پس می‌خواهی برای ما چه خاصیتی داشته باشد؟ همان را به ما بده! نماز یک عمل جدید نیست که از بابت جدید بودنش برای ما لذت‌بخش باشد، عملیات نماز از بس که تکراری است، لذتش از بین می‌رود.
      
           «سقای آب و ادب» در 10 فصل نوشته شده است: عباس علی، عباس ام‌البنین، عباس عباس، عباس سکینه، عباس مواسات، عباس زینب، عباس ادب، عباس حسین، عباس فرشتگان، عباس فاطمه. در هرکدام از این فصول نویسنده سعی داشته تا حضرت ابوالفضل العباس(ع) را با استفاده از یکی از شخصیت‌های تاریخ اسلام روایت کند

در سایر فصول نویسنده دقیق و براساس مستندات تاریخی به روایت می‌پردازد اما در فصل نهم، شجاعی شیوه‌ای جدید را پیش می‌گیرد، روایتی متفاوت، مفاهیمی جدید و نگاهی نو به شخصیت حضرت عباس بن علی(ع). فصل عباس فرشتگان که بیش از یک‌سوم کتاب را تشکیل می‌دهد فصلی است که کمتر سند روایی بر آن دلالت دارد و حاصل تراوشات خلاقانه و ادبی شجاعی است و شاید بتوان این فصل را زبان حالی با قلم سیدمهدی شجاعی دانست.

اگر بخواهیم درباره این کتاب نگاهی از جنس محرم و مجالس روضه داشته باشیم، باید گفت که سیدمهدی شجاعی با زیرکی و توانایی قلم خود مخاطب را میخکوب متن کتاب می‌کند و این مساله تا اندازه‌ای مشهود است که ممکن است نم اشکی بر چشم خواننده بیاید و خود را در فضای روضه و هیات حس کند.
      

لیست ها

این کاربر هنوز لیستی منتشر نکرده است.

فعالیت‌ها

محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت. 1400/7/6 - 18:56
                  کاترین‌ کوب یکی از ۵۲ گروگان‌ آمریکایی‌ای بود که ۴۴۴ روز در تهران نگه‌داری شدند. یکی از معدود زن‌های این گروه. او چهار ماه قبل‌تر از این تاریخ به ایران آمد و مدیر انجمن ایران-آمریکا شد. کوب بعد از آزادی و بازگشت به آمریکا در ۳۰ دی‌ماه ۱۳۵۹، ایران و روزهایی را که گذرانده بود از یاد نبرد و بعد از مدتی این کتاب را نوشت.

او تأکید می‌کند که این کتاب صرفا درباره خودش است و کمی هم درباره هم‌اتاقی‌اش در آن روزها، و نمی‌تواند راوی وضعیت تمام گروگان‌ها باشد، چون اصولا او جدای از بقیه نگه‌داری می‌شد.

کوب، که زنی به شدت مذهبی است، در این کتاب تلاش کرده تصویری عادلانه از آن روزها ارائه دهد. او بعد از ترک ایران، و تا امروز هم که زنی ‌است سالخورده، «دشمن» ایران نشده و حتی بارها به سیاست‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران اعتراض کرده است. «مهمان انقلاب» تصویری متفاوت ارائه می‌دهد از یک اتفاق سرنوشت‌ساز. روایتی از داخل سفارت و روزهایی که کوب در انتظار بود و البته به تماشای وضعیتش نشسته بود.
      

1 نفر پسندید.

محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت. 1400/7/6 - 18:55
                  برای معرفی این کتاب همین بس که مقام معظم رهبری پس از این که این کتاب را جامع ترین و مستدل ترین کتاب درباره صلح امام حسن(ع) معرفی می کنند درباره انگیزه ترجمه این کتاب می گویند: «پیش از این که به ترجمه این کتاب بپردازم مدت ها در فکر تهیه نوشته ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پاره ای یادداشت های لازم را نیز گرد آورده بودم، ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین باز داشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد.»

این اثر در چهار بخش دربرگیرنده خلاصه ای از وقایع تاریخی دوران امامت حضرت امام حسن(ع) پیش از بیعت تا صلح و پایان ماجرا و مقایسه ای بین شرایط امام حسن و امام حسین(ع) است.

در بخش اول با شخصیت و ویژگی های اخلاقی امام آشنا می شویم.

در بخش دوم کتاب به موقعیت سیاسی آن زمان می پردازد. این بخش با موضوعاتی هم چون پیش از بیعت، بیعت، کوفه در روزهای بیعت، آغاز سرنوشت و... ما را با موقعیت سیاسی زمان امام حسن(ع)، دشمنان ایشان، فضای حاکم بر قرارداد صلح و مقایسه شرایط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) آشنا می کند.

بخش سوم به انگیزه های صلح از نظر دو جبهه، قرارداد صلح، بررسی فرازهای برجسته قرارداد و... می پردازد.

خواندن این کتاب به خوبی شما را به این نتیجه می رساند که امام حسن و امام حسین(ع) دو روی سکه پر جلوه امامت بودند که وظیفه و کار هر یک در جای خود و در اوضاع و احوال خاص خود از نظر اهمیت و هم از نظر فداکاری و از خودگذشتگی درست معادل و هم وزن دیگری بود.
      

4 نفر پسندیدند.

محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت. 1400/7/6 - 18:35

1 نفر پسندید.

محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت. 1400/7/6 - 18:30
                  کتاب فتح خون اثر شهید سید مرتضی آوینی در دو پاره  ماجرای عاشورا را شرح می‌دهد. ماجراهای عاشورا از ماه رجب سال 60 تا ماه محرم سال 61 در بخش اول این کتاب به‌ صورت مختصر توصیف شده‌اند. هدف از بیان وقایع عاشورا در این بخش از کتاب نگاهی به شخصیت‌های واقعه‌ی کربلا و تغییر و تطوری است که در احوالات هر یک از آن‌ها رخ می‌دهد.

در پاره دوم کتاب فتح خون از دید راوی به تحلیل و واکاوی معنوی و روحانی این ماجراها پرداخته می‌شود. راوی که به نوعی نمایانگر طرز فکر آوینی است، با دیدی عارفانه به واقعه‌ی کربلا نگاه می‌کند و سعی می‌کند با چشم باطن به فراتر از ظواهر ماجرا بنگرد و در این راه خواننده را با خود همراه کند و جلوه‌ای از آسمان را در زمین به او نشان دهد.

آوینی با سخن گفتن از امام و اصحاب عاشورایی او در فتح خون، روایتی از فطرت الهی انسان در عاشورا و واقعه‌ی کربلا ارائه می‌دهد. از این منظر، عاشورا دیگر تنها یک واقعه‌ی تاریخی نیست که قرن‌ها از وقوع‌اش می‌گذرد، بلکه عاشورا حقیقتی تکرارشونده در هر زمان و مکان است و درون‌مایه‎ی آن عشق است. امام در بطن ماجرای عاشورا تجلی عشقی فرازمینی و الهی است که با اندیشیدن و با چشم دل دیدن او می‌تواند اسلام واقعی را به خواننده بنمایاند.
      

9 نفر پسندیدند.

محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت. 1400/7/6 - 18:29
                  این کتاب، بازخوانی و تصحیح مقتل مشهور نفس المهموم اثر شیخ عباس قمی که به زبان عربی تالیف شده میباشد.
یاسین حجازی که ید طولایی در پژوهش و بازخوانی متون تاریخی دارد، ویرایش این مقتل را برعهده گرفته.

برای آشنایی بیشتر با شیوه این بازخوانی، قسمتی از مقدمه کتاب به قلم یاسین حجازی را میخوانیم:
«در بازخوانی، خط حادثه را پررنگ‌تر کردم و به ترتیب و توالی وقوع حادثه‌ها دقت کردم و رد نقل‌هایی را که با هم نمی‌خواندند در کتاب‌های دیگر گرفتم تا نقل معروف‌تر و مشهور‌تر را بیاورم و رجزهایی را که ترجمه نشده بود یا ترجمه‌اش واضح نبود، دوباره ترجمه کردم و رسم‌الخط را یکدست کردم و نقطه‌گذاری کردم و اعراب گذاشتم و بعد تازه کار اصلی‌ام شروع شد! پاراگراف‌ها را نگاتیوهایی فرض کردم که با حفظ ترتیب و ضرباهنگ و تعلیق بایست به هم می‌چسباندم و همۀ فکر و ذهنم این بود که صفحات برای خواننده راحت و بی‌وفقه ورق بخورد و یکبار برای همیشه معلوم شود «اتفاق» چگونه افتاده است. ابایى ندارم بگویم ترجمه‌ فارسی نفس‌المهموم را من پاره ‏پاره کرده‌‏ام تا در بازساختنش کاری کنم قدمت متن خواننده را سر ذوق بیاورد، نه آن‌که مثل همیشه اسباب دست‌انداز و فاصله گرفتن او از کتاب بشود.»
      

5 نفر پسندیدند.

محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت. 1400/7/6 - 18:15
                  این کتاب گزیده و تصحیح کتاب روضه الشهدا اثر ملا حسین واعظ کاشفی ست. این کتاب چنان به رونق و گسترش عزاداری ایام عاشورا کمک کرد که از آن پس نام مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) در ایران و بسیاری از جوامع شیعی به روضه خوانی برگرفته از نام همین کتاب روضه الشهدا تغییر پیدا کرد.

نثر شیوا و گیرا، بهره‌گیری از صنایع لفظی و معنوی همچون تشبیه، استعاره، سجع، جناس، تضاد، هم‌آوایی حروف و چیزهایی از این دست، از جمله نقاط قوت روضة‌الشهداست. هم‌چنین ملاحسین واعظ کاشفی از برجسته‌ترین نثرنویسان نیمهٔ دوم قرن نهم هجری بود و آثارش را به‌عنوان سرمشق ادبی قبول داشتند. «بهره‌گیری از عناصر داستان و برجسته‌سازی صحنه‌ها و گزارش جزئیات و توصیف شخصیت‌ها و خوی و خصلت آن‌ها جنبه‌های تاریخی اثر را قوت و عینیت بیشتر بخشیده است... کاشفی با استادی تمام و آگاهی کامل از رموز قصه‌نویسی توانسته توفیق خود و رضایت کامل خوانندگانش را به‌دست آورد.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که این کتاب سراسر تحریفات و روایاتی ست که سندیتی ندارد و متاسفانه بعضی از همین روایات وارد فضای روضه خوانی کشور شده.
شهید مطهری در سخنرانی های خود که در کتاب حماسه حسینی آورده شده، تندترین اعتراضات و انتقادها را به تخریفات این کتاب دارد.

حال مولف این کتاب با کنار گذاشتن بخش هایی از کتاب که سندیت تاریخی نداشتند، و تصحیح قسمت هایی از کتاب، گزیده ارزشمندی از این کتاب که به لحاظ ادبی بسیار قوی و به لحاظ تاریخی بسیار ضعیف بوده است را روانه بازار نشر کند.
      
محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت. 1400/7/4 - 11:32
                  در ابتدا که نام کتاب را میخوانی تصور میشود که در مورد آموزه های دینی است و مطالبی خشک و کسل کننده دارد اما بالعکس با شروع کردن به خواندن آن تفاوت این کتاب حس میشود. کتاب با دیدگاهی کاملا جدید و کاربردی به موضوع نماز و راه حل های خواندن یک نماز خوب نگاشته شده است خواندن این کتاب به افرادی که نماز نمیخوانند یا میخواهند کیفیت نمازشان را بهتر کنند و به خصوص نوجوان ها توصیه میشود و یا اگر اگر برای شما سوال است : ایراد نماز من از کجا است؟ نماز خوب چه نمازی است؟ چطور نماز خوب بخوانیم؟ جایگاه نماز که در روایت از آن به ستون دین تعبیر شده است چیست؟
این کتاب با پیاده سازی مجموعه سخنرانی های پناهیان درباره این موضوع نوشته شده که این لحن گفتاری در جای جای این اثر مشهود است و باعث ارتباط بیشتر خواننده با آن میشود.

قسمتی از کتاب:
نماز خوب خواندن، رسیدگی به واجبات نماز است. نماز خوب خواندن یعنی اینکه واجبات نماز را بپذیرم، و به آن گردن بنهم. واجبات نماز طوری قرار داده شده‌اند که معمولاً برای انسان خسته‌کننده هستند. قسمت‌های واجب نماز به گونه‌ای است که بعد از چند روز، نماز برای آدم تکراری می‌شود. کافی است همین را بپذیریم. و این پذیرش را در چهرۀ و رفتار خودمان نشان دهیم.
درِ خانۀ خدا بایستیم و بگوییم: خدایا! می‌خواهی نماز برای ما تازگی نداشته باشد؟ پس می‌خواهی برای ما چه خاصیتی داشته باشد؟ همان را به ما بده! نماز یک عمل جدید نیست که از بابت جدید بودنش برای ما لذت‌بخش باشد، عملیات نماز از بس که تکراری است، لذتش از بین می‌رود.
      

1 نفر پسندید.

محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد این کتاب را می‌خواهد بخواند. 1400/7/4 - 11:25
خاک های نرم کوشک
9 یادداشت
4.3
محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد این کتاب را می‌خواهد بخواند. 1400/7/4 - 11:25
خاک های نرم کوشک
9 یادداشت
4.3
محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت. 1400/7/4 - 11:23

4 نفر پسندیدند.

محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت. 1400/7/4 - 11:18
                   «سقای آب و ادب» در 10 فصل نوشته شده است: عباس علی، عباس ام‌البنین، عباس عباس، عباس سکینه، عباس مواسات، عباس زینب، عباس ادب، عباس حسین، عباس فرشتگان، عباس فاطمه. در هرکدام از این فصول نویسنده سعی داشته تا حضرت ابوالفضل العباس(ع) را با استفاده از یکی از شخصیت‌های تاریخ اسلام روایت کند

در سایر فصول نویسنده دقیق و براساس مستندات تاریخی به روایت می‌پردازد اما در فصل نهم، شجاعی شیوه‌ای جدید را پیش می‌گیرد، روایتی متفاوت، مفاهیمی جدید و نگاهی نو به شخصیت حضرت عباس بن علی(ع). فصل عباس فرشتگان که بیش از یک‌سوم کتاب را تشکیل می‌دهد فصلی است که کمتر سند روایی بر آن دلالت دارد و حاصل تراوشات خلاقانه و ادبی شجاعی است و شاید بتوان این فصل را زبان حالی با قلم سیدمهدی شجاعی دانست.

اگر بخواهیم درباره این کتاب نگاهی از جنس محرم و مجالس روضه داشته باشیم، باید گفت که سیدمهدی شجاعی با زیرکی و توانایی قلم خود مخاطب را میخکوب متن کتاب می‌کند و این مساله تا اندازه‌ای مشهود است که ممکن است نم اشکی بر چشم خواننده بیاید و خود را در فضای روضه و هیات حس کند.
      
محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت. 1400/7/4 - 11:09
                  سید مرتضی آوینی، حکیم هنرمندی بود که بی شک مقام او، مقام «معلم» است. معلم اندیشه ها و سلوک فکری و فرهنگی کسانی که در ساحت انقلاب اسلامی راه می پیمایند. او نمونه‌ی کامل کسی است که به درستی از پس مسائل زمان خود برآمده است و ما را به راه می‌خواند.
نویسنده در این اثر به واکاوی اندیشه‌های آوینی حول محور مدرنیسم پرداخته و شرح می‌دهد که آوینی در مورد غرب، مدرنیته و خاستگاه آن چه دیدگاهی داشته و تکلیف جوان انقلابی در مواجهه با غرب چیست. یامین‌پور با اشاره به مقالات آوینی در کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب به پیشگام بودن آوینی در مبارزه با مدرنیسم اشاره می‌کند.
نکته مثبت این کتاب از نظر من این است که حتی مخاطبی که آشنایی با فلسفه و اصطلاحات فلسفی ندارد نیز با کتاب ارتباط برقرار میکند و مسائل مطرح شده در آن را درک میکند. چرا که یامین پور در بخش اول این کتاب به سادگی و روانی هرچه تمام تر این مسائل را توضیح داده و در بخش دوم کتاب درباره این مسائل صحبت میکند
      

6 نفر پسندیدند.

محمدسجاد خلیل نژاد
محمدسجاد خلیل نژاد بر روی این کتاب یک یادداشت نوشت و امتیاز داد. 1400/7/4 - 11:03
در حال مطالعه

کتاب در حال مطالعه ای وجود ندارد.

با جستجو می‌توانید کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید و به این لیست اضافه کنید.